Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V červnu roku 2019 se v Českých drahách odehrál nečekaný, rychlý a vlastně i diskrétní vyhazov: Dozorčí rada na hodinu odvolala generálního ředitele Miroslava Kupce.
Stručné oficiální zdůvodnění znělo, že šéf velké státní firmy ztratil důvěru – poté, co na něj přišly neupřesněné, ale závažné informace od tajných služeb.
Miroslav Kupec z vedení státní firmy zmizel a případ tím ještě týž den skončil.
Jaký příběh se tehdy odehrál, mohou teď díky svému pátrání Seznam Zprávy dopsat.
Ze zjištěných informací plyne, že kauzu a poznatky tajných služeb v roce 2019 hned převzali detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu. Během vyšetřování sesbírali důkazy, že generální ředitel Kupec si nechal zaplatit letenky na dovolenou a k tomu automobil Porsche. A to od firmy, která dostala od Českých drah zakázku na modernizaci souprav Pendolino za čtvrt miliardy.
Seznam Zprávy tyto informace ověřily z neveřejného usnesení, jímž vyšetřovatelé případ po roce a půl odložili – a to bez obvinění z korupce. Měli sice důvodné podezření, že jim aktéři lžou, když platby za auto a letenky vysvětlují jako půjčky, nepodařilo se jim však natvrdo dokázat, že se skutečně jednalo o úplatek.
„Shora popsaná jednotlivá plnění mezi uvedenými osobami jistě vzbuzují řadu otázek, a to mimo jiné s ohledem na jejich rozporuplné výpovědi, avšak po pečlivém zvážení všech zjištěných skutečností… dospěl policejní orgán k závěru, že v tomto případě nedošlo ke spáchání trestného činu,“ uzavřeli detektivové v usnesení o odložení případu.
Třiašedesátiletý Miroslav Kupec, dnes jednatel pobočky polského výrobce vlakových souprav, o kauze nechtěl s reportérem mluvit. „Já mám teď svých starostí dost a aktuálně dobrou práci,“ odmítl rozhovor.
Korupce ve veřejných zakázkách:
Peníze poslal podnikatel
České dráhy hledaly v roce 2017 firmu, která zvládne modernizaci interiérů sedmi souprav Pendolino, nejrychlejších vlaků ve flotile národního dopravce.
Jedním z klíčových dodavatelů se stala společnost Tratec – CS, strojírenská firma z Velkého Šenova v severních Čechách. České dráhy jí zaplatily 240 milionů.
V průběhu téhle zakázky si ředitel drah Kupec, jak zjistili policisté, registroval na dopravním inspektorátu ojeté Porsche Carrera S Coupé. Stalo se to 26. července 2018.
Detektivové dohledali, že auto mu prodal za 847 tisíc jeden pražský autosalon. Fakturu sice vystavil na jméno tehdejšího ředitele drah, ale Miroslav Kupec ji neplatil.
Fakturu uhradil majitel firmy Tratec – CS Jan Lemfeld.
Ten je nyní zájmem reportéra překvapen. „Já vás jen poslouchám a mám ústa otevřená,“ prohlásil Lemfeld po otázce Seznam Zpráv, proč do nákupu auta vložil své peníze. A odkázal na to, že policie případ odložila se závěrem, že nešlo o korupci.
„Já jsem tyhle věci popřel a policii jsem veškeré důkazy předložil. Nemám od ní nějakou zpětnou vazbu, že bych pochybil,“ dodal Lemfeld.
Kromě auta, jak zadokumentovali kriminalisté, zaplatil Lemfeld v červnu 2018 za ředitele Kupce také letenky do Říma v hodnotě 80 tisíc: Miroslav Kupec letěl s rodinou na dovolenou na řecký ostrov Lefkada a přestupoval právě v Itálii.
Ze záznamů cestovní agentury vyšetřovatelé vyčetli, že letenky objednala e-mailem zaměstnankyně firmy Tratec – CS a uhradila je firemní platební kartou.
Vzpomněli si: Byla to půjčka
V usnesení o odložení kauzy policisté vylíčili, jak ředitel drah Kupec a majitel strojírenské firmy Lemfeld reagovali, když je policisté ve stejný den nezávisle na sobě vyslechli.
Miroslav Kupec do protokolu řekl, že už si nevzpomíná, proč za něj podnikatel Lemfeld zaplatil porsche. Nevysvětlil ani letenky, pouze připustil, že možná v Římě s rodinou přestupovali.
Dva dny nato se konal další výslech a Miroslav Kupec si už podrobnosti vybavil. Uvedl, že Jan Lemfeld mu na porsche půjčil, proto také uhradil kupní cenu. A Kupec mu prý později peníze vrátil v hotovosti.
Podobně vypovídal Jan Lemfeld: Při prvním výslechu popřel, že zaplatil Kupcovo auto i letenky. Ovšem o sedm dní později přišel s totožnou verzí půjčky na pořízení auta a následného splacení dluhu v hotovosti. A stejné že to bylo i s letenkami. Policistům předložil i písemné potvrzení, že mu Kupec peníze vrátil.
„Podezřelí Kupec a Lemfeld nejprve při prvním podání vysvětlení podezřelá plnění odmítli, při dalším výslechu již nezvyklé finanční transakce vysvětlili prostřednictvím různých půjček v hotovosti,“ shrnuli policisté v dokumentu o odložení případu.
Trest přišel za praní peněz
Detektivové sice nemohli stíhat Miroslava Kupce, generálního ředitele Českých drah, ani Jana Lemfelda, majitele společnosti Tratec - CS. Ale kvůli údajným půjčkám a vracení peněz v hotovosti předali oba muže správnímu úřadu. Podle předpisů proti praní špinavých peněz je totiž možné provádět hotovostní transakce jen do částky 270 tisíc korun. Podnikatel Lemfeld pro Seznam Zprávy nepřímo potvrdil, že trest od úřadu dostal. Jaký, to neřekl. „Nemusím vám na to odpovídat,“ prohlásil. Podle zákona o omezení plateb v hotovosti může člověka dostat pokutu až 500 tisíc, firmám hrozí sankce až pět milionů.
Z usnesení je znát, že kriminalisté měli o verzi s půjčkami silné pochybnosti. Nezbylo jim však než kauzu uzavřít bez obvinění.
Zaprvé příběh s půjčkami nedokázali rozbít, za druhé jim chyběla spolehlivá důkazní propojka mezi koupí auta a zakázkou na modernizaci vlaků. Tedy například odposlechy nebo e-maily, v nichž by se Kupec s Lemfeldem bavili o ovlivnění zakázky ve prospěch strojíren Tratec – CS nebo o tom, že za to šéf drah dostane porsche.
„Policejní orgán nezjistil příčinnou souvislost mezi podezřelými plněními a uzavřením smlouvy (na modernizaci pendolin),“ vysvětlili vyšetřovatelé v usnesení.
Svědci popsali nátlak
Policistům nepomohlo ani to, když zakázku rozpitvali na kousky a s pomocí svědků zpochybnili, že byla zcela čistá.
Modernizaci interiérů vlakových souprav za 287 milionů České dráhy zadaly své vlastní akciovce s názvem Dílny pro opravy vozidel, zkráceně DPOV. Podnik DPOV jako subdodavatele materiálu zvolil právě strojírny Tratec – CS. Mezi lety 2017 a 2018 za to strojírnám zaplatil na fakturách už uvedených 240 milionů.
Když policisté mluvili s lidmi z vedení DOPV, dozvěděli se zajímavou věc: Ředitel drah Kupec a podnikatel Lemfeld podle svědků tlačili během schůzek na manažery DPOV, aby čtvrmiliardovou subododávku zadali - bez soutěže - právě Lemfeldovým strojírnám Tratec – CS.
Dokonce podle svědectví hrozili na schůzkách v restauracích v Praze a v kancelářích Českých drah manažerům železničních opraven vyhazovem, pokud Tratec – CS do zakázky nepřizvou.
Takhle to detektivům popsal například Roman Kott, tehdejší šéf představenstva DPOV. Dnes to nepopírá, ale o detailech hovořit nechce. „Já se k tomu nebudu vyjadřovat, je to už historie,“ řekl Kott pro Seznam Zprávy.
Podle podnikatele Lemfelda informace o schůzkách a nátlaku nejsou pravdivé. „To víte, že ne,“ popřel zmíněná svědectví.
Ředitel skončil po upozornění BIS
Dozorčí rada Českých drah odvolala ředitele Miroslava Kupce v pondělí 10. června 2019. „Jde o důvěrné informace, byly natolik závažné, že členové rady pana Kupce odvolali,“ zdůvodnil stručně tehdejší předseda rady Karel Pospíšil. Kupec později sám upřesnil, že vyhazov dostal kvůli zprávě Bezpečnostní informační služby. Bylo tím důvode, že si nechal zaplatit auto a letenky od firmy, která dostala od drah čtvrtmiliardovou zakázku na modernizaci pendolin? Nebo BIS předala na Kupce premiérovi Andrej Babišovi (ANO) a ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi ještě nějaké další kompromitující informace? „Myslím, že pendolin se to netýkalo. Ale stoprocentně to už nevím,“ říká dnes tehdejší šéf dozorčí rady Pospíšil. Server Zdopravy tenkrát napsal, že mezi informacemi kontrarozvědky mohla být podezření ohledně pronájmů lokomotiv. „Nebyl jsem spokojen, jakým způsobem řídil ČD a ani jeho výsledky v pozici GŘ nebyly přesvědčivé. Neměl ani moji důvěru jako ministra. Rozhodnutí dozorčí rady Českých drah odvolat ředitele jsem tudíž plně respektoval,“ vzpomíná nyní tehdejší ministr dopravy Kremlík.
Další lidé z drážních opraven pak policistům popsali, že už v roce 2017, tedy před zadáním zakázky, ředitel drah Kupec ukazoval budoucí podobu vylepšených pendolin. Na jednotlivých listech promítané prezentace se podle svědků už tehdy vyjímalo logo firmy Tratec – CS.
A nebylo to všechno, co podezření posílilo: I Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (už v době, kdy zakázka byla dokončena) rozhodl, že přidělení zakázky Tratecu – CS nebylo v pořádku.
Opravny DPOV za to dostaly symbolickou pokutu, důležitější ale byla argumentace úřadu: Jeho právníci došli k závěru, že DPOV mělo na dodávku materiálu vypsat soutěž – a ne uzavřít napřímo smlouvu se strojírnami Tratec – CS.
„(DPOV) svým postupem zcela ignoroval existenci zákona, což dle výkladové praxe Úřadu představuje nejzávažnější stupeň intenzity porušení zákona, neboť je tak vyloučen jeden ze základních principů zadávání veřejných zakázek,“ napsal Úřad na ochranu hospodářské soutěže rozhodnutí, které je dostupné na webu úřadu.
Avšak ani tyhle okolnosti, jakkoli podezřelé, podle detektivů na zahájení trestního stíhání nestačily.
V boxu „Ředitel skončil po upozornění BIS“ jsme opravili datum odvolání ředitele Miroslava Kupce. Správně je to červen 2019, nikoli 2018.