Hlavní obsah

Státní podnik nevrátil 40 milionů. Kupkův úřad mu vyšel vstříc

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Současný ministr dopravy Martin Kupka, který půjčku „zdědil“ po předchůdci Karlu Havlíčkovi.

Ministerstvo dopravy rozhodlo, že uleví svému státnímu podniku Cendis. Ten úřadu několik let dluží 40 milionů korun. Peníze nevrátil, dostal druhou šanci. Půjčku kritizovali kontroloři, podle kterých není jasné, na co přesně byla.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V květnu 2021 půjčilo Ministerstvo dopravy řízené Karlem Havlíčkem (ANO) státnímu podniku Cendis 40 milionů korun. Tato „návratná finanční výpomoc“ ze státního rozpočtu měla firmě pracující na IT projektech, jako jsou třeba elektronické dálniční známky, pomoci překlenout akutní nedostatek provozních prostředků.

Firma měla ale za povinnost půjčku splatit v jedné splátce „nejpozději do 29. února 2024“. Jenže, jak zjistily Seznam Zprávy, Cendis peníze dosud nevrátil a Ministerstvo dopravy, řízené nyní Martinem Kupkou (ODS), těsně před termínem splatnost o téměř tři roky posunulo.

„V únoru rozhodlo ministerstvo na základě žádosti státního podniku o prodloužení splatnosti návratné finanční výpomoci do 31. prosince 2026,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka. Při posouzení žádosti prý úřad přihlížel k rozsahu a finanční náročnosti nových IT projektů, na kterých Cendis pracuje.

Není to poprvé, co si Cendis vzal půjčku od ministerstva –⁠⁠ v letech 2018 a 2019 si půjčil v součtu dokonce 53 milionů –⁠⁠⁠ je to ale poprvé, co dluh ve stanoveném termínu nesplatil.

„Zlepší se to“

Pověřený ředitel Cendisu Jan Paroubek v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že firma v uplynulých letech nebyla v tak dobré finanční kondici, aby byla schopna peníze vrátit. Prvně zisková byla až loni. „Předpokládám, že do konce roku 2026 se naše výsledky zlepší natolik, že vše bude řádně splaceno. Jsem o tom přesvědčen,“ prohlásil Paroubek.

Jako velký hendikep vidí skutečnost, že kvůli značnému objemu rozpracovaných projektů jejich tržby pokulhávají za náklady, jelikož IT zakázky jsou prý zpravidla uhrazeny až po úplném dokončení.

Na problematičnost zmíněné půjčky upozornila i loňská kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu. „Ministerstvo dopravy žádost (o půjčku) schválilo, ačkoliv Cendis uvedl pouze obecný účel užití těchto prostředků,“ stojí jako výtka v závěru prověrky.

Co dělá státní podnik Cendis

  • Cendis je státní podnik, který pro svoje účely zřídilo Ministerstvo dopravy ČR jako své Centrum dopravních informačních systémů.
  • Vznikl v roce 2015 z původního státního podniku CIMTO. V prvních měsících měl jen do deseti zaměstnanců, během let se jejich počet vyšplhal už na 180 a dále roste. Lidé sedí na třech adresách v Praze a jedné v Brně.
  • Ministerstvo dopravy je hlavním zadavatelem zakázek.
  • Primárně se podnik zabývá vývojem a správou dopravních informačních systémů. Kromě elektronické dálniční známky jde například o jednotnou jízdenku na železnici, specializovaný „Portál dopravy“, systém elektronických testů pro autoškoly či o dohled nad elektronickým mýtem.
  • Firma už několik let nemá standardního ředitele, jen pověřeného (Jana Paroubka). Už od konce loňského roku probíhá výběrové řízení (se šesti účastníky), nicméně nový ředitel stále nebyl vybrán.

Aktuální informace svědčící o neuspokojivé finanční kondici přicházejí ve stejné době, kdy forenzní audit objednaný samotným ministerstvem ukázal, jak Cendis v uplynulých letech nedodržoval zákon o zadávání veřejných zakázek.

Jak Seznam Zprávy informovaly, auditoři v prvé řadě upozorňují na flagrantní překročení kontraktů s externími vývojáři. Z původní rámcové smlouvy na 25,9 milionu se zakázky vyšplhaly až do objemu 200 milionů korun.

Šéf Cendisu Paroubek celou věc vysvětluje tak, že k překročení předpokládané hodnoty zakázky měli posvěcující stanovisko od najaté advokátní kanceláře, až loni získali jiný posudek, který jim doporučil se spornou praxí přestat a vypsat nový tendr.

Na chlebíčky k Cendisu

Ministerstvo i vedení Cendisu při obhajobě zmíněných problémů neustále zdůrazňují, na jak významných a strategických IT projektech podnik pracuje.

Kromě již zmíněných elektronických dálničních známek jde třeba o informační systém veřejné dopravy, systém pro evidenci vozidel s ukrajinskou registrační značkou, systém pro zpracování žádostí o povolení nadměrné a nadrozměrné přepravy či registr dopravních omezení.

Málo se ale ví, že tento specializovaný státní podnik se věnuje i gastronomii. A to přímo na ministerstvu.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Státní IT podnik Cendis se stará i o žaludky ministerských úředníků.

V budově ministerstva už několik let provozuje pro úředníky kantýnu a jídelnu. Občas zajišťují i další „cateringové“ služby. „Když je nějaká akce, tak v rámci kantýny dodáme třeba chlebíčky,“ uvedl ředitel Paroubek, přičemž žádný další sortiment už nezmínil.

Seznam Zprávy zajímalo, jak právě tyto dva provozy přispívají ke kýženému ozdravení financí Cendisu a zlepšení hotovostního toku. „S finanční situací podniku to primárně nesouvisí. Souvisí to, stejně jako u všech ministerstvem čerpaných služeb, s potřebami ministerstva a jeho resortu,“ uvedl neurčitě mluvčí ministerstva František Jemelka, přičemž nevidí na této „přidružené výrobě“ i v rámci státního sektoru nic mimořádného.

Jako paralelu uvádí třeba Vojenská lázeňská a rekreační zařízení při Ministerstvu obrany, či státní příspěvkovou organizaci Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra.

Doporučované