Článek
Majitel dopravní firmy RegioJet Radim Jančura je připraven zažalovat České dráhy a případně i rakouského národního dopravce ÖBB, pokud Evropská komise potvrdí, že proti němu obě firmy uzavřely kartel.
„Musíme se nejdříve s celým tím případem detailně seznámit, zpracovat posudky, ale jsme připraveni podat žalobu o náhradu škody,“ uvedl Jančura pro Seznam Zprávy. Zda bude případně žalovat jen českou státní firmu, nebo i rakouskou, musí podle něj posoudit právníci.
Jde o případ téměř deset let starý zvaný Twins, který redakce popsala v roce 2020. Kopie firemní korespondence doložily, že se manažeři Českých drah s rakouskými kolegy tajně domlouvali, jak Jančuru vyšachovat, aby z Rakouska nemohl koupit ojeté vozy, s nimiž by pak konkuroval na železnici.
Jak dnes uvedly Hospodářské noviny (HN), České dráhy se už připravují na to, že v nejbližší době za kartel dostanou od Evropské komise zhruba miliardovou pokutu. Podle HN to dokládají interní dokumenty státem ovládané firmy.
Ve stejném duchu se vyjadřují i zdroje Seznam Zpráv blízké bruselskému Generálnímu ředitelství pro hospodářskou soutěž (DG Comp). Hovoří o tom, že pokuta nejspíše přijde ještě v říjnu a bude na úrovni kolem 30 milionů eur (cca 750 milionů korun).
DG Comp při posuzování případu vychází z informací, které mu o kartelu poskytl rakouský dopravce, jenž se na rozdíl od toho českého k nekalé hospodářské soutěži doznal.
Dohoda na eliminaci
E-maily z února 2015, které v roce 2020 zveřejnily Seznam Zprávy, ukázaly důvěrnou zákulisní komunikaci někdejšího manažera Českých drah Radka Dvořáka s manažerkou ÖBB Silvií Kaupaovou.
Dohadovali se spolu, jak odstavit od obchodů s vyřazenými železničními vagony tehdy začínající českou firmu RegioJet.
„Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet…,“ napsal v angličtině Dvořák rakouské kolegyni, jež měla v dceřiné firmě ÖBB-Personenverkehr na starosti oblast dálkové osobní dopravy.
Druhý den přišla příznivá odpověď. „Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,“ napsala Kaupaová.
Tyto e-maily měly být zajištěny při „domovní“ prohlídce, kterou v létě 2016 na generálním ředitelství Českých drah provedli zástupci Evropské komise.
Už ani vůz
Majitel firmy RegioJet Radim Jančura už dříve v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že od určité chvíle jim Rakušané nebyli ochotni prodat jediný ojetý vůz. Podezření prý měli, ale důkaz o kartelu nikoliv.
„S nákupy jsme začali v roce 2010 a celkem jsme nakoupili asi 80 vozů, nasazovali jsme je na trasu Praha–Ostrava. Ovšem od určité chvíle – ten zlom jsme pocítili někdy kolem roku 2015 – se nám už nepodařilo koupit jediný vůz. Nevěděli jsme proč. Podařilo se nám nakoupit něco od švýcarských drah a německých, od Rakušanů nic. A od té doby také v zásadě všechno od ÖBB kupovaly České dráhy. S jedinou výjimkou, kdy některé starší vozy odkoupila maďarsko-rakouská firma GySEV,“ popsal případ Jančura už v roce 2020.
Dnes dodává, že se situace nijak zásadně nezměnila. „Od té doby, co to prasklo, ÖBB řekly, že už nikomu nic neprodají. Německé dráhy prodávají vagony naprosto transparentně, dělají na to i soutěže, ÖBB se toho bojí, že se to otočí proti nim, a už jenom šrotují,“ řekl Seznam Zprávám Jančura.
V červnu 2022 Evropská komise obvinila České dráhy a rakouského železničního dopravce z uzavření tajných dohod o použitých osobních železničních vagonech, které poškozovaly RegioJet.
Komise uvedla, že tím chtěli státní dopravci narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy. Oběma zaslala takzvané prohlášení o námitkách kvůli údajnému kolektivnímu bojkotu.
„ČD a ÖBB se zapojily do kolektivního bojkotu s cílem udržet si své postavení na trhu a bránit expanzi RegioJetu jak v Česku, tak na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní,“ uvedla před dvěma lety Komise.
Na definitivní „rozsudek“ v tomto případu se ale stále čeká. Českým drahám za údajný kartel od počátku hrozí pokuta až do výše deseti procent z tržeb, což znamená kolem čtyř miliard korun.