Článek
Pavel Kodym minulý čtvrtek vyhrál soud nad ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Tříčlenný senát Městského soudu v Praze Kupka nepřesvědčil, že se někdejšímu předsedovi Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře nemstí.
Jmenování Kodyma na dalších šest let totiž ze zasedání vlády Kupka stáhl ve stejný den, co se dozvěděl o dopise, který předseda nezávislého úřadu poslal do Bruselu. Sděluje v něm stanovisko k ministerstvem plánované miliardové injekci do zadlužených státních Českých drah. S tím, že může být protizákonná.
Soud tak nařídil Kupkovi znovu vládě jmenování Kodyma navrhnout. Vztáhl na něj právo na ochranu před mstou jako na oznamovatele potenciálního překročení zákona. Rozsudek ale bude pravomocný až po doručení písemného vyhotovení ministerstvu. Ještě než se tak stalo, senát ve středu definitivně zpečetil zrušení celé nezávislé instituce. To Kupka navrhl týden po skartaci jmenování Kodyma. A to nikoliv jako ministr, ale poslanec, čímž obešel řádné připomínkové řízení.
Jmenování navrhnu, pokud to soud nařídí, řekl Kupka
Jak teď ministr splní nařízení soudu, když od ledna úřad přestane existovat, není jasné. „Já s tím návrhem přijdu a vláda rozhodne. O tom není sporu,“ řekl už v pondělí Seznam Zprávám Martin Kupka.
Nikdo už ale vládu nemůže donutit, aby navržené jmenování Kodyma schválila. A Městský soud v Praze také při odůvodnění rozsudku zdůraznil, že zákonodárcům nemůže přikazovat ani to, jak mají kontrolu konkurence na železnici řešit. Jde o politické rozhodnutí.
Ministr Kupka trvá na tom, že Kodym není žádný whistleblower, dopis do Bruselu pro něj nebyl v ničem důležitý, a tak neměl důvod se předsedovi úřadu mstít nejmenováním do funkce. I když Kodym předtím vyhrál výběrové řízení, které samo ministerstvo připravilo. V reakci na článek Seznam Zpráv k tomu ministerstvo vydalo na webu už druhé prohlášení.
Kupka také opakuje, že zrušení úřadu bylo dlouho plánované a cílem jsou úspory. To ministr říkal i v Senátu.
Soud ale Kupkově konstrukci na rozdíl od zákonodárců neuvěřil. „Považujeme za nevěrohodné, aby ta politická úvaha o budoucím zrušení úřadu nabyla během takto krátkého časového úseku natolik určitou podobu, aby vyústila v takový zvrat v jeden den,“ řekla členka soudního senátu Hana Kadaňová s tím, že argumenty ministerstva jsou zástupné.
Kupka: Jde o úspory
Kodymův úřad, který dohlíží na dopravu v objemu miliard korun, doteď zaměstnával 23 lidí a má roční rozpočet 23 milionů. Ministerstvo říká, že převodem pod antimonopolní úřad, který má agendu dále vykonávat, se ušetří jednotky milionů.
Protikorupční experti ale postup tvrdě kritizují.
„Odvoláním předsedy za podezřelých okolností zahájila celá vládní koalice cílenou likvidaci skutečně nezávislého dohledového úřadu. Jeho rušení považuji za zcela účelové, protože kromě snahy šetřit nepadl jediný relevantní argument a ušetřit se i podle oficiálních dokumentů vlády mohou podařit maximálně zcela zanedbatelné částky. Koalice by udělala nejlépe, kdyby teď celé toto divadlo o ‚úsporách‘ zastavila a začala řešit skutečné problémy,“ konstatoval vedoucí právník protikorupční organizace Transparency International Jan Dupák, který se kauze věnuje.
Jde přitom již o druhý případ, kdy ministři zrušili post vysoce postavenému úředníkovi, který se jim postavil. Minulý týden vláda na návrh Pavla Blažka (ODS) zrušila místo řediteli insolvenčního odboru Ministerstva spravedlnosti Janu Benýškovi den poté, co oficiálně oznámil podezření na postupy ministrova náměstka ve věci insolvenčních správců. I v tomto případě ministr Blažek argumentuje úsporami.
Proč existuje Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře
- Úřad má garantovat, že zhruba 120 dopravců, kteří dnes chtějí po Česku přepravovat lidi a náklad ve vlacích, bude mít férový přístup ke kolejím. A že stát, který sám vlastní České dráhy, nebude konkurenci v podnikání bránit a nezákonně zvýhodňovat státního dopravce. To má vést ke zvýšení kvality služeb pro cestující.
- Všichni dopravci jsou při svém fungování odkázáni na provozovatele železnice, což je stát. Pokud od provozovatele nedostanou souhlas, nejedou. Provozovatel dráhy například rozhoduje, který vlak projede výlukou a který se na koleje nevejde. Pokud dopravce konkurenta nepustí k čerpací stanici, také nemůže podnikat. Tyto spory nezávisle řeší právě úřad.
- Ten také kontroluje korektní stanovení ceny za použití kolejí. Dokud regulátor nerozhodne, nemůže se dopravce ze zákona ani obrátit na soud.