Hlavní obsah

Chtějí nás skandálně vyloučit, stěžují si firmy, které usilují o metro D

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha dosud předpokládala, že do roku 2029 uvede do provozu první čtyřkilometrovou část metra D s pěti stanicemi. Tenhle termín je ale ohrožený kvůli sporům před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

Pražští radní dostali dopis od šéfů stavebních firem, které nabízejí stavbu další etapy metra o dvě miliardy levněji než konkurence.

Článek

Sdružení devíti českých a zahraničních firem, které usiluje o mnohamiliardovou prestižní stavbu druhé části nové linky metra D, si stěžuje pražským radním na průběh sledované veřejné soutěže.

Sdružení, jehož součástí jsou nadnárodní společnosti jako Vinci, Porr a Marti, tvrdí, že výběrová komise ho podle jeho informací navrhla minulý týden z tendru vyloučit. A to se zdůvodněním, že firmy nesplnily některé podmínky.

Podle společností se ale jedná o drobné nedostatky, které jsou připraveny velmi rychle opravit.

Vinci a spol. nabízejí, že trasu mezi stanicemi Pankrác a Náměstí Míru postaví za 27,5 miliardy. Druhý zájemce, sdružení kolem společnosti Subterra, se přihlásil s cenou 29,8 miliardy.

„Podle informací o průběhu posledního jednání hodnotící komise, které se k nám z trhu dostávají, má být přitom nejnižší nabídka pod zcela účelovými záminkami z tendru vyloučena a zakázka má být přidělena druhému uchazeči v pořadí, jehož nabídka byla o více než dvě miliardy korun dražší,“ napsali šéfové Vinci, Porru a Marti v dopise, jenž tento týden rozeslali pražským radním a který Seznam Zprávy získaly.

Podle informací Seznam Zpráv se obavy ohledně tohoto uchazeče o zakázku týkají dvou problémů, na které hodnotící komise v uplynulých měsících narazila.

První je popis harmonogramu stavby, tedy velmi zjednodušeně detailní rozvrh, jak na sebe budou práce navazovat, aby stavba běžela plynule a stihla se včas dokončit. Komise přitom zapochybovala, jestli skupina Vinci a její společníci dodali dostatečně podrobný plán.

Druhá pochybnost se týkala ceny: jestli ji firmy takzvaně nepodsekly – tedy nesrazily některé položky schválně nesmyslně nízko, aby jejich nabídka byla finančně výhodnější.

Nepochopitelné, říkají firmy

A právě tohle se podle tvrzení společnosti Vinci má stát záminkou pro vyloučení z tendru. Čímž by se konkurenci otevřela hladká cesta k zakázce.

Mluvčí skupiny Vinci Construction Iveta Štočková potvrdila, že se firmy obrátily na magistrátní radní. Protože jsou podle mluvčí schopny nabídky doplnit a nejasnosti vysvětlit, což je postup podle zakázkové zákona.

„Současný postup zadavatele je zcela opačný. A to za situace, kdy hrozí, že zaplatí o dvě miliardy více, což je rozdíl mezi první a druhou podanou nabídkou. Proto nám aktuální postup zadavatele přijde naprosto nepochopitelný,“ uvedla mluvčí Štočková.

Výběrová komise, složená například ze zaměstnanců Dopravního podniku hlavního města Prahy a nominovaných odborníků, dostala v červenci na stůl 119stránkovou právní analýzu, která řeší mimo jiné možnosti vyloučení nabídky Vinci a spol. – právě kvůli harmonogramu a ceně.

Seznam Zprávy ji mají k dispozici. Toto stanovisko cituje například názor společnosti Metroprojekt, která pro druhou etapu metra vypracovala projekt a soubor potřebných prací.

Metroprojekt v dokumentu uvedl, že Vinci napoprvé odevzdala špatný harmonogram stavby, ale pak jej opravila: „Přetrvávající nedostatky jsou svým obsahem založeny spíše na nedostatku podrobností a detailu a lze se domnívat, že tento nedostatek může být zhojen skrze doplňující vysvětlení.“

Právníci: Můžete vyloučit, ale nemusíte

Právní stanovisko také uzavírá, že komise se může spokojit i s nedokonale vysvětlenou cenou. „Pokud má zadavatel možnost, měl by vždy při svém rozhodnutí vzít v úvahu zásadu proporcionality (to je přiměřenosti), kdy by drobné nedostatky měly vést k vyloučení dodavatele ze zadávacího řízení pouze ve výjimečných případech,“ napsali advokáti z kanceláří Rowan Legal a Češka, Císař, Smutný.

Na druhou stranu ale jednoznačně neřekli, že Vinci má v soutěži zůstat. Je sice podle nich možné Vinci vyzvat k doplnění informací, ale zároveň má komise i dost relevantních argumentů k vyloučení.

Ačkoli soutěže na druhou etapu „déčka“ míří do finále, není možné získat podrobnější informace. Hlavně o tom, jestli výběrová komise skutečně doporučila nabídku Vinci vyškrtnout.

„Bohužel vám momentálně nemohu poskytnout žádné informace z důvodu mlčenlivosti,“ řekl Jan Marek, člen komise a místopředseda dozorčí rady dopravního podniku. Ředitel dopravního podniku Petr Witowski na žádost redakce o vyjádření k dopisu firem během pátku nereagoval.

„Rozhodnutí o veřejné zakázce k 2. etapě stavby metra D je plně v odpovědnosti představenstva DPP a zejména generálního ředitele Witowského. Nejsem členem hodnotící komise zakázky. Po rozhodnutí představenstva DPP má dozorčí rada obdržet kompletní informaci včetně posudků, “ reagoval pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Podle něj lze očekávat, že po odvoláni neúspěšných uchazečů bude o zakázce rozhodovat ÚOHS. „Pokud by i poté zůstal jakýkoliv stín pochybnosti, budu požadovat audit celé zakázky,“ dodal Hřib.

Je to tajné, dozvěděl se

Uplynulou středu se konala schůze dozorčí rady dopravního podniku, na níž se její člen a opoziční zastupitel Ondřej Prokop (ANO) ptal na údajné doporučení komise vyřadit jednu z nabídek. „Protože tahle zpráva prosakuje,“ vysvětlil motiv dotazů. „Ale dozvěděl jsem se, že je to tajné. Je absurdní, že tady koluje dopis radním a my jako členové dozorčí rady nic nevíme,“ uvedl Prokop.

Na lince D se nyní buduje kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Podle původních představ na něj měla v říjnu navázat etapa na Nové Dvory. Na konci roku 2029 tak měly být v provozu čtyři kilometry s pěti stanicemi.

Jenže tenhle plán není jistý: část zadávací dokumentace druhé etapy napadla už loni společnost Metrostav DIZ. A Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jí dal v červnu za pravdu. Spor teď leží u předsedy úřadu Petra Mlsny, jeho verdikt bude finální. Neví se však, kdy padne.

Doporučované