Hlavní obsah

Soud: Ministr dopravy nezákonně připravil o místo whistleblowera

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ministr Kupka obhajoval svůj krok úsporami, soud mu ale neuvěřil.

Šéf železničního dohledového úřadu upozornil, že miliardová injekce do zadlužených Českých drah je podle něho nezákonná. Ministr dopravy obratem zrušil jeho jmenování a vláda pak i úřad. Podle soudu šlo o nezákonnou odvetu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vláda Petra Fialy má další problém s vysoce postaveným úředníkem, který oznámil podezření na nezákonný postup nadřízených.

Minulý týden vláda na návrh Pavla Blažka zrušila místo řediteli insolvenčního odboru Ministerstva spravedlnosti Janu Benýškovi den poté, co oficiálně oznámil podezření na postupy ministrova náměstka ve věci insolvenčních správců.

Blažkův vládní a stranický kolega Martin Kupka z ODS už to dopracoval dále. Minulý čtvrtek už totiž soud pravomocně konstatoval, že ve svém resortu vůči jinému whistleblowerovi – bývalému řediteli Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře Pavlu Kodymovi – postupoval nespravedlivě, když zrušil jeho ohlášené jmenování do funkce po tom, co Kodym Evropskou komisi upozornil na možné nezákonnosti.

Kupka se proti rozsudku vymezil. „Ostře se ohrazuji proti tvrzením, že bychom rozhodovali na základě nějakého okamžitého pohnutí mysli,“ reagoval na přepis výroků soudu, které redakce pořídila ze zvukové nahrávky verdiktu.

Ministr v reakci pro Seznam Zprávy připomněl, že písemné vyhotovení rozsudku zatím není k dispozici. Zástupkyně Kupkova resortu však v soudní síni rozhodnutí soudu vyslechla také.

Jmenování skartovali

Příběh Pavla Kodyma popsaly Seznam Zprávy v květnu.

Před šesti lety z nuly vybudoval instituci, která měla hlídat konkurenci na železnici. A svůj post opět obhájil ve výběrovém řízení. Ministr Kupka tak původně vládě navrhl jeho opětovné jmenování do funkce, avšak to se změnilo v den, kdy měla vláda návrh potvrdit.

Martin Kupka se totiž dozvěděl, že Pavel Kodym zaslal Evropské komisi oficiální stanovisko svého Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, v němž posoudil jako nezákonný Kupkou plánovaný krok – šlo o faktické napumpování miliard do Českých drah prostřednictvím transakce s pozemky.

Pavel Kodym se Evropské komise ptal, zda má na věc stejný názor. Ministr Kupka pak nechal návrh na opětovné jmenování Kodyma skartovat, takže se na program jednání vlády už nedostal. O týden později pak ministr dopravy vládě předložil rovnou návrh na zrušení celého Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře – úřadu, který ze zákona má být na ministerstvu nezávislý.

Kupka tehdy obhajoval svůj krok podobně jako nyní na Ministerstvu spravedlnosti Pavel Blažek – tím, že nešlo vůči oznamovateli o mstu, ale že cílem byla jen plánovaná úspora.

Zjištění Seznam Zpráv Kupka v prohlášení na webu ministerstva označil v květnu za manipulaci. I nyní tvrdí, že zrušení úřadu bylo dlouho plánovanou záležitostí a s Kodymem nijak nesouvisí. „Dokumentovali jsme nezpochybnitelně, že jsme se zabývali přesunem agend ÚPDI pod jiný větší úřad několik měsíců,“ uvedl.

Nevěrohodné argumenty, uvedl soud

Soud však na žalobu Pavla Kodyma proti postupu ministerstva reagoval bleskově a senát soudce Ladislava Hejtmánka na Městském soudu v Praze Kupkově vysvětlování neuvěřil.

„Proti žalobci bylo postupováno nezákonně,“ shrnul soudce Hejtmánek při vyhlášení rozsudku minulý čtvrtek.

Také další členka soudního senátu Hana Kadaňová při odůvodňování prohlásila argumenty ministerstva o dlouho připravovaném zrušení úřadu a úsporách za zástupné. „Považujeme za nevěrohodné, aby ta politická úvaha o budoucím zrušení úřadu nabyla během takto krátkého časového úseku natolik určitou podobu, aby vyústila v takový zvrat v jeden den,“ dodala.

Rozsudek nabyde právní moci doručením písemného vyhotovení, které bude hotové do jednoho měsíce. Kupka už avizoval, že podá takzvanou kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Ta ale nemá odkladný účinek a nelze v ní navrhovat nové důkazy.

„Soud v odůvodnění potvrdil, že stažení návrhu na jmenování Pavla Kodyma bezprostředně navazovalo na komunikaci mezi ním a ministrem dopravy Kupkou, kdy Pavel Kodym informoval ministra o tom, že v minulosti adresoval oznámení Evropské komisi, které se týkalo možného porušení evropského práva,“ říká pak Kodymův advokát Kristián Léko. „Tím došlo k porušení požadavku na transparentní výběr předsedy ÚPDI coby nezávislého regulátora, jak vyžaduje evropská směrnice, a k zásahu do práv Pavla Kodyma jako vítěze výběrového řízení.“

Ochrana oznamovatele

Pavla Kodyma soud fakticky prohlásil za whistleblowera.

Zákon o ochraně oznamovatelů, který na Blažkově Ministerstvu spravedlnosti využil zmíněný šéf insolvenčního odboru Jan Benýšek, sice v době, kdy se odehrál případ Pavla Kodyma, ještě neplatil, soudci však ochranu tohoto oznamovatele vztáhli na směrnici EU. Tu mimochodem Česko převzalo do národního zákona až po hrozbě sankcí ze strany Unie.

„Podle směrnice má žalobce právo na ochranu i před nespravedlivým zacházením. Máme za to, že tato jeho práva byla žalovaným ministerstvem porušena,“ uvedla už citovaná členka soudního senátu Kadaňová.

„Jsem potěšen, že zde funguje nezávislý soudní systém, který v tomto případě rozhodoval ve velmi krátké lhůtě. Byla to jediná možnost jak doložit, že výklady práva ze strany Ministerstva dopravy jsou zavádějící,“ přivítal sice Pavel Kodym verdikt, ale svůj post získá zpět jen obtížně.

Úřad má být zrušen. Co teď?

Městský soud v Praze také v rozsudku nařídil ministru dopravy Kupkovi, aby vládě znovu předložil návrh na jmenování Pavla Kodyma do čela Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře na další šestileté funkční období.

„Na svém jmenování nadále trvám,“ řekl Kodym Seznam Zprávám, ale místo, na které by se mohl vrátit, dost pravděpodobně nebude od nového roku existovat.

Ministr dopravy totiž obešel řádné připomínkové řízení a jako poslanec – nikoliv jako ministr – předložil zákon, kterým se Kodymův úřad ruší. Pravomoci instituce by následně měl převzít antimonopolní úřad, který na to nabere úředníky.

Zákon už prošel Sněmovnou a tento týden by o něm měl hlasovat Senát.

Kupka přesto Seznam Zprávám řekl, že pokud mu soud nařídí jmenování Kodyma vládě znovu předložit, učiní tak. „Já s tím návrhem přijdu a vláda rozhodne. O tom není sporu,“ řekl Martin Kupka.

Nikdo už ale vládu nemůže donutit, aby Kodyma jmenovala. A Městský soud v Praze také zdůrazňuje, že zákonodárcům nemůže přikazovat ani to, jak mají kontrolu konkurence na železnici řešit. Jde o politické rozhodnutí.

Cílená likvidace, říká TI

Kodymův úřad, který dohlíží na dopravu v objemu miliard korun, doteď zaměstnával 23 lidí a má roční rozpočet 23 milionů. Ministerstvo slibuje, že převodem pod antimonopolní úřad se ušetří jednotky milionů.

„Odvoláním předsedy za podezřelých okolností zahájila celá vládní koalice cílenou likvidaci skutečně nezávislého dohledového úřadu. Jeho rušení považuji za zcela účelové, protože kromě snahy šetřit nepadl jediný relevantní argument a ušetřit se i podle oficiálních dokumentů vlády mohou podařit maximálně zcela zanedbatelné částky. Koalice by udělala nejlépe, kdyby teď celé toto divadlo o ‚úsporách‘ zastavila a začala řešit skutečné problémy,“ konstatoval vedoucí právník protikorupční organizace Transparency International Jan Dupák, který se kauze věnuje.

„Jasně jsme prokázali a obhájili v rozsáhlé veřejné diskuzi, že chystané kroky jsou v souladu s evropskou legislativou, neohrozí kvalitu rozhodování v této oblasti a ve výsledku budou garantovat větší nezávislost instituce – na vlivech politických i vlivech soukromých subjektů,“ trvá si však na svém ministr dopravy Kupka.

„Ať o tom přemýšlím zprava, nebo zleva, já v tom žádné pochybení nevidím. Ani své, ani vlády,“ dodal také šéf resortu.

Proč existuje Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře

  • Úřad má garantovat, že zhruba 120 dopravců, kteří dnes chtějí po Česku přepravovat lidi a náklad ve vlacích, bude mít férový přístup ke kolejím. A že stát, který sám vlastní České dráhy, nebude konkurenci v podnikání bránit a nezákonně zvýhodňovat státního dopravce. To má vést ke zvýšení kvality služeb pro cestující.
  • Všichni dopravci jsou při svém fungování odkázáni na provozovatele železnice, což je stát. Pokud od provozovatele nedostanou souhlas, nejedou. Provozovatel dráhy například rozhoduje, který vlak projede výlukou a který se na koleje nevejde. Pokud dopravce konkurenta nepustí k čerpací stanici, také nemůže podnikat. Tyto spory nezávisle řeší právě úřad.
  • Ten také kontroluje korektní stanovení ceny za použití kolejí. Dokud regulátor nerozhodne, nemůže se dopravce ze zákona ani obrátit na soud.

Doporučované