Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Loni v červenci si silničáři na Olomoucku objednali úklid kolem hlavní silnice číslo 35. V popisu zakázky stálo jen: „Rigoly - čištění nánosů - strojně.“
Když po několika měsících kontroloři Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) prověřovali, za co přesně se najaté externí firmě zaplatilo, nedozvěděli se to. V dokumentech k zakázce nenašli, jaký stroj firma k čištění použila ani kolik hodin byl v provozu a v jakém úseku silnice pracoval.
Přitom státní ŘSD má přesně na tyto věci počítačový systém, do něhož je možné vkládat všechny informace, které jsou důležité pro ujištění, že práce byla odvedena a navíc i v objednané kvalitě.
Jenže jak ukázal nedávný audit, silničáři takzvaný Centrální systém vad v některých regionech nepoužívali vůbec, anebo jen velmi omezeně.
Tři silnice, jedna fotka
Přišlo se na to díky případu, který ve středu Seznam Zprávy podrobně popsaly: Ředitelství silnic a dálnic loni vypovědělo smlouvy za 326 milionů firmám Silverton a Značky Morava, jež se staraly o údržbu dálnic a silnic 1. třídy ve Středočeském kraji. Prověrka podle ŘSD vyvolala podezření, že společnosti mohly práce šidit - do systému vad podle kontrolorů zadávaly duplicitní fotografie, že práce vykonaly.
„Jednou fotografií dokazovaly, že sesbíraly odpadky třeba ze tří silnic,“ popsal jeden z příkladů generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Byť tvrdé důkazy nejsou, podle výsledku kontroly bylo možné, že stát platil miliony za práce, které nikdy nebyly provedeny. Což v objemu čtyřleté smlouvy mohlo ve finále znamenat velké ztráty.
Další audit navíc odhalil, že v některých krajích silničáři systém nazvaný Centrální evidence vad (CEV) nepoužívají. Nebo jen zčásti.
„Nejednotné smluvní podmínky napříč útvary ŘSD u zakázek na běžnou údržbu včetně převážně chybějícího využívání systému CEV,“ stojí v závěru auditu, který vedení ŘSD dostalo na konci loňského roku a Seznam Zprávy ho získaly.
Na konci dokumentu stojí jasné doporučení: „Nastavit jednotné podmínky v rámci celé organizace.“
Ředitel: Od 1. dubna sjednocujeme
Auditoři tak vlastně přišli na to, že státní organizace ŘSD hospodařící se 79 miliardami korun nemá dokonalý přehled, jestli firmám najatým na takzvanou běžnou údržbu - tedy ořezávání zeleně, úklid, čištění dopravních značek a podobně - neplatí za něco, co neudělaly. Zdá se to jako drobné činnosti, jenže v každém kraji za ně ŘSD ve čtyřletých kontraktech vydá stamiliony.
Ředitel ŘSD Mátl uznává, že systém jeho organizace nevyužívá dokonale. „Někde je to méně, někde více. Teď to sjednocujeme,“ připustil Mátl. Dodal, že ve všech krajích začnou systém povinně „krmit“ daty od 1. dubna.
Právě ve středních Čechách však silničáři do systému zakládali vše, co měli - firmy tam nahrávaly i zmíněné fotografie z terénu. A díky tomu se na údajné nesrovnalosti přišlo. To „údajné“ je důležité: Firmy totiž jednoznačně popírají, že udělaly něco špatně. Oponují, že ŘSD si od nich všechny práce během loňského roku přebíralo bez výhrad a reklamací.
„Důrazně odmítáme jakékoli domněnky o tom, že bychom šidili práce nebo se jiným způsobem pokoušeli o jakékoli podvody,“ uvedly firmy Silverton a Značky Morava ve společném prohlášení pro Seznam Zprávy.
Obě firmy také oficiální výpověď smlouvy odmítly, tvrdí, že jejich kontrakt s ŘSD právně dál pokračuje. Je proto možné, že spor skončí až u soudu. Společnosti také říkají, že pochybení popsaná v auditu (tedy duplicitní fotografie a neúplně vykázané práce) dokázaly ŘSD vysvětlit.
„Vyvrátili jsme jakákoli podezření ohledně údajných podvodů, což jsme doložili příslušnými podklady, zejména fotografiemi, videozáznamy, předávacími protokoly i stavebními deníky,“ uvedli zástupci firem.
ŘSD nyní finišuje s novou zakázkou na údržbu ve středních Čechách. Zároveň podle ředitele Mátla zavede novou funkci takzvaných šerifů - jakýchsi mobilních hlídek, které se budou moci kdykoli objevit na místě, kde má objednaná firma zrovna pracovat.