Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kariéra Jana Lichtnegera u středočeských silničářů skončila dřív, než mohla pořádně začít - po necelém roce a půl.
Lichtnegera, ředitele Krajské správy a správy a údržby silnic, nejdřív středočeští radní v červnu 2022 odvolali z funkce. A vynucený odchod z organizace s mnohamiliardovým rozpočtem následoval nedlouho nato.
Seznam Zprávy tehdy zveřejnily, že Lichtneger je jedním z podezřelých v korupční kauze Dozimetr. Detektivové zmapovali jeho styky s lidmi kolem stíhaného podnikatele Michala Redla a také podle policie podezřelé snahy Redlovy skupiny ovlivňovat přes Lichtnegera zakázky na údržbu silnic ve středních Čechách.
Jenže Jan Lichtneger, jak zjistily Seznam Zprávy, podal proti výpovědi žalobu. A v srpnu spor vyhrál - byť zatím nepravomocně.
Podle soudu se vedení silničářů Lichtnegera zbavilo protiprávně. Nabídlo mu sice - tak jak to vyžaduje zákon - po odvolání z ředitelského postu jinou práci: post mostního technika v Mnichově Hradišti na Mladoboleslavsku. Ale Lichtneger, ač inženýr stavař, na to neměl potřebnou kvalifikaci.
Správa silnic to navíc udělala i přesto, že podle soudu měla tenkrát i jiná vhodná volná místa. „Bylo zjištěno, že v rozhodném období tyto pozice volné skutečně byly,“ napsala soudkyně Tereza Mašková do písemného rozhodnutí.
Může chtít i peníze
Jan Lichtneger to sice v žalobě napřímo netvrdil, z kontextu je ale možné vyčíst, jak celý případ vnímá: tak, že krajští radní se ho snažili po kauze Dozimetr zbavit za každou cenu – nejen tím, že ho odvolají z funkce, ale i úplným odchodem z krajské silničářské organizace.
O detailech sporu však odvolaný ředitel nechce mluvit.
„Vzhledem k tomu, že se jedná o nepravomocně skončenou pracovněprávní věc, jistě pochopíte, že můj klient má zájem, aby soudní spor byl řešený bez vnějšího ovlivňování, a to včetně jakýchkoli komentářů v mediálním prostoru. Není tedy z naší strany namístě poskytovat třetím stranám jakékoli vyjádření,“ uvedla Lichtnegerova advokátka Monika Zoulová.
Spor teď bude pokračovat u odvolacího soudu. „Proti prvoinstančnímu rozsudku jsme se odvolali,“ potvrdila mluvčí silničářů Petra Kučerová.
Pokud Lichtneger spor vyhraje také u odvolacího soudu, bude moci - tak jak je to v podobných sporech obvyklé - požadovat doplacení ušlých peněz. Jestli to chce udělat, není jasné, Lichtnegerova advokátka Zoulová to označila za „předčasné subjektivní úvahy“.
Spojka k Redlovi?
Jan Lichtneger nastoupil do funkce šéfa silničářů loni v březnu roku 2021 jako vítěz konkurzu. Téměř ihned začal, tvrdí policie, poskytovat Redlově skupině interní informace o příjmech firem, jež na základě dlouhodobých kontraktů opravují ve středních Čechách silnice a odklízejí sníh.
„Pak po společné analýze tohoto přehledu stanovili po předchozí dohodě s Michalem Redlem scénář, na jehož základě chtěli za účelem vlastního neoprávněného obohacení donutit, co do obratu, nejvýznamnější dodavatele KSÚS, aby jim z prostředků KSÚS neoprávněně odváděli předem dohodnutý podíl,“ napsali policisté do žádosti o domovní prohlídky, které se uskutečnily v červnu 2022.
Na rozdíl od hlavní části Dozimetru, tedy zakázek kolem Dopravního podniku Praha, detektivové v této silničářské větvi velké kauzy nikoho dosud neobvinili. Avšak na kauze stále pracují. Například středočeský radní pro dopravu Karel Bendl (ODS) po zveřejnění těchto informací prohlásil, že vůči řediteli „ztratil lidskou důvěru“.