Hlavní obsah

Čeští řidiči nedostanou odškodné za Dieselgate. Prohráli soud o 1,5 miliardy

Žaloba o odškodnění ležela na soudech od jara roku 2017. Teprve nyní o nich soud rozhodl, zatím nepravomocně.

U soudu v Mladé Boleslavi žalovalo Volkswagen a Škodu Auto víc než sedm tisíc majitelů aut. Soudkyně je odmítla s tím, že žalobu, jak ji podali, české zákony neznají.

Článek

Po pěti letech čekání soud poprvé rozhodl o žalobě českých majitelů automobilů, kteří chtějí odškodnění ve známé aféře Dieselgate.

Víc než sedm tisíc lidí zažalovalo koncern Volkswagen a Škodu Auto za to, že ve svých vozech mají nainstalovaný podvodný software na umělé snižování emisí.

Čeští řidiči chtěli odškodnění celkově převyšující 1,5 miliardy. Ve středu ale Okresní soud v Mladé Boleslavi jejich nárok jednoznačně odmítl.

Přitom se ale vůbec nezabýval podstatou žaloby. Tedy tím, jestli se majitelé aut mohou cítit právem znechuceni, že je renomovaní výrobci aut oklamali. Soudkyně Kateřina Zavadilová totiž zpochybnila už samotný způsob, jakým se sedm tisíc řidičů odškodnění domáhalo.

Bylo to tak, že od roku 2017 sdružovala vlastníky aut speciálně založená firma Safe Diesel. Lidé s ní podepsali smlouvy, firma zajistila právní servis a podala jednu velkou žalobu, v níž se skrývaly nároky všech tisíců majitelů. Měla to být praktická, byť zatím nevyzkoušená cesta: jinak by totiž každý vlastník musel podat žalobu zvlášť.

Podle soudkyně Zavadilové však takový způsob žaloby, jaký zvolili řidiči, české zákony neznají. „Právní řád to neumožňuje,“ zdůvodnila soudkyně.

Češi – druhá kategorie, řekl advokát

Jedná se o první, i když zatím nepravomocné rozhodnutí v této kauze. Dá se očekávat, že se majitelé aut odvolají.

Žaloba sice byla podána téměř přesně před pěti lety, avšak doposud soudy řešily jen nekonečné procesní tahanice - například o to, ve kterém městě se má vůbec případ soudit.

Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal, dohromady se software objevil v 11 milionech aut. V některých zemích se rozjelo i policejní vyšetřování.

Advokáti českých řidičů však před soudem upozorňovali, jak rozdílně se Volkswagen po propuknutí aféry v roce 2015 k majitelům aut zachoval. Ve Spojených státech dal vlastníkům jednorázově 5100 až 10 tisíc dolarů, bolestné v řádech tisíců eur si vymohli také lidé v Německu, Francii, Španělsku nebo ve Velké Británii.

Podle advokátů tak koncern „vyrobil“ dvě skupiny lidí - tu v západní Evropě, jíž dal peníze. A pak tu složenou z obyvatel dalších zemí, kde lidé nejsou zatím zvyklí se rvát o svoje práva. To znamená včetně Česka.

„Sdružili jsme je, aby už to nebyli zákazníci druhé kategorie,“ vysvětloval před soudem advokát František Honsa, proč se do zastupování těchto klientů pustil.

Honsa také upozornil, že v jiném, souběžně vedeném sporu (zatím není definitivně vyřešený) už stejný soud do jednoho ze svých rozhodnutí napsal, že v autech byl bezpochyby nainstalovaný podvodný software. A jestli došlo k podvodu, který je tím stvrzený, mělo by podle Honsy přijít i odškodnění.

V žalobě majitelé aut odškodné vyčíslili na 6200 korun za každé auto v rámci takzvané majetkové újmy. To je třeba pokles hodnoty auta zasaženého dieselgateovou aférou.

Žaloba pracuje se znaleckým posudkem mezinárodní společnosti, který hovoří o poklesu tržní hodnoty takových vozů. „Proti koncernu nechce nikdo vystupovat,“ připomněl advokát Honsa, že se žalobcům nepodařilo sehnat žádného tuzemského experta s kulatým razítkem.

Dalších 213 tisíc za každé auto pak tvoří nemajetková újma - peníze mají být náplastí za to, že se řidiči cítili oklamaní. Celý spis čítá mnoho tlustých šanonů, advokáti majitelů aut si je museli k soudu přivézt ve velkém cestovním kufru na kolečkách.

Nevznikla škoda, tvrdí automobilky

Právníci Volkswagenu a Škodovky oponovali, že ve skutečnosti českým vlastníkům nevznikla žádná škoda, protože auto i s nelegálním softwarem jezdí zcela normálně.

„V žádném případě nemá způsobilost klamat spotřebitele. Nejedná se totiž o vlastnosti, které by ovlivňovaly charakter vozidla,“ reagoval advokát Volkswagenu Robert Němec s tím, že podle koncernu žádná škoda nevznikla.

Advokát Škodovky Viktor Glatz zase upozornil, že mladoboleslavská automobilka motory s problémovým programem nevyvinula. „Takže nerozumím, proč by měla být tato společnost osočována z nekalého jednání,“ dodal Glatz.

Také zpochybnil, že se v případě firmy Safe Diesel v roli žalobce nejedná o nezištnou akci na pomoc českým řidičům. Firma si totiž podle smlouvy vezme v případě vítězství podíl z vysouzené částky.

„Opravdu bych chtěl zdůraznit, že za subjektem, který se tváří jako ochránce spotřebitelů, se ve skutečnosti skrývá subjekt, který se snaží generovat opravdu podstatný zisk,“ uvedl advokát Glatz.

Na druhou stranu, firma Safe Diesel se od roku 2017 netajila tím, že jí jde mimo jiné o byznys.

Nakonec ale soudkyně Zavadilová postavila rozsudek právě na špatně podané žalobě. „Opravdu jsem nad tím dlouho bádala,“ řekla.

V Česku v době podání žaloby jezdilo 160 tisíc automobilů dotčených případem Dieselgate. V roce 2018 sezvala automobilka Škoda majitele do servisu, aby si nechali software zdarma vymazat. Klienti firmy Safe Diesel i její advokáti se už tehdy divili, že se automobilka v rozesílaných dopisech neomluvila a nenabídla ani minimální odškodnění za čas strávený v servisu.

Doporučované