Hlavní obsah

Praha nesmí uzavřít smlouvu na metro D. Zakázal to antimonopolní úřad

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha dosud předpokládala, že do roku 2029 uvede do provozu první čtyřkilometrovou část metra D s pěti stanicemi. Termín je teď však ohrožen.

aktualizováno •

V zakázce za 30 miliard Úřad na ochranu hospodářské soutěže zapochyboval, jestli jsou pravdivé životopisy stavebních manažerů, které ve výběrovém řízení předložila vítězná společnost Subterra.

Článek

Pražský dopravní podnik má zakázáno uzavřít smlouvu na výstavbu další části metra linky D. Koncem minulého týdne o tom podle zjištění Seznam Zpráv rozhodl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Třicetimiliardovou zakázku vyhrála v září společnost Subterra z koncernu Metrostavu. Předtím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku, již podalo sdružení kolem firem Porr a Vinci, dopravní podnik to zdůvodnil tím, že nesplnilo podmínky tendru.

Jak však ukazuje písemné rozhodnutí ÚOHS, které Seznam Zprávy získaly, úřad zapochyboval, jestli Subterra ve své nabídce o zkušenostech klíčových manažerů nelhala. Mimo jiné právě z tohoto důvodu se konkurence Subterry se stížností na ÚOHS obrátila.

„Úřad po předběžném posouzení předložené dokumentace o zadávacím řízení získal pochybnosti o souladu úkonů učiněných zadavatelem v zadávacím řízení se zákonem, konkrétně zda zadavatel při zadávání veřejné zakázky dodržel zásadu transparentnosti,“ stojí v dokumentu z minulého pátku.

Je obvyklé, že u sporů o významné zakázky ÚOHS zakáže zadavateli tendru podepsat kontrakt do doby, než úřad vynese finální verdikt. Logicky: aby se nestalo, že ÚOHS zakázku zruší, ale nasmlouvané dílo už bude stát a peníze budou utraceny.

V případě metra D ale antimonopolní úřad už odkazuje i na konkrétní námitky neúspěšných uchazečů o zakázku.

Vyloučené sdružení Porr, Vinci a spol. se snaží dokázat, že Subterra předložila do soutěže zfalšované životopisy stavbyvedoucích. Konkrétně jde například o pochybnost, že v době, kdy měl jeden z manažerů podle Subterry razit tunely v Česku, působil ve skutečnosti na Islandu. Jiný manažer zase podle stížnosti neměl ještě ani vysokoškolský diplom, a přitom mu Subterra ve své nabídce do soutěže na metro D přisoudila bohaté zkušenosti z důležitých projektů.

Stížnost k ÚOHS podalo ze stejného důvodu jako sdružení kolem Porr a Vinci také sdružení kolem společnosti Strabag.

Dopravní podnik v zadání zakázky požadoval po stavbyvedoucích konkrétní zkušenosti. A právě splnění téhle podmínky mohlo – podle systému hodnocení nabídek – významně pomoci společnosti Subterra k vítězství.

„Vzniká pochybnost, zda zadavatel mohl vybranému dodavateli za tyto zkušenosti členů odborného personálu v rámci hodnocení nabídek přidělit body,“ píše se také v rozhodnutí ÚOHS.

Subterra námitky konkurence od začátku sporu nekomentuje. Stejně tak se nevyjadřuje ani dopravní podnik. Pražská městská firma však už v říjnu zamítla stížnost Porru a Vinci proti vyhodnocení soutěže. Uvedla, že podle jejích informací jsou reference klíčových manažerů v pořádku.

Podle dopravního podniku je zákaz podepsání smlouvy „standardním procesním opatřením“ a „učebnicovým příkladem konkurenčního boje“.

„Proto do doby pravomocného rozhodnutí ÚOHS nemá cenu vynášet jakákoliv hodnocení. Předběžné opatření ÚOHS na zákaz uzavření smlouvy proto neznamená, že bychom jako zadavatel v tendru jakkoliv pochybili,“ řekl šéf komunikace podniku Daniel Šabík.

Sdružení Vinci a spol. se do soutěže na úsek mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory přihlásilo s cenou 27,5 miliardy, Subterra nabídla 29,8 miliardy a Strabag 30,7 miliardy.

Vedení Prahy dosud počítalo s tím, že čtyřkilometrovou trasu uvede do provozu v roce 2029. Tenhle termín je ale ohrožený.

Aktualizace: Do článku jsme doplnili aktuální vyjádření pražského dopravního podniku.

Doporučované