Hlavní obsah

Kauza Rath jde do finále. Zaplatíme pokutu, nechte zakázky, žádá Metrostav

Foto: ČTK

První dubnový týden rozhodne soud o druhé části kauzy Davida Ratha. Kromě bývalého politika ČSSD je obžalována také firma Metrostav.

Stavební firma Metrostav hraje u odvolacího soudu v Rathově korupční kauze o budoucnost. Potřebuje zvrátit prvoinstanční rozsudek, který jej odstřihl na tři roky od veřejných zakázek. Což je pro firmu byznysová pohroma.

Článek

Příští tři týdny rozhodnou o dalším osudu českého stavební gigantu - společnosti Metrostav. O její budoucnost se přitom nebude hrát v byznysových kruzích, ale v místnosti číslo 57 na Vrchním soudu v Praze.

Největší stavební firmu v zemi čekají v březnu a dubnu dva rozsudky v trestních kauzách. V případu předraženého hotelu budovaného v Chrudimi z eurodotací a pak ve známém korupčním skandálu bývalého hejtmana Davida Ratha.

Právě v Rathově kauze dostal Metrostav zatím nepravomocný, byť tvrdý trest tříletého zákazu ucházet se o veřejné zakázky.

A pakliže teď tenhle verdikt nezvrátí u vrchního soudu, na firmu, jež 60 procent byznysu čerpá z veřejných soutěží, by to mohlo mít zdrcující dopad.

Vedení Metrostavu proto nyní otevřeně mluví o tom, že je ochotné přijmout odsouzení k vysoké pokutě. Hlavně se chce ale vyhnout zákazu účastnit se veřejných tendrů.

„Případ se táhne přes 10 let a reputačně i obchodně nás poškozuje. Přestože trváme na svojí nevinně, jsme připraveni i na možnost, že nás soud shledá vinnými. V takovém případě by pro nás bylo přijatelnější, pokud bychom dostali finanční trest. Na takový trest jsme samozřejmě připraveni,“ prohlásil Vojtěch Kostiha, mluvčí Metrostavu.

Má to podle zjištění Seznam Zpráv pragmatické pozadí: Metrostav si chce případnou pokutou zajistit, aby nepřišel o životně důležitý přístup k veřejným zakázkám.

Čtyři trestní kauzy společnosti Metrostav

Úplatky pro Ratha a spol.

Metrostav a jeho bývalí manažeři podle obžaloby upláceli bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha z ČSSD. Slíbili Rathovi a jeho spolupracovníkům 10 milionů korun za zmanipulovanou zakázku v nemocnici v Kolíně a 22,3 milionu za zakázku v kladenské nemocnici. Firma obdržela pravomocný trest tříletého zákazu zakázek a pokutu 10 milionů.

Nafouknutá oprava kostela

Metrostav a jeho manažeři jsou souzeni za to, že se měli podílet na předražení opravy kostela sv. Máří Magdalény v Liberci. Zakázka placená z evropských fondů měla hodnotu 65 milionů. Cena však, tvrdí obžaloba, byla nafouknutá o 23 milionů. Proces je stále v běhu.

Předražený hřebčín

Další případ se týká čtvrtmiliardové rekonstrukce hřebčína ve východočeských Kladrubech. Podle policie si skupina stavebních firem, za účasti Metrostavu, obří zakázku předem rozporcovala. Dosud nepadl pravomocný rozsudek.

Hotel z rozkradené dotace

Předloni dostal Metrostav za machinace při 43milionové opravě Hotelu Bohemia v Chrudimi šest let zákazu činnosti na zakázkách placených z dotací. Rozsudek je nepravomocný, o odvolání rozhodne tento týden Vrchní soud v Praze. Podle obžaloby stavební firmy uměle nadsazovaly cenu prací. Také tento proces pokračuje.

Před dvěma lety, bez větší pozornosti veřejnosti, upravili poslanci pár větami paragrafy trestního zákoníku, které se týkají trestní odpovědnosti firem. Dříve dostávala odsouzená firma automaticky stopku do veřejných tendrů.

V zákoně o veřejných zakázkách je totiž podmínka, že firma soutěžící o tendr musí být bezúhonná.

Nově se však, zaplatí-li soudem určenou pokutu, například v korupční nebo dotační kauze, firma může dál hlásit do soutěží.

„Když právnická osoba peněžitý trest uhradí, hledí se na ni, jako by nikdy nebyla odsouzena,“ potvrdil advokát Tomáš Gřivna, odborník na trestní odpovědnost firem a vedoucí Katedry trestního práva na pražské Právnické fakultě.

Kromě Rathova případu čeká Metrostav už od pondělí třídenní odvolací stání u vrchního soudu ve zmíněné dotační kauze hotelu Bohemia v Chrudimi. Krajský soud potrestal před dvěma lety Metrostav - opět nepravomocně - šestiletým zákazem stavební činnost související s dotacemi a veřejnou podporou.

Kolik by mohly činit pokuty, kdyby se soudy v obou kauzách rozhodly přeměnit zákazy v peněžitý trest, je těžké odhadovat.

Podobně významná firma jako Metrostav zatím v Česku nikdy za úplatky souzená nebyla. Už dříve právní experti odhadovali, že by mohlo toto „vykoupení“ ze zákazu veřejných tendrů mít cenovku v desítkách, možná i stovkách milionů.

„Finanční trest by pro nás byl lepší v tom, že bychom si ho mohli odpracovat a že by pro nás neznamenal překážku v soutěžení, takže bychom nepřišli o svůj tržní podíl,“ přiznal mluvčí Kostiha.

Drobná odbočka do jiného příběhu, který může napovědět, o jakou částku se hraje: Detektivové už přes rok stíhají vrchního soudce Zdeňka Sováka, viní ho, že chtěl nabídnout Metrostavu obchod - dejte 150 milionů a já vám zařídím, že z Rathovy kauzy odejdete s pokutou. Sovák s komplici v policejních odposleších uvažují, že by adekvátní pokuta mohla vyšplhat na 100 milionů.

Jaký konkrétní dopad by na Metrostav měl zákaz zakázek? Celé skupině (tvoří ji 62 společností) by jistě klesly tržby, předloni dosáhly 22,8 miliardy korun. Zcela jistě by přišla o řadu klíčových dopravních staveb a developerských projektů.

„Konkrétní strategické kroky jsou předmětem obchodního tajemství, nicméně mohu říci, že náš hlavní zájem bude udržet pracovní místa pro naše zaměstnance a know-how u našich nosných technologií,“ naznačil mluvčí Kostiha.

V případu soudce Sováka policisté zajistili jako důkaz interní firemní analýzu, která se právě dopady tohoto přísného trestu zabývá. Vyčísluje, že by se Metrostavu během tříletého zákazu snížil zisk o více než 550 milionů korun.

Kromě celé firmy stojí v Rathově kauze před soudem také bývalý generální ředitel Pavel Pilát a jeho manažer Jiří Anděl. Pilát dostal za úplatky při Rathových nemocničních zakázkách tříletou podmínku a třímilionovou pokutu. Anděl pět let vězení natvrdo a zaplatit musí navíc 250 tisíc.

I v jejich případě jde o nepravomocné tresty, které v dubnu buď potvrdí, nebo změní odvolací soud.

Doporučované