Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Rakouský stavební gigant Strabag je od vypuknutí ruské války na Ukrajině na radaru několika západních zemí. Skupinu z části vlastní prominentní ruský oligarcha Oleg Děripaska, kvůli kterému by Strabag mohl přijít v některých zemích o veřejné zakázky.
Nejinak je tomu v České republice, kde staví silnice, dálnice, metro v Praze nebo nový fotbalový stadion v Hradci Králové.
Seznam Zprávy zjistily, že situací se nyní zabývá ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Minulý týden se sešel s ředitelem české divize Strabagu, od kterého chtěl vědět, jak se skupina vyrovná se svým spolumajitelem a blízkým Putinovým velkopodnikatelem Děripaskou.
Oligarcha je umístěný na sankčním seznamu USA a Velké Británie. Už krátce po ruské invazi na Ukrajinu byl zařazen i do návrhu evropského sankčního seznamu. Ve schválené verzi ale jeho jméno nebylo.
Děripaska sice na začátku konfliktu vyzval k mírovému řešení, ruskou agresi a odpovědnost Putinova Kremlu však takto adresně neodsoudil. Po Děripaskovi to požadovalo i vedení Strabagu, Putinův blízký oligarcha tak ale dosud neučinil.
Podle ministra dopravy Kupky se Strabag nyní snaží Děripasku odstavit tak, aby nedosáhl zejména na výplatu ze zisku a neměl prostor operovat ve vedení společnosti.
„Dostal jsem garanci, že nedosáhne na dividendu, čímž – zjednodušeně řečeno – nedosáhne ani na korunu například z veřejných zakázek. Zároveň bude mít pan Děripaska zamezený prostor ve vedoucích orgánech skupiny,“ řekl Seznam Zprávám ministr Kupka.
Jak odstavit Děripasku
Nutno dodat, že Strabag mohl konat mnohem dřív. Děripaska do Strabagu vstoupil v roce 2007. Když o sedm let později ruská vojska obsadila Krym a další ukrajinská území, Strabag Děripasku z akcionářské struktury nevyndal. A to ani v roce 2018, kdy oligarchu na seznam sankcionovaných osob umístily USA.
Až nyní, během otevřené válečné agrese Putinova režimu, se dění v rakouském Strabagu rozhýbalo. Hlavní akcionáři, nadace zakladatelské rodiny Haselsteinerů, vypověděli takzvanou syndikátní dohodu s Děripaskovou kyperskou firmou Rasperia Trading Limited, která ve Strabagu vlastní 27,8 procenta.
„K tomuto kroku nadace přistoupila poté, co selhaly všechny snahy o získání ruského podílu. Syndikátní dohoda byla v platnosti od roku 2007 a kromě jmenování členů dozorčí rady zajišťovala také koordinaci výsledků hlasování na valné hromadě,“ uvedla vídeňská centrála Strabagu, jejíž vedení ruskou agresi na Ukrajině kritizuje od začátku války.
Ministr dopravy Martin Kupka míní, že výše popsané kroky by měly Strabag uchránit od vyškrtnutí z veřejných zakázek. „Postoj i aktivní kroky Strabagu jsou jednoznačné. Za daných okolností by restrikce a vyřazení z veřejných zakázek nebyly namístě. Považuji dané kroky a záruky ze strany Strabagu za jasný projev vůle řešit aktuální situaci. Skupina ruskou agresi na Ukrajině jednoznačně odsuzuje a snaží se Ukrajině pomáhat s následky války,“ dodal Kupka.
Strabag se dostal pod tlak i na pražské radnici. Seznam Zprávy upozornily, že Strabag se podílí na výstavbě nové linky metra D. Jde o zakázku za 14 miliard korun. Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) apeloval na vládu Petra Fialy (ODS), aby situaci Strabagu a oligarchy Děripasky začala řešit.