Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Trvá už dlouhých šest let a hraje se v něm o miliardu. A má podobu tvrdého souboje odborných posudků vypracovaných předními českými i zahraničními odborníky na geologii a podzemní vody.
Je to spor o to, kdo je zodpovědný za sesuv svahu, který v roce 2013 zničil budovaný úsek dálnice D8 na Litoměřicku a zdemoloval železniční trať.
Soud letos na jaře rozhodl, že z deseti procent je na vině kamenolom na kopci nad dálnicí. Firma Kámen Zbraslav by tak státu musela zaplatit 100 milionů.
Jenže teď se šance státu, že vymůže odškodnění, značně snížily.
Seznam Zprávy získaly čerstvé usnesení odvolacího Městského soudu v Praze, který rozsudek o vině kamenolomu zrušil a nařídil, aby se věc projednala znovu.
V podrobném odůvodnění pak odvolací soud výslovně píše, že lom sice skutečně zával u obce Dobkovičky z malé části zavinil. Ale na druhou stranu, že dálnice vedla nevhodnou trasou - v místech oficiálně označených za ložisko kamene.
A v takovém případě je nárok na odškodnění sporný.
Stát: Nezabezpečili lom
Nočnímu sesuvu svahu v délce 500 metrů tehdy v červnu roku 2013 předcházely dlouhodobé deště. Obrovská masa kamení a zeminy posunula železniční trať o 40 metrů a zasypala 200 metrů dálnice.
U prvoinstančních soudů se pak od roku 2016 odehrávala bitva znaleckých posudků - několik jich dodala firma Kámen Zbraslav, další pak stát. Rozhodl nakonec letos na jaře ten poslední, objednaný soudem.
Stručně zněl: Dálnice vedla nevhodným terénem, kde podobně havárie hrozí, k sesuvu pomohly i deště. Avšak zároveň kamenolom k nehodě přispěl tím, že na kopci nad dálnici skladoval vytěžený materiál. A ten pak způsobil škodu na trati i na dálnici.
Ředitelství silnic a dálnic na straně státu v žalobě namítalo, že kamenolom mimo jiné špatně odváděl vodu ze svého provozu. Kdyby byl podle ředitelství silnic provoz těžby řádně zabezpečený, nemuselo bývalo k havárii dojít.
Podle aktuálního názoru odvolacího soudu to ovšem není tak jednoduché.
Městský soud v Praze rozhodl, že se tenhle jedinečný spor musí řešit podle horního zákona. A v něm stojí, že způsobená škoda musí být v souvislosti s důlní činností. V případě kamenolomu však sesuv odstartovaly nadměrné srážky.
„Žalovanému nelze klást k tíži změnu hydrogeologických poměrů, k nimž došlo vlivem nadměrných srážek vsakováním přes prostor lomu,“ rozhodla soudkyně Wildová.
Dálnice navíc, jak už bylo zmíněno, vedla v sousedství lomu - v takzvaném ložiskovém území, které je rizikové. „Je to už druhé rozhodnutí, že hlavní zodpovědnost za havárii leží na zhotoviteli dálnice,“ řekl Pavel Sedláček, advokát kamenolomu.
Spočítejte škodu, nařídil soud
Podle soudu stát ani nevyčíslil přesně škodu, která mu vznikla - musí podle soudu přesně spočítat a doložit znaleckým posudkem, jaké konkrétní práce udělal na odstranění sesuvu.
„V daném případě se jedná o věc značně složitou, posouzení jednotlivých nároků se neobejde bez odborného posouzení znalcem, je tak namístě, aby nároky žalobců (Ředitelství silnic a dálnic a Správy železnic) byly dostatečně konkrétně specifikovány,“ napsala soudkyně Wildová z Městského soudu v Praze.
Znamená to, že se případ dostává zpět tam, kde začal - před Obvodní soud pro Prahu 5, který musí spor znovu rozhodnout v mantinelech, které mu určil odvolací soud. A také že spor kvůli vypracování nových znaleckých posudků hned tak neskončí.