Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když chcete v Praze zaparkovat v úplném centru, musíte zaplatit 80 korun za hodinu a déle tam stát nesmíte. Neomezené stání na rok si za 1200 korun za jeden vůz mohou zaplatit rezidenti nebo za 36 tisíc místní podnikatelé.
A pak jsou tu ještě vybraní úředníci či zastupitelé. A jak se ukazuje také utajení majitelé vozů, kterým se podařilo získat magistrátní výjimku. Díky ní mohou parkovat po celé metropoli zdarma.
V souvislosti s účastí v krizovém štábu udělil magistrát takové parkovací oprávnění 39 lidem. Mezi zástupci organizací, jakými jsou třeba Povodí Vltavy, Dopravní podnik nebo Krajské vojenské velitelství, figuruje, a to celkem čtrnáctkrát, i jméno ředitele magistrátu Martina Kubelky.
Ukázalo se to poté, co se na informace, komu magistrát tyto povolenky uděluje, zeptal na základě informačního zákona jeden z pražských zastupitelů Pavel Zelenka (Praha Sobě).
V odpovědi, kterou dostal a kterou mají Seznam Zprávy k dispozici, se uvádí, že nejvýše postavený úředník magistrátu Kubelka u sedmi udělených povolení navíc vůbec nedoložil, komu je dal. V seznamu poznávacích značek a jejich vlastníků je tak v těchto případech napsaný jen otazník.
„Tudíž nelze zkontrolovat, o čí vozy se jedná,“ kritizuje praxi ředitele úřadu zastupitel Zelenka.
Jak se píše v odpovědi vypracované pro Zelenku magistrátním odborem dopravy, seznam vozů krizového štábu s přidělenou parkovací výjimkou vydává odbor bezpečnosti. Předem však seznam schvaluje ředitel Kubelka.
U dalších dvou oprávnění vydaných na jeho jméno se uvádí, že automobily patří Kubelkově manželce. Sám ředitel magistrátu má přitom k dispozici služební vůz.
Sedm povolenek s otazníkem
Ředitele magistrátu reportér Seznam Zpráv oslovil s žádostí o vyjádření. Martin Kubelka komunikoval přes SMS a odepsal, že má dovolenou a ať se redakce obrátí na tiskového mluvčího úřadu. A to přesto, že schvalování parkovacích oprávnění pro krizový štáb je přímo v jeho gesci a navíc se dvě povolenky týkají i vozů jeho ženy.
Mluvčí magistrátu Vít Hofman na otázky položené redakcí přímo neodpověděl. Tedy například neupřesnil, kdo dostal oněch sedm povolenek k bezplatnému parkování, u kterých jsou v dokumentu odboru dopravy napsané otazníky. Nevysvětlil přímo ani to, proč má dvě oprávnění na svoje vozy manželka ředitele Kubelky.
Odpověď mluvčího směřuje jenom obecně k podmínkám, v jakých fungují členové krizového štábu nebo bezpečnostní rady města. Prý musejí být k dispozici v „režimu 24/7“ a drží i pohotovosti, protože mohou být kdykoliv povoláni k mimořádné události.
„Členové jmenovaných orgánů běžně používají více vozů a ty mohou být vedeny na jinou osobu či společnost, například v rámci rodiny – krizová situace zkrátka není předvídatelná a kvůli nutnosti okamžité dopravy na místo je někdy nutné využít například vozidlo rodinného příslušníka,“ píše v e-mailu mluvčí Hofman.
Papalášství, říká zastupitel
To, že má někdo přidělený služební vůz s parkováním zdarma, podle mluvčího neznamená, že s ním jezdí permanentně.
Opoziční zastupitel Zelenka to ovšem označuje za „papalášství“.
„Neumím si představit větší symbol zneužití moci, než umožnit neomezené bezplatné parkování vozům příbuzných a vozům firem vlastněných příbuznými,“ uvedl Zelenka.
Martin Kubelka
- Martin Kubelka přišel na pražský magistrát za vlády primátorky hnutí ANO Adriany Krnáčové. Byl asistentem bývalého radního pro majetek a šéfa zastupitelského klubu hnutí ANO Michala Haška, který je jeho tchánem.
- V roce 2017 se stal ředitelem odboru evidence majetku a zůstal jím i po dalších volbách, kdy do primátorského křesla usedl Zdeněk Hřib (Piráti). Tehdy se politici nemohli na volbě nového ředitele úřadu shodnout. Kubelku vybrali až na třetí pokus, a to i díky hlasům Pirátů.
- S bývalým primátorem, nynějším náměstkem Zdeňkem Hřibem, má ale v současnosti Kubelka vyhrocené vztahy. A to kvůli výsledkům auditu městského Operátora ICT.
Výjimky pro náměstkyni
Krizový štáb Prahy má pomáhat řešit mimořádné události v metropoli. Řídí jej primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Ten mimochodem o povolení na parkování zdarma po Praze nepožádal. Stejně jako jej nemá ani jeho první náměstek Zdeněk Hřib (Piráti), který je z pozice člena bezpečnostní rady rovněž v krizovém štábu.
Dvě povolenky krizového štábu, které jsou opět vydané na jméno ředitele magistrátu Kubelky, jsou ale psané na SPZ aut vlastněných firmami příbuzných náměstkyně primátora Alexandry Udženije (ODS). Jedná se o společnosti jejího manžela a jejích rodičů.
„Tato auta mám zapůjčená k užívání a využívám je výhradně já podle potřeb, ostatně jako jakýkoli jiný občan používající automobil, který je psaný na právnickou osobu, a ne na fyzickou osobu,“ tvrdí náměstkyně Udženija.
Náměstkyni přitom magistrát platí auto s řidičem. Služební vůz však prý náměstkyně primátora nepoužívá „každodenně“ a už vůbec ne pro osobní účely. „Takže jsou běžné dny, kdy i pro pracovní povinnosti používám svá vozidla, a nikdy by mě nenapadlo požadovat nějaké náhrady. Proto mám parkovací oprávnění k autům, kterými sama jezdím,“ brání se politička.
Kdo je v krizovém štábu
Podle informací uvedených na stránkách pražské radnice jsou však v krizovém štábu za prvé členové bezpečnostní rady města – z politiků je to primátor a jeho první náměstek. Alexandra Udženija v této bezpečnostní radě není.
Dále jsou v krizovém štábu členové stálé pracovní skupiny. Mezi ty patří tajemník krizového štábu, vybraní magistrátní úředníci, zástupci Integrovaného záchranného systému, externí odborníci, specialisté z firem a z řad podnikatelů a poslední skupina jsou „další fyzické osoby, přizvané primátorem na základě skutečné potřeby, s ohledem na druh řešené mimořádné události nebo krizové situace.“
Proč má tedy parkovací výjimku i náměstkyně Alexandra Udženija?
„Jako náměstkyně primátora hlavního města Prahy, která má v gesci složku Integrovaného záchranného systému – Zdravotnickou záchrannou službu hlavního města Prahy, jsem přizvanou členkou Krizového štábu hlavního města Prahy,“ uvedla v písemných odpovědích pražská politička. Dodala, že toto je „nezpochybnitelným důvodem“, proč má na parkování zdarma po celé metropoli právo.
Opoziční zastupitel Pavel Zelenka s tím ale nesouhlasí.
„Sice teoreticky lze do krizového štábu přizvat kohokoliv, ale má se jednat výhradně o odborníky a specialisty na danou aktuální krizi, nikoliv o další politiky. Oblast zdravotnictví v krizovém štábu zajišťuje přímo ředitel pražské záchranky a ředitel odboru zdravotnictví,“ domnívá se zastupitel a zmiňuje i fakt, že řidiče služebního auta může náměstkyně použít kdykoliv i v době krize.