Hlavní obsah

S Metrostavem vzal soud zakázky i firmě, která za Ratha neexistovala

Foto: Seznam Zprávy

Podle soudu uplácela firma Metrostav Davida Ratha za zakázky v nemocnicích v Kolíně a v Kladně.

Na korupční kauzu Davida Ratha doplatila i společnost, kterou Metrostav využívá na miliardové silniční zakázky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Soudní zákaz veřejných zakázek, který dostala firma Metrostav ve středu za korupci, je pro největší stavební společnost v zemi tvrdý hned dvakrát.

Trest totiž nepadá jen na akciovou společnost Metrostav – nejznámější značku celé byznysové skupiny.

Ale také na nedávno založenou firmu Metrostav Infrastructure, v níž Metrostav viděl šanci, jak legálně obejít případný zákaz stavět dálnice, školy, nemocnice a další projekty z veřejných peněz.

„Pokud bychom nepřistoupili k trestu zákazu zakázek, mohlo by dojít k tomu, že by se Metrostav Infrastructure mohl podílet na zakázkách jako subdodavatel,“ vysvětlil ve středu při vyhlašování rozsudku vrchní soudce Alexander Károlyi,

Za uplácení středočeského hejtmana Davida Ratha z ČSSD byli z Metrostavu od roku 2013 obviněni generální ředitel Pavel Pilát a obchodní náměstek Jiří Anděl. A také celá společnost jako právnická osoba.

Předloni v lednu dostal Metrostav první, mimořádně tvrdý, byť tehdy ještě nepravomocný trest: tříletý zákaz zakázek. Dva měsíce po tomto rozsudku vzal jednu svou spící firmu (jmenovala se MVE Štětí – podle zkratky pro vodní elektrárnu), přejmenoval ji na Metrostav Infrastructure a včlenil do ni svou divizi zabývající se dopravními stavbami.

A začal pro ni získávat nové silniční zakázky. Metrostav Infrastructure například nabídl nejnižší cenu – 700 milionů – v soutěži na dodavatele obchvatu východočeské Jaroměře. Na jižní Moravě zase vyhrál zakázku za 516 milionů na obchvat obce Čebín.

Státní zástupci, kteří řeší dohromady čtyři trestní kauzy spojené s Metrostavem jako obžalovanou právnickou osobou, v tom od začátku viděli snahu vyhnout se trestu. Podle nich šlo o to, že když soudy zakázaly „velkému“ Metrostavu chodit do veřejných soutěží, poslal by jednoduše svůj dceřiný Metrostav Infrastructure. A vše by jelo dál.

V některých trestních kauzách pak soudy, tak jako v té Rathově, začaly výčet obžalovaných rozšiřovat – k Metrostavu tak přibýval i Metrostav Infrastructure.

Zasáhnout trestem i Metrostav Infrastructure, jak to ve středu udělal v Rathově kauze vrchní soud, považuje za logické například advokát Pavel Zuska, který se zaměřuje na veřejné tendry.

Podle společnosti DatLab, která analyzuje veřejné zakázky, vyhrají Metrostav a Metrostav Infrastructure ročně v průměru 68 tendrů za 11,2 miliardy. Odpovídá to odhadu samotného Metrostavu, jehož právníci u soudu vyčíslili, co tříletý zákaz zakázek přinese: Pokles tržeb nejméně 33 miliard.

Mluvčí Metrostavu Infrastructure Michal Jurman ve středu na rozsudek reagoval slovy, že firma s odsouzením nesouhlasí – například proto, že byla potrestaná v kauze, jež s činností společnosti nesouvisela (protože v době úplatků pro Ratha ještě ani neexistovala). Firma také podá dovolání k Nejvyššímu soudu.

Aktuální pravomocný zákaz zakázek každopádně znamená, že Metrostav i Metrostav Infrastructure smí dostavět to, co začaly – není to tak, že ze dne na den musí stáhnout své dělníky ze staveb. Nesmí se však hlásit do nově vypisovaných soutěží.

Oprava: V článku bylo původně chybně uvedeno, že Metrostav a Metrostav Infrastructure ročně vyhrají v průměru 68 tendrů za 1,2 miliardy, správný údaj je 11,2 miliardy. Za chybu se omlouváme.

Související témata:
Alexander Károlyi

Doporučované