Článek
Není znám jiný případ z poslední doby, kdy by se tak dlouho vlekl konkurz na šéfa státního podniku. Výběrové řízení na post ředitele firmy Cendis, která má pod ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) na starosti digitální agendu, se vleče už téměř 14 měsíců (od listopadu 2023). Stále není rozhodnuto, byť Kupkův resort loni v listopadu sliboval, že záležitost uzavře do konce roku.
Ministr redakci Seznam Zpráv teď sdělil, že řízení, do něhož se původně přihlásilo šest uchazečů, je už sice formálně u konce, ale se jmenováním nadále otálí.
„Výběrové řízení skončilo doporučením nejvhodnějšího kandidáta. Tím byl Jan Paroubek,“ uvedl pro Seznam Zprávy Kupka. Paroubek je dosavadní prozatímní šéf, který byl pověřen řízením už v roce 2019, ale nikdy jmenován nebyl.
Ministr chce s případným jmenováním vyčkat až do doby, kdy budou známy hospodářské výsledky podniku za loňský rok. „Pak rozhodnu,“ dodal ministr.
Připouští, že důvodem tohoto váhání jsou některé „přešlapy“, kterých se management v čele s Paroubkem dopustil. Jsou popsány i v auditu, o kterém loni informovaly Seznam Zprávy. Kontrola externích auditorů zjistila případy flagrantního porušování zákona při zadávání veřejných zakázek.
Paroubkem řízený Cendis osminásobně překročil objem zakázek, které měly získat pražské IT firmy eMan a Principal engineering za výpomoc s vývojem informačních systémů. Původní hodnota vysoutěženého rámcového kontraktu byla v roce 2020 stanovena na 25,9 milionu korun, nakonec se ale celkový objem dílčích zakázek zadaných těmto firmám vyšplhal ke dni kontroly na zhruba 200 milionů korun.
Jenže nejde jen o to. Mezitím deník MF Dnes informoval o nákladném výjezdním zasedání, které vedení Cendisu nedávno uspořádalo za téměř milion korun pro své zaměstnance. A to ve wellness hotelu na zámku Valeč na Vysočině. Kupka uvádí, že je to další věc, která zviklala jeho názor ohledně Paroubkova vítězství.
Sám prozatímní šéf Paroubek tuto akci za selhání nepovažuje. Prý byla dopředu plánována v rozpočtu a při účasti 140 zaměstnanců považuje náklady sedm tisic korun na osobu za přiměřené.
„Od poslední podobné akce uběhly tři roky, mezitím se firma opět rozrostla, což přineslo změny ve struktuře i řízení projektů. V takovém případě je nutné se změnami i novými postupy zaměstnance seznámit, ideálně najednou,“ obhajoval Paroubek výjezd pro Seznam Zprávy. Přehmaty v oblasti veřejných zakázek už prý také napravili.
Paroubek je také přesvědčen, že hospodářské výsledky za loňský rok budou dobré a pravděpodobně i „o trochu lepší“, než si původně naplánovali. Tento plán počítal se ziskem 38 milionů, když za rok 2023 to bylo 25 milionů.
Žádné informace o svém případném jmenování ale prý od ministra nemá. „Nějakou dobu jsme teď o tom s panem ministrem nemluvili. Předpokládám, že se s ním potkám někdy v průběhu ledna. Tak nevím, co mi poví,“ uvedl Paroubek pro Seznam Zprávy.
Cendis: Už 180 zaměstnanců a počet roste
- Cendis je státní podnik, který pro svoje účely zřídilo Ministerstvo dopravy ČR jako své Centrum dopravních informačních systémů.
- Vznikl v roce 2015 z původního státního podniku CIMTO. V prvních měsících měl jen do deseti zaměstnanců, během let se jejich počet vyšplhal už na 180 a dále roste. Lidé sedí na třech adresách v Praze a jedné v Brně.
- Ministerstvo dopravy je hlavním zadavatelem zakázek.
- Primárně se podnik zabývá vývojem a správou dopravních informačních systémů. Kromě elektronické dálniční známky jde například o jednotnou jízdenku na železnici, specializovaný „Portál dopravy“, systém elektronických testů pro autoškoly či o dohled nad elektronickým mýtem. Audit ale zmiňuje třeba i to, že podnik dostal od ministerstva na starost konferenci „Budoucnost vzdělávání řidičů“, kterou ale fakticky zajišťovala komunikační agentura Ewing.
- Ministerstvo dopravy je hlavním zadavatelem zakázek.
- Podle ředitele Jana Paroubka na IT projektech nyní pracuje zhruba 70 lidí, z čehož dvě třetiny jsou kmenoví zaměstnanci, zbytek externisté, které si státní podnik najímá od soukromých firem formou nákupu „člověkohodin“ (systému pronájmu IT specialistů na určitý projekt se v branži říká bodyshoping).