Hlavní obsah

České dráhy už zaplatily pokutu 800 milionů. Ještě však podaly žalobu

Foto: Jan Zwolinski, Shutterstock.com

České dráhy se na rozdíl od rakouské firmy ÖBB ke kartelu nedoznaly.

České dráhy zaplatily v lednu za „vagonový kartel“ s Rakušany sankci ve výši kolem 800 milionů korun. Případ prý nebudou dále komentovat, dokud nebude rozhodnuto o jejich žalobě, kterou začátkem roku podaly k Soudnímu dvoru EU.

Článek

České dráhy už zaplatily obří pokutu, kterou jim loni v říjnu vyměřila Evropská komise.

Na dotaz Seznam Zpráv to uvedl mluvčí státem vlastněné železniční firmy Filip Medelský. „České dráhy provedly prozatímní úhradu pokuty v lednu 2025 ve stanovené výši,“ sdělil.

Komise finanční sankci vyměřila ve výši 31,94 milionů eur, což je kolem 800 milionů korun. Jenže česká státní firma se s tím stále nesmířila a ještě se chce bránit u soudu.

„Můžeme potvrdit, že jsme v této věci podali 2. ledna 2025 žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie. Více v tuto chvíli případ, až do jeho oficiálního skončení, nebudeme komentovat,“ sdělil také mluvčí Medelský.

Evropská komise vyměřila Českým drahám zmíněný trest za tajnou dohodu, kterou podle ní před lety uzavřely s rakouskou státní firmou ÖBB. Rakouské společnosti, která se ke kartelu už doznala, byla však pokuta snížena o téměř polovinu a činí 16,7 milionu eur.

V deset let staré kauze nazvané Twins jde o to, že český národní dopravce se podle verdiktu Komise dohodl s rakouským, že už nebude dále prodávat ojeté vagony české privátní firmě RegioJet. Důvodem podle Komise bylo, že se České dráhy snažily začínajícího domácího konkurenta odříznout od možnosti doplnit vozový park.

„Bránily společnosti RegioJet v nákupu použitých železničních vagonů společnosti ÖBB, jichž chtěla společnost RegioJet využívat, aby společnostem ČD a ÖBB konkurovala. Atraktivní služby osobní železniční dopravy jsou klíčem ke snížení naší uhlíkové stopy a netolerujeme žádné omezení hospodářské soutěže,“ uvedla k tomu loni v říjnu Margrethe Vestagerová, výkonná místopředsedkyně Evropské komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže.

Seznam Zprávy už v roce 2020 přinesly i kopie e-mailů, které si čeští a rakouští manažeři ve věci vyměnili.

České dráhy přesto trvají na své nevině, už po vynesení verdiktu firma uvedla, že Evropská komise prý „nevzala v úvahu všechny relevantní skutečnosti“.

„Prověřování a vyšetřování celé věci trvá již více než osm let a dle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat,“ uvedla v říjnu česká firma v tiskové zprávě.

Doporučované