Hlavní obsah

Ministr vybírá šéfa důležité digitalizační firmy. Už rok

Foto: Cendis, Seznam Zprávy

Ministr Martin Kupka a státní „digitalizační“ podnik Cendis, který patří do agendy jeho resortu.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) sice vypomáhá resortu pro místní rozvoj s pozastavenou digitalizací stavebního řízení, nicméně sám má ve svém resortu ve sféře digitalizace dlouhodobě nevyřešený problém.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Už celý rok se táhne výběrové řízení na nového ředitele důležitého státního podniku Cendis, který zajišťuje většinu digitalizačních projektů pro Ministerstvo dopravy, mimo jiné systém elektronických dálničních známek.

Ministr dopravy Martin Kupka na dotaz Seznam Zpráv připustil, že bezprecedentní délka konkurzu souvisí s forenzním auditem, který v Cendisu proběhl zkraje roku a nedopadl dobře.

Jak popsaly Seznam Zprávy, kontrola externích auditorů zjistila případy flagrantního porušování zákona při zadávání veřejných zakázek. „Ano, má to (s délkou výběrového řízení) souvislost,“ uvedl Martin Kupka.

Státní podnik tak i nadále vede manažer Jan Paroubek, který je už pět let řízením pouze pověřen, oficiálně jmenován ředitelem nikdy nebyl. „Uložil jsem panu Paroubkovi udělat nápravná opatření vyplývající ze zmíněného auditu. Výsledky vyhodnotím a následně rozhodnu,“ slibuje ministr.

Podle předpokladů ministerstva by měl být nový ředitel vybrán do konce roku. Zdroje redakce hovoří o tom, že rozhodnutí by nakonec mohlo padnout už v nejbližších dnech. A je ve hře, že si nejvyšší pozici i přes zjištěné prohřešky udrží zmíněný Jan Paroubek.

Cendis: Už 180 zaměstnanců a počet roste

  • Cendis je státní podnik, který pro svoje účely zřídilo Ministerstvo dopravy ČR jako své Centrum dopravních informačních systémů.
  • Vznikl v roce 2015 z původního státního podniku CIMTO. V prvních měsících měl jen do deseti zaměstnanců, během let se jejich počet vyšplhal už na 180 a dále roste. Lidé sedí na třech adresách v Praze a jedné v Brně.
  • Ministerstvo dopravy je hlavním zadavatelem zakázek.
  • Primárně se podnik zabývá vývojem a správou dopravních informačních systémů. Kromě elektronické dálniční známky jde například o jednotnou jízdenku na železnici, specializovaný „Portál dopravy“, systém elektronických testů pro autoškoly či o dohled nad elektronickým mýtem. Audit ale zmiňuje třeba i to, že podnik dostal od ministerstva na starost konferenci „Budoucnost vzdělávání řidičů“, kterou ale fakticky zajišťovala komunikační agentura Ewing.
  • Ministerstvo dopravy je hlavním zadavatelem zakázek.
  • Podle ředitele Jana Paroubka na IT projektech nyní pracuje zhruba 70 lidí, z čehož dvě třetiny jsou kmenoví zaměstnanci, zbytek externisté, které si státní podnik najímá od soukromých firem formou nákupu „člověkohodin“ (systému pronájmu IT specialistů na určitý projekt se v branži říká bodyshoping).

Osmkrát více pro dvě firmy

Forenzní audit dokončený v březnu mimo jiné zjistil, že Paroubkem řízený Cendis osminásobně překročil objem zakázek, které měly získat pražské IT firmy eMan a Principal engineering za výpomoc s vývojem informačních systémů. Původní hodnota vysoutěženého rámcového kontraktu byla v roce 2020 stanovena na 25,9 milionu korun, nakonec se ale celkový objem dílčích zakázek zadaných těmto firmám vyšplhal ke dni kontroly na zhruba 200 milionů korun.

Forenzní auditoři se pozastavili nad tím, jak mohla firma tak výrazně porušit zákon o zadávání veřejných zakázek, když cenu uvedenou v rámcové dohodě nelze překračovat a je třeba vždy vyhlásit nový tendr.

Šéf Cendisu Paroubek celou věc obhajuje tím, že ke zvolenému postupu měli posvěcující stanovisko od najatých advokátů, posléze prý získali jiný právní posudek, který jim doporučil v opakovaném zadávání práce firmám eMan a Principal engineering nepokračovat a dodavatele přesoutěžit. A tím se prý také začali řídit.

Jenže nešlo jen o to. Audit také ukázal, že Cendis už na začátku roku 2020 získal od zmíněné IT společnosti eMan bez výběrového řízení do podnájmu část kancelářských prostor v pražských Holešovicích. Pověřený ředitel Paroubek tvrdí, že to bylo poté, co nemohli sehnat vhodné prostory pro přibývající pracovníky nikde ve státním a „obešli“ spoustu jiných kanceláří. Posléze pak ve stejném objektu získali celé jedno patro do nájmu.

Auditor přitom vyjádřil pochybnosti, zda podnájem vůbec někdo ze zaměstnanců Cendisu využíval, doklady o tom prý chybí. „Nebyl schopen (Cendis) doložit přehled zaměstnanců, kteří pracovní pozice využívali,“ stojí také ve zprávě z auditu.

Foto: Cendis, s.p.

Jan Paroubek je už pět let pověřen řízením Cendisu, stále čeká na jmenování.

Po kantýně a jídelně cesta do vesmíru

Audit byl zaměřen hlavně na realizaci zakázek a vztahy s dodavateli. Neřešil třeba finanční zdraví státního podniku. Jak přitom Seznam Zprávy zjistily, i zde má Cendis nezanedbatelné potíže.

Ve stanoveném termínu nevrátil 40milionovou půjčku, kterou mu ministerstvo v roce 2021 poskytlo. Splatnost byla letos posunuta o téměř tři roky (do konce roku 2026). Důvodem těchto problémů má být dle pověřeného šéfa Paroubka skutečnost, že Cendis má dnes mnoho rozpracovaných IT projektů a tržby pokulhávají za vysokými náklady na vývoj.

Výhodou pro ministerstvo ale je, že zakázky, které zadá svému Cendisu, nemusí soutěžit. A tak občas státní podnik dělá i věci, které s novými digitálními systémy nemají absolutně nic společného.

Už řadu let Cendis na ministerstvu provozuje kantýnu a závodní jídelnu, někdy prý zajišťuje i další „cateringové služby“. V srpnu získal státní podnik od Kupkova resortu kontrakt za 15 milionů korun, kdy má na starosti PR aktivity v souvislosti s přípravou cesty dalšího českého kosmonauta (Aleše Svobody) do vesmíru. Nová zakázka pro Cendis, jak je zapsána v registru smluv, má název „Zajištění služeb pro zajištění projektu Česká cesta do vesmíru“.

V jedné firmě měsíc, ve druhé rok

Když se na začátku roku 2022 vybíral nový generální ředitel a předseda představenstva Českých drah, stačil v resortu dopravy na celý proces jeden měsíc a jeden týden. U daleko menšího Cendisu vedení ministerstva s výběrem šéfa váhá už rok.

Výběrové řízení bylo oficiálně vyhlášeno 21. listopadu loňského roku, uzávěrky přihlášek byly 7. prosince (jen pár dnů poté byl zahájen zmíněný forenzní audit). Do soutěže se přihlásilo celkem šest lidí, dle informací tiskového odboru ministerstva proběhla už dvě kola pohovorů.

Kolik z původní šestice přihlášených je stále ještě ve hře a kolik z nich jsou lidé pracující v Cendisu, nechce ministerstvo sdělit. „Vzhledem k tomu, že proces výběru ještě nebyl ukončen, nebudeme to v tuto chvíli komentovat,“ reagoval na dotaz mluvčí ministerstva František Jemelka.

Nicméně podle informací redakce je mezi finalisty i pověřený šéf Jan Paroubek, který se o ředitelskou funkci též přihlásil. Myslí si, že vše, co mu bylo auditory vyčítáno, už odstranil. Sám minulý čtvrtek pro Seznam Zprávy přiznal, že je pozván na schůzku s ministrem.

Doporučované