Hlavní obsah

Nový problém: Po zrušení zakázky na metro D jsou ve hře až stamilionové pokuty

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Výstavbu druhé části metra D ze stanice Olbrachtova do Nových Dvorů chtěla Praha začít na podzim roku 2023. Dodnes se nazačalo.

Manažeři vítězné Subterry nemají dle pravomocného rozhodnutí antimonopolního úřadu předepsané zkušenosti s budováním tunelů. Smlouva mezi Subterrou a pražským dopravním podnikem hovoří v takovém případě o vysokých sankcích.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pražský dopravní podnik čeká nové rozhodování, která firma bude stavět druhou etapu nové linky metra D.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) minulý týden zrušil v této třicetimiliardové zakázce vítězství společnosti Subterra, firmy z koncernu Metrostavu. Seznam Zprávy však nyní objevily ještě další doposud neznámý problém, který se pro Subterru rýsuje: dopravní podnik totiž dle smlouvy může po společnosti požadovat pokutu.

Její výši teď nikdo neumí, nebo nechce přesně stanovit. A dopravní podnik ani firma Subterra o ní nechtějí mluvit. Každopádně podle smlouvy by mohla nabíhat teoreticky až ve výši milionů korun denně. A pokud by ji dopravní podnik vymáhal zpětně, počítala by se ve stamilionech.

Smlouva mluví o sankcích

Na budoucí „modrou“ linku D pražského metra vypsal dopravní podnik dvě zakázky. Nejprve na úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova (její vybudování také vyhrála Subterra a už se staví), a pak na druhou etapu do Depa Písnice (právě té se týká čerstvě zrušené vítězství Subterry na ÚOHS).

Při druhé soutěži na druhou zakázku dle antimonopolního úřadu vítězná Subterra nedoložila důležitou podmínku, za niž získala rozhodující body: že její experti, které hodlala vyslat na druhou etapu stavby metra D, mají požadované zkušenosti s budováním tunelů. Tedy například, že se v minulosti podíleli na budování aspoň jednoho tunelu nejméně v miliardové hodnotě a raženého speciální metodou. Podrobně to Seznam Zprávy popsaly v tomto článku.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

První etapa metra D se staví. Uzavřena je kvůli ní stanice Pankrác.

Stejní manažeři, jejichž kompetence ÚOHS nyní neuznal, však už za Subtteru stavějí i první část metra, kde byly na reference manažerů stejné požadavky. Subterra tyto lidi do stavby za 14,5 miliardy dosadila v roce 2023, kdy vyměnili původně nominované kolegy.

A ve smlouvě k této první etapě - zjednodušeně - stojí: Pokud se ukáže, že při takové výměně některý z nových důležitých členů personálu stavby nemá předepsanou kvalifikaci, následují sankce. A to pokuta až 0,05 procenta z hodnoty zakázky - při pochybení trvajícím déle než 30 dní.

Jinými slovy - ÚOHS svým rozhodnutím nepřímo zpětně zpochybňuje i působení Subterry v první zakázce.

Foto: Seznam Zprávy

Pasáž ve smlouvě na první etapu metra D, která říká, jaká sankce následuje po nedodržení požadavků na zkušenosti stavbyvedoucích.

Na to, jestli Subterra porušuje smlouvu a zda pokutu už uplatňuje, nebo se k tomu chystá, nechce dopravní podnik odpovídat. Šéf komunikace Daniel Šabík řekl, že dopravní podnik nejprve znovu rozhodne o vítězi druhé etapy. A teprve pak „podle výsledku posouzení kvalifikací a referencí zvolí odpovídající postup vůči zhotoviteli prvního úseku metra D“.

Společnost Subterra reagovala tím, že její odborníci splňují přesně to, co dopravní podnik v obou zakázkách požadoval. „Stojíme si za tím, že naši kolegové patří mezi absolutní špičku v oboru tunelových staveb v České republice. Společnost Subterra to dokazuje již po desetiletí realizací těchto náročných projektů,“ uvedl Jiří Nový, vedoucí odboru obchodní politiky Subterry.

Otázku na případnou pokutu nechala firma bez reakce. „K uzavřeným smlouvám, kde stále probíhá plnění, se nemůžeme vyjadřovat,“ dodal Nový.

Jan Dupák, právník protikorupční organizace Transparency International, je však přesvědčený, že celá věc je jasná. „Pro zachování péče řádného hospodáře a rovných podmínek pro potenciální účastníky proběhlého tendru dopravní podnik sankce vymáhat musí. Nyní po vydání pravomocného rozhodnutí ÚOHS je to celkem jednoznačné,“ řekl Jan Dupák.

Kolik pokuta?

Jde o to, jak - či přesněji od kdy - by se pokuta počítala. Kvalifikaci manažerů totiž zpochybnil ÚOHS poprvé už před rokem (tehdy ještě nepravomocně). A nebo jestli by běžela až od pondělního pravomocného verdiktu úřadu.

Podle právníka Dupáka z Transparency International má dopravní podnik pokutu vymáhat od chvíle, kdy se poprvé dozvěděl, že je s kvalifikacemi manažerů problém - byť to třeba ještě nebylo pravomocně potvrzené ze strany ÚOHS.

Kdyby se pokuta měla teoreticky počítat za poslední rok a jako dvě pochybení (za neplatnou kvalifikaci každého manažera zvlášť), činila by vzhledem k hodnotě první etapy metra zaokrouhleně až miliony denně. A nebo by pokuta mohla nabíhat teprve od pravomocného rozhodnutí ÚOHS z minulého pondělí.

Spory běží, termíny padají

Aktuální výrok ÚOHS o zrušení výběru dodavatele druhé etapy metra D neznamená, že celá soutěž se bude opakovat. Dopravní podnik jen musí znovu vybrat vítěze. Aby Subterra obhájila prestižní zakázku, musí přinést přesvědčivé doklady o referencích svých manažerů. Jinak má dle názoru ÚOHS vyhrát druhý v pořadí - firma Strabag.

ÚOHS navíc paralelně řeší ještě stížnost konsorcia Porr, Vinci a Marti, jehož nabídka byla o dvě miliardy levnější než ta Subterry. Dopravní podnik tohle konsorcium vyloučil ještě před hodnocením nabídek. Jestli to bylo po právu, či ne, zatím ÚOHS neřekl.

Začátek stavby druhé etapy do Nových Dvorů se kvůli těmto sporům neustále protahuje. Naposledy se termín posunul na letošní duben. Je však jisté, že jej není možné dodržet. Celé „déčko“ se mělo otvírat v roce 2029, nyní pražští politici mluví až o roce 2031.

Doporučované