Hlavní obsah

Pokuta 30 tisíc. Trest pro šéfa policejních odborů, který jezdil bez řidičáku

Foto: Unie bezpečnostních složek, Seznam Zprávy

Zdeněk Drexler rezignoval na šéfa Unie bezpečnostních složek loni v létě. Odešel i od policie.

U Krajského soudu v Ústí nad Labem skončil případ bývalého policisty a odboráře Zdeňka Drexlera. Začal v roce 2017, kdy ho přistihli, že jel 140 km/h, a dostal zákaz řízení. Ten však podle soudního verdiktu nerespektoval.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Bývalý předseda policejních odborů Zdeněk Drexler musí zaplatit třicetitisícovou pokutu. A rok a půl zůstane bez řidičáku.

Drexler dostal v roce 2017 zákaz řízení - to když na hlavní silnici do Karlových Varů, kde je povolených 90 kilometrů v hodině, jel víc než stočtyřicítkou. Ale přesto dál sedal za volant služební odborářské octavie. Takže případ skončil u trestního soudu.

Krajský soud v Ústí nad Labem nyní pravomocně rozhodl, že o Drexlerově vině není pochyb. „Obžalovaný prokazatelně věděl, že mu byl pravomocně uložen zákaz řízení,“ napsal předseda senátu Jiří Bednář do rozsudku, který si Seznam Zprávy vyžádaly podle informačního zákona.

Drexler, který odešel z čela odborové Unie bezpečnostních složek i od policie loni v létě, na žádost redakce o komentář ke své kauze nereagoval.

Soud: Vina je jasná

Proti prvotnímu verdiktu o zákazu řízení podal Drexler v roce 2017 správní žalobu. V tu chvíli se podle zákona trest přerušil do rozhodnutí soudu. V roce 2020 pak soud věc uzavřel s tím, že zákaz řízení skutečně platí.

Jenže Drexler stále jezdil, nejčastěji na trasách mezi domovským Mostem a Prahou. Protože - jak tvrdil potom u trestního soudu - nevěděl, že jeho žaloba byla neúspěšná. Vysvětloval to například tím, že s ním jeho advokát špatně komunikoval, například že nebral telefony. Takže Drexler, jak tvrdil, žil v domnění, že žaloba stále ještě běží a on může za volant.

Vyšetřovatelé Drexlerovi napočítali celkem 37 jízd bez řidičáku - jako základ pro obvinění z trestného činu maření úředního rozhodnutí.

Předseda senátu Bednář jeho obhajobu neuznal. Drexler měl podle soudce dost dalších možností, jak si stav žaloby ověřit. Například v internetové justiční aplikaci, kde se informace o výsledku žaloby objevila. Nebo se mohl zajet podívat do spisu uloženého na soudu.

„To však neučinil. Jeho obhajobu by bylo možné akceptovat v případě, že by se jednalo řádově o několik dnů, avšak obžalovaný takto řídil, aniž by věděl o stavu řízení o správní žalobě, po dobu více než dvou měsíců,“ napsal do rozsudku soudce Bednář.

A dodal, že měl-li Drexler pochybnosti, zda ještě smí řídit, nebo už ne, měl okamžitě se služebními jízdami přestat. Do doby než si bude jistý.

140 km/h. „Plnil jsem úkol“

Mimochodem, už jen první rozhodnutí o odebrání řidičského oprávnění se v Drexlerově případu vleklo skoro rok - až hrozilo, že bude promlčené. Když například chtěli Drexlerovi nadřízení rozhodnout o trestu (u policistů si tyto přestupky řeší policisté interně, ne na městském úřadu), odborář odjel na dovolenou.

„Ne, nesnažil jsem se to nechat promlčet. Ale bránil jsem se, protože mi v tom řízení byla upřena veškerá práva,“ reagoval Drexler předloni, když o případu Seznam Zprávy psaly.

Drexler v tomto řízení také například snažil vysvětlit, proč jel rychlostí 142 kilometrů: prý plnil úkol od Ministerstva vnitra. Nikdy neřekl, oč se mělo jednat.

Doporučované