Hlavní obsah

Stát prohrál spor o prodej lukrativních pozemků za miliardu

Foto: MICHAL ŠULA / MAFRA / Profimedia, Profimedia.cz

Šéf Správy železnic Jiří Svoboda.

Správě železnic se nepodařilo zneplatnit smlouvu k budoucímu prodeji pozemků u stanice Hradčanská v Praze. Právě padl konečný verdikt soudu.

Článek

Spor o lukrativní státní pozemky, které leží nedaleko stanice metra Hradčanská v Praze 6, je u konce. A s nepříznivým výsledkem pro státní Správu železnic.

Nejvyšší soud totiž ve čtvrtek potvrdil platnost smlouvy, kterou před pěti roky bez vyhlášení soutěže podepsala Správa železnic s developerskou společností Amadeus Real.

Díky této smlouvě má firma v budoucnu získat za předem neznámou cenu parcely o rozloze přes 24 tisíc metrů čtverečních, a protože nynější vedení Správy železnic považuje smlouvu za nevýhodnou, obrátilo se na soud.

„Důvodem neplatnosti smlouvy o smlouvě budoucí je skutečnost, že při jejím uzavření došlo k porušení právních předpisů,“ zdůvodnil to v dřívější tiskové zprávě ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Jenže u soudů správa prohrála. Smlouva o smlouvě budoucí není v rozporu se zákonem o privatizaci ani se zákonem o státním podniku, konstatovaly prvoinstanční i odvolací soud. Výsledek nezvrátilo ani dovolání, protože Nejvyšší soud jej zamítl.

Argumenty advokáta zastupujícího státní organizaci, že smlouva měla být uzavřena jen se souhlasem vlády a že se tak nestalo, neuspěly.

Soudkyně Nejvyššího soudu Kateřina Hornochová v rozhodnutí konstatuje, že dřívější rozsudky byly věcně správné. „Nejvyšší soud se ztotožňuje se závěrem odvolacího soudu,“ uvedla Hornochová.

Člen správní rady Amadeus Real Estate Martin Klán uvedl, že po verdiktu Nejvyššího soudu budou chtít začít jednat se Správou železnic, Prahou 6 i pražským magistrátem o možném využití této lokality.

„Zatím je příliš brzy na to, abychom mohli být konkrétnější, co přesně by tam mělo vzniknout,“ napsal Klán.

Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová uvedla, že spor je po první stránce uzavřený. Potvrdila, že již probíhají jednání s firmou Amadeus Real. „Cílem je koordinace plánovaných projektů tak, aby mohlo dojít k jejich bezproblémové realizaci,“ doplnila Eberl Friebová.

Jak bylo zmíněno, Správa železnic uzavřela smlouvu s firmou Amadeus Real bez veřejné soutěže. Podepsal ji bývalý šéf Správy železnic Pavel Surý několik dní před tím, než na tuto funkci z osobních důvodů rezignoval.

Dokument počítá s tím, že developer pozemky získá, až se poblíž bude stavět železniční trať z Prahy do Kladna. Cena, kterou zaplatí, se má stanovit podle znaleckých posudků. Experti v minulosti stanovili cenu okolo jedné miliardy korun. Zda skutečně tolik stát získá, ale není podle expertů jisté.

Pro Správu železnic tuto smlouvu připravoval advokát Jan Kříž, který má blízko k místopředsedovi poslanců ANO Jaroslavu Faltýnkovi. Právě Faltýnkovi v roce 2018 spolupořádal Kříž výstavu jeho obrazů.

„Naše kancelář smlouvu připravovala s nejlepším svědomím a vědomí. Potvrdilo se, že jsme nic nezanedbali,“ podotkl nyní Kříž.

Doporučované