Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Loni na jaře dorazil ministru dopravy Martinu Kupkovi několikastránkový dokument. Nepodepsaný, zato s přiloženým videem.
Dva dělníci v oranžových vestách vyzbrojení kartáčem a plastovým kbelíkem na záběrech omývají směrové sloupky podél hlavní silnice.
Anonymní pisatel tak ministra upozornil, co se prý děje při údržbě státních silnic kolem Prahy – jinak také v bysnysu, kde se točí stamiliony korun.
Oznamovatel tvrdí, že firmy, kterým tyhle práce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) svěřilo, zakázky šidí. Firma totiž prý do terénu posílá četu s kartáčem a vědrem, avšak podle podmínek zakázky má sloupky čistit drahým strojem – za nákladné strojní čištění stát ostatně ve finále zaplatí.
Zmíněný anonymní podnět spustil sérii prošetřování, která podle Ředitelství silnic a dálnic podezření potvrdila.
Například: firmy najaté na údržbu musejí do interního systému ŘSD posílat fotografie z místa prací – jako důkaz, že dílo provedly. Ukázalo se však, že totožnými snímky dokládaly třeba i splnění tří různých zakázek. A na různých dálnicích.
Jindy zase podle zjištění kontrolorů vykazovaly nesmyslný počet odpracovaných hodin nebo nadhodnocené množství odvezeného odpadu. „Objednatel byl uveden v omyl používáním duplicitních fotografií, které měly dokumentovat provedené práce,“ píše se v jednom z auditů, které si ŘSD nechalo vypracovat.
Seznam Zprávy audity získaly a na základě těchto dokumentů a dalšího pátrání dokázaly popsat detaily zakázky na údržbu dálnic a silnic první třídy ve středních Čechách, na niž ŘSD loni uzavřelo čtyřleté rámcové smlouvu zhruba za 326 milionů se společnostmi Silverton a Značky Morava.
Když ale praskl průšvih s audity, ŘSD dalo na podzim těmto dvěma společnostem okamžitou výpověď. „Je to neobvyklý krok, neděje se často. Ale za nás měly ty chyby zásadní charakter,“ zdůvodnil to Radek Mátl, šéf ŘSD.
Jedna fotka, tři zakázky
Jeden z auditů, na němž spolupracovala také poradenská společnosti KPMG, odhalil v IT systému, kam se zanášejí problémy na silnicích a dálnicích, celkem 2404 takzvaných duplicitních záznamů uložených od dubna do července minulého roku.
Měly třeba dokládat ořezání stromů a keřů na „benešovské“ silnici číslo 3, ale zároveň se v systému objevil stejný snímek jako svědectví, že firmy provedly podobnou zakázku u nájezdu na dálnici D1 poblíž Mirošovic.
„Stejná fotografie se objevuje ve dvou, třech i více reportech na stejných, ale i různých komunikacích. V různých reportech (detailech závady) byly nahrány stejné (vizuálně totožné) fotografie, tedy obsahovaly stejný název souboru a stejnou velikost fotografie, někdy obsahovaly stejné datum vytvoření a jindy zase jiné datum vytvoření,“ píše se v auditu.
Další audit zase objevil, že z vykázaných podkladů nelze zpětně stanovit, kde přesně firmy údržbu provedly. Tudíž ani místo zkontrolovat. Nebo že stejné práce se dělaly v březnu, a hned pak i v dubnu, takže vzniklo podezření, jestli jedna ze zakázek nebyla jen fiktivní.
Nemám důkaz, řekl ředitel
Podle ředitele ŘSD Radka Mátla však neexistují tvrdé důkazy, že firmy zakázky šidily, nebo že dokonce nic neudělaly a jen si nechaly poslat peníze. „Nemám důkaz, že by třeba ty odpadky nebyly uklizeny. Nemáme ale ani prokázané, že provedeny byly. To je ten základní problém,“ řekl Mátl.
Podle Mátla se vše zachytilo v začátku této stamilionové zakázky. Takže možná prý škoda není velká, Mátl ji odhaduje na statisíce, možná nižší jednotky milionů.
Ve zmíněném podnětu, který doputoval na stůl ministra Kupky, ale autor vypichuje, že rozhodně nejde o malé peníze. Stručně proto, že když se do soutěže o čtyřletou údržbu přihlásí firma, která už od začátku kalkuluje s tím, že bude práce šidit (třeba tím, že místo stroje nasadí dělníky s kartáči), může pak v tendru nabídnout mnohem výhodnější cenu než ostatní. A uspět – zatímco ostatní zájemci, kteří do nákladů poctivě započítají třeba právě nákladné stroje, budou vždy dražší.
To připouští i šéf ŘSD. „Ano, můžete počítat s tím, že práce naceníte nízko, protože víte, že se nebudou provádět správně, nebo vůbec,“ potvrdil Mátl. Jak před několika týdny upozornil Ekonomický deník, ŘSD oběma firmám umožnilo se znovu o údržbu ve Středočeském kraji ucházet – i přes, jak říká šéf ŘSD, zjištěný „šlendrián“.
Firmy podvod odmítají
Podle zjištění Seznam Zpráv společnosti Silverton a Značky Moravy oficiálně výpověď od silničářů odmítly a dál trvají na tom, že právně mají na plnění zakázek nárok. Firmy říkají, že o zakázky přišly neprávem. „Důrazně odmítáme jakékoli domněnky o tom, že bychom šidili práce nebo se jiným způsobem pokoušeli o jakékoli podvody,“ uvedly firmy Silverton a Značky Morava ve společných odpovědích na dotazy Seznam Zpráv.
Oficiálně také napadly nové tendry, které ŘSD po vyhazovu vypsalo, aby údržba mohla dál běžet.
Argumentují tím, že pracovaly přesně podle pokynů ŘSD. „Co je důležité zmínit, námi provedené práce podle těchto pokynů byly vždy ze strany ŘSD převzaty, a to bez jediné výtky,“ reagovaly firmy.
Duplicitní fotografie firmy připouštějí, ale vysvětlují je velkým objemem práce – měsíčně musely do systému ŘSD nahrát až 15 tisíc snímků, což podle nich může vést k chybám. Stěžují si také, že si audity nikdy nemohly prostudovat.
„Byl nám zaslán pouze fragment jedenácti údajných pochybení, která jsme však jasně na osobních jednáních s vedením ŘSD vysvětlili a vyvrátili jsme jakákoli podezření ohledně údajných podvodů, což jsme doložili příslušnými podklady, zejména fotografiemi, videozáznamy, předávacími protokoly i stavebními deníky,“ uvedly firmy.
Podle nich auditoři mimo jiné uznali při osobní konfrontaci chybu: tvrdili, že ořez zeleně se u jedné silnice neodehrál, ve skutečnosti si spletli místo zakázky o 600 metrů.
Ředitel silničářů Mátl připouští, že na „šlendriánu“ při vykazování prací měli podíl i jeho podřízení. Protože neodhalili včas, že je něco špatně. „Odnesli to finančně. Zvažovali jsme i silnější postih, ale na základě různých pohovorů jsme se nakonec rozhodli, že s nimi budeme ve spolupráci pokračovat,“ řekl Mátl.
Zaměstnanci při rozhovorech s auditory, jak ukazují dokumenty, mimo jiné vysvětlovali, že ŘSD má jen dva zaměstnance na kontrolu 300 až 400 kilometrů silnic a dálnic. Takže se jim neprovedená nebo odbytá práce těžko odhaluje.