Hlavní obsah

Síť hobby marketů jako první dobrovolně sundala své reklamy z dálničních mostů

Foto: Jiří Pšenička

Dálniční nadjezd spojující Průhonice a Čestlice: Reklamní cedule s logem řetězce Hornbach sundali pracovníci ŘSD 22. ledna. Na konci první únorové dekády je reklamní firma vrátila zpět. Teď už jsou zase pryč. Billboardy stejného řetězce byly odstraněny i z dalšího nedalekého mostu směrem z Prahy na Brno.

Řetězec Hornbach nechal z vlastní iniciativy odstranit billboardy z mostů na D1. Nechce prý figurovat jako rukojmí ve sporu mezi ŘSD a reklamní agenturou o to, zda je reklama legální. Ostatní inzerenti vyčkávají.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ze dvou mostů na dálnici D1 nedaleko Prahy zmizely v minulých dnech všechny reklamy, které tam měl dlouhodobě umístěny řetězec Hornbach. Zástupci firmy uvedli, že cedule, jež stát považuje za nelegální, nechali odstranit z vlastní iniciativy a už je tam neplánují vracet.

Je to první známý případ, kdy sám inzerent své mostní billboardy dobrovolně sundal.

„Pokud mezi ŘSD a (reklamní) agenturou BigBoard není shoda, nechceme v této kauze figurovat jako rukojmí, takže jsme iniciovali demontáž. A bez legálního povolení navigaci na naši prodejnu samozřejmě vracet nebudeme,“ uvedl k tomu David Kolář z marketingu firmy Hornbach. „I v této souvislosti jsme opětovně vyzvali naše dodavatele, aby nám znovu závazně potvrdili, že ke všem našim navigacím mají platná povolení,“ dodal.

Také generální ředitel ŘSD Radek Mátl potvrdil, že cedule Hornbachu byly z D1 tentokrát odstraněny na základě požadavku firmy samotné a nejde o akci ředitelství.

„Tato reklamní zařízení odstranil provozovatel na základě naší výzvy a požadavku od společnosti Hornbach. Podle jasného vyjádření společnosti Hornbach se už její reklamní zařízení vracet nebudou,“ uvedl Mátl pro Seznam Zprávy. Už dříve slíbil, že očistu dálnic od nepovolené mostní reklamy letos dokončí.

Foto: Adam Hromas, Seznam Zprávy

Takto stejný most u Průhonic vypadal ještě před několika dny.

Na mostech přes dálnici mezi Prahou a Brnem Seznam Zprávy nedávno napočítaly kolem čtyřicítky reklamních cedulí, které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odstraňuje jako nelegální. A zároveň si dlouhodobě stěžuje, že je firmy zase vracejí zpátky.

Například u Průhonic, jak redakce popsala, ŘSD v lednu zmíněné tabule s reklamou Hornbachu z obou stran nadjezdu odstranilo, avšak už na začátku února byly zase namontovány zpět.

Reklamní firma BigBoard, jež tabule vlastní, se dle mluvčí Pavlíny Stránské domnívala, že je sundal zloděj nebo vandal. Dle jejího vyjádření reklamní cedule na mostech v rozporu se zákonem nejsou. Mluvčí tvrdila, že slouží řidičům jako navigace k nedaleké velkoprodejně Hornbachu.

Na českých dálnicích má mostní reklamu řada předních domácích i světových značek, velmi často to jsou fastfoodové řetězce. Na D1 či D5 je nejvíce zastoupen řetězec KFC. Ten dle posledního vyjádření mediální zástupkyně Barbory Cihlářové odstraňování zatím neplánuje a čeká na výsledky „hlubší právní analýzy“.

I Stanislav Bernard, spolumajitel humpoleckého pivovaru, sdělil, že své dvě reklamy na dálnici do Brna zatím odstraňovat nebudou. Čekají prý, „jak se situace vyvine“.

Ministerstvo dopravy i ústy svého šéfa Martina Kupky přitom zopakovalo, že absolutní většina reklam na dálničních mostech je v rozporu se zákonem - pokud se nenacházejí v zastavěném území, kde se neuplatňuje tzv. ochranné pásmo.

Generální ředitel ŘSD Mátl uvedl, že ještě letos chtějí zavést nový systém, jak informovat řidiče o službách kolem dálnic. Jména provozoven, které se nacházejí na jednotlivých dálničních odpočívkách - třeba právě fastfoodů - by měla být uvedena na klasických dopravních značkách, jež řidičům dopředu tyto odpočívky avizují.

O mostní reklamu už dle ŘSD nepůjde.

Doporučované