Článek
Organizovaná skupina lidí kolem pražského dopravního podniku podle Deníku N požadovala po Borensteinovi, jednateli společnosti Nové Holešovice Development, pětimilionový úplatek. Případ má souviset se středečním policejním zásahem a obviněním jedenácti lidí v čele s pražským náměstkem Petrem Hlubučkem.
Kauza se točí se kolem projektu přestavby stanice metra Nádraží Holešovice a jejího okolí. Praha v roce 2019 informovala veřejnost o záměru vytvořit společný podnik se soukromou firmou Nové Holešovice Development, která vlastnila klíčové pozemky v okolí metra.
Koaliční klub Spojených sil pro Prahu (STAN a TOP 09) ale vytvoření společného podniku blokoval. Do projektu se totiž chtěla zapojit i skupina CPI Property Group. Postup Prahy ostře kritizoval předseda klubu Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil (TOP 09). Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) tehdy nechal vypracovat dvě právní analýzy, aby dokázal, že hlavní město postupuje legálně.
K dohodě došlo až v září 2021. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) získal ve společném podniku 25procentní podíl, o zbylých 75 procent se přesně napůl rozdělila společnost Nové Holešovice Development právě se skupinou CPI Property Group.
Policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu ve středu obvinili 11 lidí, mezi obviněnými jsou náměstek Petr Hlubuček (STAN), který byl až do středečního večera, kdy rezignoval, členem dozorčí rady DPP, podnikatel Michal Redl, lobbista Pavel Dovhomilja nebo – od středy rovněž již bývalý – člen představenstva dopravního podniku Matej Augustín.
Před dvěma lety jste byl údajně osloven skupinou, která vám nabízela nějaké výhody v jednání o společném projektu s Dopravním podnikem hlavního města Prahy u stanice metra Holešovické nádraží. Kdo to byl a o jakou nabídku šlo?
Byl jsem osloven panem Dvořákem (někdejší šéf dopravního podniku Martin Dvořák – pozn. red.) ze strany nějaké skupiny lidí s tím, že by mohli pohnout s jednáním o společném podniku. Řekl jsem jim, že nemám zájem.
Je pravda, že od vás požadovali úplatek pět milionů korun?
O této částce nemám žádné informace.
O jakou skupinu lidí šlo?
To nevím. Nikdy jsem je nepotkal, neměl jsem zájem. Pan Dvořák byl touto skupinou osloven, aby zprostředkoval jednání. Předpokládám, že chtěli ten projekt urychlit.
Kontaktoval jste kvůli tomu policii?
Nešel jsem na policii, nepovažoval jsem to za nic významného. Mluvil jsem o tom později s vyšetřovateli až na základě trestního oznámení, které podal pan Scheinherr (radní pro dopravu, pozn. red.). Policisté si mě i pana Scheinherra pozvali jako svědky.
Kolikrát jste o tom mluvil s policisty?
Bylo to myslím asi dvakrát, před dvěma lety.
Podílel jste se na tom trestním oznámení?
Ne. V rámci řízení na policii jsem na to byl dotazován, proto o něm vím. Nevím přesně, z jakých důvodů pan Scheinherr toto oznámení podával, ale chápu to. Bylo tam mnoho obstrukcí, nešlo to dobře.
Jednal jste o projektu i s náměstkem Petrem Hlubučkem?
Ano, byl u všech jednání, která jsme vedli s panem Scheinherrem a panem Witowským. Proč tam pan Hlubuček byl, to přesně nevím. Diskuze o tomto projektu se vedly sedm let, za tu dobu se v čele dopravního podniku vystřídal pan Dvořák, pan Gillar i pan Witowski.
Jak při jednání postupovali dnešní náměstek pro dopravu Scheinherr a dnešní šéf dopravního podniku Witowski?
Pan Scheinherr i pan Witowski vždy jednali naprosto korektně.
Do společného podniku se nakonec kromě dopravního podniku zapojila i skupina CPI Property Group. Nezněla nabídka tak, že Nové Holešovice Development zůstanou jediným soukromým subjektem v tomto projektu?
Ne, tak to nebylo. Myslím, že mělo jít o urychlení, jednání dlouho nikam nevedla. Jako developerovi je mi líto, že politika tolik zasahuje do rozvoje území.