Článek
Pražský dopravní podnik má zakázáno uzavřít smlouvu na výstavbu další části metra linky D. Koncem minulého týdne o tom podle zjištění Seznam Zpráv rozhodl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Třicetimiliardovou zakázku vyhrála v září společnost Subterra z koncernu Metrostavu. Předtím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku, již podalo sdružení kolem firem Porr a Vinci, dopravní podnik to zdůvodnil tím, že nesplnilo podmínky tendru.
Jak však ukazuje písemné rozhodnutí ÚOHS, které Seznam Zprávy získaly, úřad zapochyboval, jestli Subterra ve své nabídce o zkušenostech klíčových manažerů nelhala. Mimo jiné právě z tohoto důvodu se konkurence Subterry se stížností na ÚOHS obrátila.
„Úřad po předběžném posouzení předložené dokumentace o zadávacím řízení získal pochybnosti o souladu úkonů učiněných zadavatelem v zadávacím řízení se zákonem, konkrétně zda zadavatel při zadávání veřejné zakázky dodržel zásadu transparentnosti,“ stojí v dokumentu z minulého pátku.
Je obvyklé, že u sporů o významné zakázky ÚOHS zakáže zadavateli tendru podepsat kontrakt do doby, než úřad vynese finální verdikt. Logicky: aby se nestalo, že ÚOHS zakázku zruší, ale nasmlouvané dílo už bude stát a peníze budou utraceny.
V případě metra D ale antimonopolní úřad už odkazuje i na konkrétní námitky neúspěšných uchazečů o zakázku.
Vyloučené sdružení Porr, Vinci a spol. se snaží dokázat, že Subterra předložila do soutěže zfalšované životopisy stavbyvedoucích. Konkrétně jde například o pochybnost, že v době, kdy měl jeden z manažerů podle Subterry razit tunely v Česku, působil ve skutečnosti na Islandu. Jiný manažer zase podle stížnosti neměl ještě ani vysokoškolský diplom, a přitom mu Subterra ve své nabídce do soutěže na metro D přisoudila bohaté zkušenosti z důležitých projektů.
Stížnost k ÚOHS podalo ze stejného důvodu jako sdružení kolem Porr a Vinci také sdružení kolem společnosti Strabag.
Dopravní podnik v zadání zakázky požadoval po stavbyvedoucích konkrétní zkušenosti. A právě splnění téhle podmínky mohlo – podle systému hodnocení nabídek – významně pomoci společnosti Subterra k vítězství.
„Vzniká pochybnost, zda zadavatel mohl vybranému dodavateli za tyto zkušenosti členů odborného personálu v rámci hodnocení nabídek přidělit body,“ píše se také v rozhodnutí ÚOHS.
Subterra námitky konkurence od začátku sporu nekomentuje. Stejně tak se nevyjadřuje ani dopravní podnik. Pražská městská firma však už v říjnu zamítla stížnost Porru a Vinci proti vyhodnocení soutěže. Uvedla, že podle jejích informací jsou reference klíčových manažerů v pořádku.
Podle dopravního podniku je zákaz podepsání smlouvy „standardním procesním opatřením“ a „učebnicovým příkladem konkurenčního boje“.
„Proto do doby pravomocného rozhodnutí ÚOHS nemá cenu vynášet jakákoliv hodnocení. Předběžné opatření ÚOHS na zákaz uzavření smlouvy proto neznamená, že bychom jako zadavatel v tendru jakkoliv pochybili,“ řekl šéf komunikace podniku Daniel Šabík.
Sdružení Vinci a spol. se do soutěže na úsek mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory přihlásilo s cenou 27,5 miliardy, Subterra nabídla 29,8 miliardy a Strabag 30,7 miliardy.
Vedení Prahy dosud počítalo s tím, že čtyřkilometrovou trasu uvede do provozu v roce 2029. Tenhle termín je ale ohrožený.
Aktualizace: Do článku jsme doplnili aktuální vyjádření pražského dopravního podniku.