Článek
Policisté musí znovu prověřovat, zda dva manažeři z holdingu Agrofert – jeho finanční ředitelka Petra Procházková a člen představenstva firmy Imoba František Šlingr – nelhali u soudu v kauze Čapí hnízdo. Tedy v případu, v němž je obžalován bývalý premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš.
Na konci června policie rozhodla, že se v tomto případě nestal trestný čin, a kauzu odložila. Jenže státní zástupkyně, jak zjistily Seznam Zprávy, toto rozhodnutí v pondělí zrušila.
„Státní zástupkyně po přezkoumání obsahu usnesení policejního orgánu i obsahu spisu usnesení o odložení věci zrušila a věc vrátila policejnímu orgánu,“ potvrdil obvodní státní zástupce pro Prahu 2 Tomáš Svoboda.
Policisté mají nyní lhůtu do konce září, dokdy by mělo prověřování případu skončit.
S podnětem se na policisty loni obrátil soudce Jan Šott. Do písemného rozsudku, v němž prvně zprostil obžaloby bývalého premiéra a poslance ANO Andreje Babiše a tehdejší manažerku Agrofertu Janu Nagyovou, napsal, aby se policie výpovědí Procházkové a Šlingra zabývala.
Šott výpověď Procházkové vyhodnotil jako úmyslně nepravdivou. Zdůvodnil to tím, že Procházková u soudu mimo jiné řekla, že nikdy neslyšela nic o vztahu Farmy Čapí hnízdo s Babišovou rodinou. Pak také uvedla, že působila jen jako zprostředkovatel pro obžalovanou Janu Nagyovou.
„Vzhledem k příkrému rozporu výpovědi svědkyně (Procházkové) s věrohodnou, přesvědčivou a podle soudu nepochybně pravdivou výpovědí svědka Koutného (bývalý manažer banky HSBC Filip Koutný), potvrzenou nadto vnitřními záznamy banky, soud její výpověď hodnotí jako úmyslně nepravdivou, nezpůsobilou přispět relevantně ke skutkovým závěrům soudu,“ uvedl soudce Šott v rozsudku.
V případě Šlingra jde o to, že v soudní síni jako svědek popisoval, že mezi lety 2010 až 2013 jezdil Andrej Babiš na Čapí hnízdo jen jako host. A jen jako prostředník pak podle Šlingra řešil Babiš problematiku marketingu tohoto multifunkčního areálu.
Jenže jiní svědci – konkrétně marketingoví specialisté Tereza Svěráková s Jakubem Antošem – u soudu vypověděli, že Babiš nebyl žádný prostředník, že marketing řešili přímo s ním.