Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Takzvaná reklamní větev kauzy Čapí hnízdo zůstane podle zjištění České televize (ČT) odložená. Vrchní státní zastupitelství, které posuzovalo usnesení pražského městského státního zastupitelství o odložení této části kauzy, do věci už nezasáhne. ČT to dnes uvedla na síti X. V reklamní větvi případu se kriminalisté zabývali podezřením na daňové úniky u plateb od firem z holdingu Agrofert za reklamu konferenčnímu centru Čapí hnízdo a dvakrát kauzu odložili, před dvěma lety a letos v únoru. Poprvé jim ale nadřízení žalobci nařídili případ znovu otevřít.
Na konci letošního února policisté dospěli k závěru, že nešlo o podezření z trestného činu, a jejich rozhodnutí o měsíc později potvrdil dozorový státní zástupce. Státní zástupkyně z Vrchního státního zastupitelství (VSZ) v Praze Kateřina Weissová v dubnu ČTK řekla, že VSZ rozhodnutí pražského státního zastupitelství posoudí. „Vrchní státní zastupitelství v Praze si vyžádá k posouzení záznam o přezkoumání usnesení o odložení věci státním zástupcem Městského státního zastupitelství v Praze. Další postup bude závislý na tomto posouzení,“ uvedla v dubnu Weissová.
V reklamní větvi případu se policisté podle dřívějších informací zabývali podezřením, že 272 milionů korun od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 ve skutečnosti nešlo na reklamu, ale pomáhalo Čapímu hnízdu splácet úvěr a holdingu Agrofert snížit si daně. Platby za reklamu byly podle podezření fiktivní nebo předražené.
Policie případ poprvé odložila v roce 2022. Tehdy v červnu konstatovala, že z důkazů vyplynulo, že reklamní spoty, audiovizuální produkce či propagační materiál skutečně vznikly. Její rozhodnutí následně potvrdilo i Městské státní zastupitelství v Praze, vrchní státní zastupitelství ale usnesení na základě provedeného dohledu zrušilo. Policie podle něj tehdy pochybila tím, že nesprávně určila okruh poškozených subjektů.