Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Antonín Krák, náměstek jihočeského hejtmana pro dopravu (za SOCDEM), se dostal do neobvyklé situace.
Z titulu své funkce zodpovídá i za likvidaci nelegálních billboardů kolem krajských silnic, sám ale nepovolené reklamní panely (u státních silnic) využívá v probíhající předvolební kampani. Společně s ním jeho stranický kolega, kandidát na hejtmana Tomáš Polanský.
Seznam Zprávy narazily na dva takové poutače. Jeden je jižně od Českých Budějovic u obce Kamenný Újezd, další u Zlaté Koruny poblíž Českého Krumlova. Některé další byly už odstraněny, jak sám Krák v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl.
„Když jdu do restaurace a dám si tam řízek, tak si také nezjišťuju, jestli je maso z oficiální nebo nelegální porážky,“ namítá náměstek, že neměl důvod zjišťovat, zda právě tyto billboardy mají příslušná povolení. „Dvanáct let kolem jezdím, vystřídaly se tam snad stovky reklam a nikomu to nevadilo. A najednou to vadí, když je tam shodou okolností moje huba,“ použil Krák při své argumentaci i ostřejší výraz.
Odkázal na volebního manažera sociálních demokratů Davida Šťastného, který prý v rámci kampaně tyto záležitosti řešil. „Od všech firem jsme měli ujištění, že billboardy jsou legální,“ uvedl posléze Šťastný. Až teď u příslušné billboardové firmy, jejíž jméno manažer neprozradil, zjišťují, jak je to doopravdy.
Minimálně v uvedených dvou případech se o nelegální billboardy jedná. Pro Seznam Zprávy to uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
„Oba billboardy za nás legální nejsou a měly by být odstraněny,“ sdělil Mátl po konzultaci se svými podřízenými. Právě ŘSD spravuje silnice I. třídy, u nichž se poutače nacházejí.
Vodítkem může být už skutečnost, že obě cedule jsou mimo souvisle zastavěné území a v těsné blízkosti komunikací. Jsou v tzv. silničním ochranném pásmu (u silnic I. třídy má šíři 50 metrů), kde je pro umisťování reklamy velmi přísná regulace.
Vedle stavebního povolení je zde vždy nutné získat i povolení od příslušného silničního správního úřadu, jemuž předchází i vyjádření policie z hlediska bezpečnosti provozu. Tímto správním úřadem je v tomto případě Krajský úřad Jihočeského kraje.
Zda mají inkriminované tabule všechny „papíry“v pořádku, by tak náměstek Krák mohl teoreticky zjistit přímo v českobudějovické krajské centrále, kde pracuje.
Krák coby dvojka na kandidátce sociálních demokratů ujišťuje, že pokud se informace o nelegálnosti billboardů potvrdí, bude prý neprodleně jednat. „Já osobně s tím mám také problém, pokud bych měl viset na nelegálním billboardu. V takovém případě tu reklamu necháváme okamžitě odstranit nebo ukončíme smlouvu,“ reagoval v roli stranického kandidáta.
Jen 16 cedulí ve skladu ŘSD
Letošní rok je specifický v tom, že začala platit nová pravidla, která dala správcům dálnic a silnic daleko větší možnosti, jak se černé reklamy zbavit. Mohou ji odstranit i třeba v případě, že se nachází na cizím pozemku a vlastník na výzvy úřadů k odstranění mnoho let nereaguje.
Černou reklamu uloží na tři měsíce do skladu a její majitel má možnost si ji vyzvednout, pokud uhradí náklady na likvidaci. Ale žádná hromadná akce za zvuku rozbrusek se kolem silnic zatím nekoná. Svědčí o tom web ŘSD, kde jsou informace o dosud odstraněných a uskladněných reklamních zařízeních.
Jsou tam ale nyní zápisy jen o 16 reklamních zařízeních za celou republiku (z toho 10 ze středních Čech, přitom někdy jde jen o malé cedule). Ve většině krajů, včetně Jihočeského, ani jedna. Přitom ŘSD slibovalo, že právě během léta přijde velká čistka, vyčíslilo dokonce, že předmětem likvidace má být 3350 reklamních nosičů. Do konce roku měla být veškerá černá reklama odstraněna.
I šéf ŘSD Mátl teď přiznává značný skluz a problémům čelí i v jižních Čechách. „Popravdě řečeno jsem sám čekal, že to bude rychlejší. Věřím ale, že do konce roku to nabere na obrátkách,“ uvedl. Přesné statistiky v rukou zatím nemá, nyní ale mluví spíše o stovkách reklamních tabulí určených k likvidaci.
Poukazuje na to, že řada majitelů billboardů i vlastníků příslušných pozemků se likvidaci usilovně brání. „Čelíme různým výhrůžkám a předžalobním výzvám,“ popsal. Situaci prý brzdí také to, že musí vždy vyčkat, až dostanou od příslušného silničního úřadu výzvu k odstranění. Za pozitivní trend ale ředitel považuje skutečnost, že nepovolenou reklamu dnes častěji dobrovolně likvidují někteří vlastníci.
Co se letos změnilo
- Novela zákona o pozemních komunikacích, která vstoupila v platnost 1. ledna 2024, přenáší zodpovědnost za odstranění nelegální reklamy ze silničních správních úřadů na majitele nebo správce komunikace.
- Billboard i za nových podmínek musí mít stavební povolení, které vydává příslušný stavební úřad.
- Pokud leží v ochranném pásmu komunikace mimo souvisle zastavěné území, potřebuje také souhlas silničního správního úřadu. Pokud toto povolení nemá, přistupuje se k jeho odstranění.
- Odstraněnou reklamu jsou majitelé či správci komunikací povinni uskladnit, po uhrazení nákladů spojených s odstraněním a uskladněním vydat majiteli nebo v případě jeho nezájmu po třech měsících sešrotovat.
Zdroj: Nelegalnireklama.cz
V úvodu zmíněný Antonín Krák se chlubí, že právě jím řízená Správa a údržba silnic Jihočeského kraje (SÚS) je na svých silnicích II. a III. třídy při likvidaci billboardů velmi aktivní a v porovnání s jinými regiony prý i úspěšná. Poukazuje hlavně na akci z předminulého víkendu v Českých Budějovicích, kdy naráz odstranili 16 billboardů a další asi třicítku v rámci koordinované akce přidalo samo město.
„Od 1. ledna bylo od silnic II. a III. třídy v Jihočeském kraji odklizeno 32 reklamních zařízení. Dalších 103 bylo po výzvě odklizeno samotnými vlastníky,“ sdělila k celkovým letošním výsledkům Krákovi podřízená ředitelka jihočeské SÚS Andrea Jankovcová.
Kritici ale upozorňují, že okázalou demontáží tabulí to mnohdy nekončí. Na místech po odklizených poutačích se totiž často objevují jiné.
Vyfotili a vrátili zpátky
Koneckonců to ukazuje i případ druhého poutače u Zlaté Koruny, na kterém teď rovněž visí fotka náměstka Kráka a jeho kolegy Polanského.
Z přimontovaných kontaktních údajů vyplývá, že zařízení provozuje v kraji zdaleka nejsilnější firma Eurobillboard, jejíž nevybíravé praktiky Seznam Zprávy nedávno přiblížily například svědectvím jednoho z bývalých zaměstnanců nebo popisem střetu s jedním z odpůrců.
Tabule u Zlaté Koruny, jak lze vyčíst z katastru, stojí na pozemku obce. Starosta Milan Štindl přitom pro Seznam Zprávy uvedl, že o likvidaci reklamního zařízení už dříve žádali jihočeský krajský úřad. Výsledkem správního řízení ovšem bylo, že vlastník doložil odstranění reklamy fotografií, na níž panel už nebyl. „Na focení přemístil billboard vedle a po focení jej vrátil zpět,“ popsal starosta, jak mělo vše probíhat.
Správní řízení bylo poté ukončeno, avšak nepovolený billboard zůstává na obecním pozemku do dnešních dnů. Seznam Zprávy žádaly k tomuto případu o vysvětlení i od zmíněné firmy Eurobillboard, která patří do rodinného holdingu ovládaného podnikatelem Antonem Fischerem. „My jsme jen nájemci a o těchto věcech nemáme přehled,“ prohlásil ale Fischer.
Starosta Štindl věří, že ŘSD v roli správce komunikace má teď větší páky, jak černou reklamu doopravdy zlikvidovat.
Jako Havlíček a spol.
Předvolební případ jihočeského náměstka pro dopravu Antonína Kráka je v základních rysech identický s případem někdejšího ministra dopravy Karla Havlíčka.
Seznam Zprávy před sněmovními volbami v roce 2021 popsaly, jak politik hnutí ANO odpovědný za problematiku nelegální reklamy sám visí na nepovoleném poutači u dálnice D4 poblíž Mníšku pod Brdy. A to společně s šéfem hnutí Andrejem Babišem.
Také Havlíček tehdy tvrdil, že on sám žádnou reklamu nezařizoval. Dokonce o ní prý ani nevěděl, ačkoliv byla jen kousek od jeho bydliště a denně kolem ní jezdil z práce.
Posléze ten samý reklamní poutač dlouhodobě využívala k prezentaci místní firma Bios řízená poslancem za ANO Tomášem Helebrantem. Jen pár dnů poté, co letos v květnu Seznam Zprávy anabázi tohoto billboardu znovu popsaly, od dálnice náhle zmizel.