Hlavní obsah

Stát sundal z mostu nelegální reklamu, firma ji zase vrátila zpátky

Foto: Adam Hromas, Seznam Zprávy

Ještě na konci ledna, kdy reportér projížděl po dálnici, byl tento most u Průhonic„čistý“. Na konci první únorové dekády se však na obě strany mostu vrátily cedule s logem firmy Hornbach.

Billboardy na D1 byly odstraněny, protože jsou podle ŘSD nelegální. Po třech týdnech se objevily znovu. Chystá se nový systém, reklama už nemá viset na mostech, ocitne se na dopravních značkách.

Článek

Když na konci ledna redaktoři Seznam Zpráv monitorovali reklamní tabule umístěné proti vůli úřadů u nejfrekventovanější české autostrády, dálniční nadjezd propojující Průhonice a Čestlice byl oproti mnohým jiným mostům bez reklam.

Už 22. ledna z něho totiž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tabule s logem řetězce Hornbach odstranilo, právě proto, že byly pověšeny v rozporu se zákonem. Peníze vynaložené na odstranění - podle z webu ŘSD činily náklady na oboustrannou demontáž a uskladnění tabulí 68 tisíc korun - však přišly vniveč. Po necelých třech týdnech se totiž obdobné cedule vrátily zpět.

O návrat reklamních tabulí se postarala skupina BigBoard, největší hráč na trhu venkovní reklamy, potvrdila to její mluvčí Pavlína Stránská. Na nelegálnost zmíněné reklamy má ale firma jiný názor než ŘSD a resort dopravy. Společnost podle mluvčí cedule vrátila zpět, protože se domnívala, že je sundal zloděj či vandal.

Je to navigační zařízení, míní firma

Mluvčí skupiny tvrdí, že z jejich pohledu reklama na inkriminovaném místě být může. A to i proto, že navádí projíždějící řidiče k prodejně Hornbach.

„V daném, vámi uváděném případě se jedná o spornou situaci, protože kromě nájemní smlouvy disponujeme také platným povolením silničního správního úřadu ke zvláštnímu užívání komunikace. Současně jde o označení provozovny, přičemž zákon na takové případy nahlíží benevolentněji,“ uvedla Pavlína Stránská.

Reklamy na dálnicích označuje za prospěšné, protože podle ní slouží jako navigační zařízení a usnadňují orientaci řidičů. „Navigační zařízení navíc přispívají k bezpečnosti silničního provozu tím, že umožňují řidičům včasné rozhodnutí o odbočení,“ říká Pavlína Stránská.

A dále už o nich hovoří pouze jako o navigačním zařízení, která z mostu sundala nějaká nepovolaná osoba. „Ve věci vrácení navigačních zařízení uvádíme, že si nejsme vědomi, že by snad Ministerstvo dopravy plánovalo prostřednictvím ŘSD případně jiného najatého subjektu navigační zařízení odstranit. Domnívali jsme se proto, že šlo o vandalismus či krádež a navigační zařízení jsme na místo vrátili,“ vysvětlila mluvčí zvolený postup.

Šéf ŘSD Radek Mátl uvádí, že takové chování nechápe. „Ty billboardy jsou nelegální a skupina BigBoard to moc dobře ví,“ reagoval generální ředitel státního podniku s tím, že podobné případy s opětovnou montáží mostních cedulí zažili už na konci loňského roku. „Pošleme na Hornbach znovu dopis, aby došlo k odstranění reklamních zařízení,“ popsal další postup.

Obdobné dopisy už prý byly odeslány i na další inzerenty z D1, jako je KFC či Shell.

Foto: vláda.cz

Ty billboardy jsou nelegální a skupina BigBoard to moc dobře ví, prohlásil šéf ŘSD Radek Mátl.

Seznam Zprávy už na začátku února popsaly, že na dálničních nadjezdech mezi Prahou a Brnem je kolem čtyřicítky takových tabulí. Je těžko zjistitelné, komu patří a kdo konkrétně je tam umístil. Samo ŘSD ale s odkazem na interní statistiku už uvedlo, že největší zastoupení mezi majiteli reklamních zařízení má firma Czech Outdoor, která je součástí zmíněné skupiny BigBoard.

Mluvčí skupiny Pavlína Stránská říká, že firma má s majiteli dotčených nemovitostí - což jsou i obce a kraje - vždy platné nájemní smlouvy. Ale třeba Středočeský kraj, jemuž patří i most u Průhonic (stejně jako například mosty u Ostředku a Šternova), vylučuje, že by nějaký most pronajal k reklamním účelům.

„Středočeský kraj nemá uzavřenu žádnou smlouvu s provozovatelem venkovní reklamy, která by mohla být umístěna na mostech nebo nadjezdech v majetku Středočeského kraje. Reklama, která je umístěna na mostech, je nelegální,“ uvedla na dotaz redakce hejtmanka Petra Pecková (STAN).

Výroba v Benešově

Anonymita tvůrců a majitelů reklamních nosičů je jedním z důvodů, proč se státním orgánům zatím příliš nedaří billboardy na dálničních nadjezdech likvidovat. Jednu z firem, která takové reklamy vyrábí, Seznam Zprávy kontaktovaly.

Jde o reklamní společnost Quo z Benešova u Prahy. Jeden z jejích šéfů potvrdil, že reklamní zařízení pro dálniční mosty vyrábějí – součástí benešovského areálu je i kovovýroba – a zajišťují i montáž. Říká, že si hlídají, aby každá objednaná reklama měla vždy patřičná razítka.

„My reklamy vyrábíme i montujeme, ale pokud to nebudeme mít povolené od státu, tak to tam určitě nedáme,“ sdělil obchodní manažer Josef Starosta.

Příslušná povolení vyžadují po nájemci dálničního mostu, ale nejvíce je podle jeho slov zajímá, aby jim na výrobu a montáž reklamní cedule nájemce vystavil řádnou objednávku. „Já musím mít objednávku. Přes to vlak nejede… Mně přijde objednávka, a pokud objednávku mám, tak to tam dám,“ popsal dále systém Starosta.

Na firemním webu lze nalézt fotografii, jak u jedné z mostních cedulí stojí montážní vůz reklamní společnosti Quo. Spolumajitel Jaroslav Opriš mladší ale tvrdí, že reklamy na mosty už nemontují, jen je v omezeném množství vyrábějí. Obchodní manažer předtím popsal situaci jinak.

Spolumajitel benešovské firmy říká, že reklamu na dálnice sice vyrábějí, ale v současné době ji podle něj už neinstalují. „Děláme montáž reklamy, ale ne na mosty. Dělávali jsme to, ale už to neděláme,“ prohlásil Opriš s dovětkem, že netuší, kdo nyní tyto montáže zabezpečuje. Na dotaz o legálnosti reklamy uvedl, že si tím není jistý. „Já se na to musím podívat, ale já žil v domnění, že ten pruh uprostřed dálnice je povolený,“ uvedl Opriš.

Největší inzerent: Chceme hlubší analýzu

O nejasném právním prostředí hovoří i firmy, které na D1 inzerují. Zda jsou mostní reklamy v souladu se zákonem, prý nadále zjišťuje fastfoodový řetězec KFC, který má jako inzerent na D1 nejvíce tabulí a dominantní roli hraje i na dálnici D5 ve směru na Rozvadov.

„Požádali jsme našeho dodavatele o vyjádření a byli jsme ujištěni, že žádné vyjádření o nelegálnosti umístění reklamy ze strany Ministerstva dopravy dodavatel neobdržel. Vzhledem k nejednoznačnosti právního výkladu jsme nicméně požádali dodavatele o hlubší právní analýzu,“ odpověděla za KFC mediální zástupkyně Barbora Cihlářová. I Stanislav Bernard, spolumajitel humpoleckého pivovaru, sdělil, že své dvě reklamy na dálnici do Brna zatím sundávat nebudou. Čekají prý, „jak se situace vyvine“.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) trvá na tom, že reklamy jsou na většině dálničních mostů nelegálně. Pokud se nenacházejí v zastavěném území, kde se neuplatňuje tzv. ochranné pásmo.

Kupka zároveň říká, že ve věci odstranění reklamních cedulí jeho resort vždy oslovuje majitele příslušné nemovitosti (mostu), na které je reklama umístěna. „Je to logická cesta,“ soudí Kupka. Nekomunikují tedy s reklamními agenturami, o poskytovateli reklamní plochy podle něj ministerstvo nemá žádné informace. Reklamní agentury by však podle ministra měly inzerentům doložit, zda jsou jejich billboardy skutečně legální.

Šéf ŘSD Mátl uvedl, že „očistu“ dálničních mostů od reklam chtějí dokončit v následujících měsících. Zároveň už prý ŘSD připravuje nový systém, který by řidičům poskytl některé užitečné informace, aniž by se jednalo o zakázané mostní billboardy.

Jména provozoven, které se nacházejí na jednotlivých dálničních odpočívkách - třeba právě fastfoodů - by měla být nově uvedena na klasických dopravních značkách, jež avizují nejbližší odpočívky. „Chceme to udělat ještě letos,“ sdělil generální ředitel.

Doporučované