Článek
Starosta malé obce Koberovice Petr Pospíchal nijak neskrývá, že by o peníze, které jim vynáší pronájem obecního mostu k reklamním účelům, neradi přišli. „Je to asi 160 tisíc korun ročně,“ hovoří pro Seznam Zprávy o výtěžku z nadjezdu, který se klene nad kilometrem 80,5 dálnice D1.
Zároveň si je prý vědom, že přijít by o tento finanční benefit mohli už velmi brzy. Stačí, aby billboard, který na jejich mostě momentálně visí, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zlikvidovali. Přípis z ministerstva, že reklama je nelegální, už podle starosty obec dostala.
Případ malé vsi na Vysočině však ukazuje, jak boj s nelegální reklamou selhává. Na mostních poutačích vydělávají vedle obcí jako majitelů mostů i firmy, které reklamu prodávají. A společně svůj výdělek brání – i starosta Koberovic všechny odkazuje na firmu Czech Outdoor, které obec most pronajala. Dlouhodobá smlouva má prý vypršet v roce 2027. A starosta je otevřený: „Čím déle to bude trvat, tím lépe pro nás.“
Protože podobný přístup mají i mnozí další majitelé dálničních mostů, není divu, že redaktoři Seznam Zpráv napočítali minulý pátek při cestě z Prahy do Brna a zpět rovných 40 billboardů.
Byly umístěny na celkem 19 nadjezdech a propagovaly služby a zboží známých značek. Nejvíc cedulí (šest kusů) patřilo fastfoodovému řetězci KFC, tři pak řetězci McDonald’s či Bageterii Boulevard. Svou reklamu tu měly i Hornbach, Shell, Albert, Bernard, Česká spořitelna, Orlen a další.
Všech se Seznam Zprávy ptaly, zda je využívání nepovolených reklamní ploch v pořádku. Firmy většinou poskytly jen vyhýbavé odpovědi a odkázaly se na své dodavatele. Nikdo zatím neuvedl, že by se chystal reklamu dobrovolně sundat.
Otázka na inzerenty: Proč využíváte nelegální billboardy?
- KFC (odpovědela mediální zástupkyně Barbora Cihlářová): Reklamní plochy pronajímáme prostřednictvím agentury na základě smlouvy, ve které je uvedeno, že za jejich „legálnost“ zodpovídá vlastník plochy. To znamená, že reklamní médium musí být řádně povoleno, způsobilé k umístění reklamy a vlastník je povinen tato povolení udržovat po celou dobu trvání smlouvy. Pokud by se ukázalo, že některá z ploch nesplňuje právní požadavky, budeme tuto situaci s našimi partnery okamžitě řešit. Pro značku KFC je důležité dodržování platných pravidel a předpisů.
- McDonald’s (odpověděl manažer komunikace Jan Nevola): Licenční partneři McDonald’s a jejich samostatné obchodní organizace si pronajímají reklamní plochy po celé České republice pro potřeby propagace našich restaurací. Ze strany provozovatele zmíněných ploch jsme byli ujištěni, že tyto plochy splňují veškeré legislativní podmínky pro označení umístění provozovny a jsou umístěny se souhlasem majitele objektu.
- Bageterie Boulevard (odpověděl marketingový manažer Marek Picek): Tato reklama není pronajímána námi jako franchisorem (a zároveň také centrálou pro marketing BB). Zjišťujeme zadavatele mezi našimi franchisanty.
Ministerstvo: Nelegální je většina poutačů
Reklamní cedule visí nad dálnicí navzdory tomu, že podle všech státních autorit včetně soudů a Ministerstva dopravy nemají na nadjezdech co dělat.
„Nelegální jsou všechny (reklamy na nadjezdech), které jsou v ochranném pásmu dálnice. Existují případy, kdy dálnice vede takzvaným souvisle zastavěným územím – tam se ochranné pásmo dálnice neuplatňuje. Ale takových případů je naprosté minimum,“ potvrdila mluvčí Ministerstva dopravy Alena Mühl, že absolutní většina reklam visí na mostech v rozporu se zákonem o pozemních komunikacích, kde je i vytyčena šíře tzv. ochranného pásma (u dálnic je to 250 metrů).
A už v roce 2018, kdy začala platit přísná regulace, řešil Nejvyšší správní soud spor, zda i mosty spadají do ochranného pásma. Přičemž došel k závěru, že spadají, a tudíž reklama na nich být nemůže.
Také ministr dopravy Martin Kupka nedávno pro Seznam Zprávy uvedl, že problém s nadjezdy je momentálně v boji s nelegální reklamou asi nejpalčivější. Podotkl, že již odstraněné reklamní tabule majitelé velmi často nahrazují na stejném místě novými poutači.
„My se samozřejmě snažíme ty reklamy z mostů odstraňovat – a odstraňujeme jich desítky, či spíše stovky –, ale ony se tam zase vracejí zpátky,“ říká také šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. „To bychom tam museli pořád stát a hlídat to,“ dodává s tím, že vracení billboardů, které byly loni na D1 odstraněny, ukazuje na konkrétních příkladech.
Radek Mátl tvrdí, že jako správci státních silnic a dálnic mají jen omezené možnosti, prý by čekal i větší aktivitu od policie. „To je stejné, jako kdyby vám někdo vykradl prodejnu a vy jako její majitel byste měl sám chytit zloděje,“ nabídl přirovnání.
S aktivitou policie v jednotlivých regionech může podle něho souviset i to, že reklamní cedule visí jen na mostech blíže Praze – poslední kusy jsou totiž na nadjezdu u obce Smrčná na Jihlavsku (kilometr 107,5) a ve druhé části dálnice D1 blíže Brnu už žádná taková není.
„Nebudu se vyjadřovat“
Ačkoli i ředitel ŘSD mluví o tom, že na nelegálních reklamách na dálničních mostech vydělávají blízké obce, ne všichni starostové o tom chtějí mluvit tak otevřeně jako v úvodu citovaný Petr Pospíchal z Koberovic.
„Nevím, proč bych vám to měla říkat,“ reagovala například starostka obce Psáře na Benešovsku Petra Kadlečková. Připouští ale, že i oni mají dlouholetý smluvní vztah – už prý asi 15 let – na pronájem mostu ležícího na kilometru 48 dálnice D1. S kým smlouvu uzavřeli, říct ale také nechtěla. „Vy si to určitě zjistíte,“ dodala starostka. Na jejich mostě nyní visí tři billboardy.
Starosta Miroslav Jirků z Jiřic na Pelhřimovsku, kterým patří most na dálničním kilometru 83,5, se na téma nepovolené reklamy nechtěl bavit vůbec. „Děkuji za nabídku, ale nebudu se k tomu zatím vyjadřovat,“ uvedl do telefonu a poté zavěsil. Na obecním mostě mají čtyři reklamní poutače.
Dva dotčené kraje – Středočeský a Vysočina – pak odmítají, že by své mosty přes D1 provozovatelům venkovní reklamy zpřístupnily.
„Žádná smlouva na instalaci reklamy na našich nadjezdech nebyla ze strany Kraje Vysočina ani Krajské správy a údržby silnic Vysočiny s žádným subjektem uzavřena,“ uvedla krajská mluvčí z Vysočiny Jitka Svatošová.
Téměř identicky se vyjádřila i mluvčí Středočeského kraje Markéta Prokešová – přitom ale tímto krajem vlastněné mosty u obcí Ostředek a Šternov jsou reklamními cedulemi rovněž ověšeny.
Máme smlouvy s majiteli
Problémem je, že nelze ani bezpečně určit, kdo na mosty reklamu instaloval. Žádná informace o tom na billboardech není, jak si redaktoři na místě ověřili.
Podle ředitele ŘSD Radka Mátla však stále významnou část zmíněných reklamních cedulí na D1 provozuje firma Czech Outdoor, která je součástí největšího českého provozovatele venkovní reklamy, skupiny BigBoard. Mátl konkrétně mluví o 13 kusech reklam, kde byla jako majitel firma Czech Outdoor zjištěna, u dalších 16 tabulí je prý ale „vlastník neznámý“.
Na zakladatele a spolumajitele skupiny BigBoard Richarda Fuxu se Seznam Zprávy obrátily, avšak odpověděla firemní mluvčí Pavlína Stránská. Popřela, že by na dálničních mostech provozovali jakoukoliv nelegální reklamu, byť příklad z Koberovic ukazuje, že Ministerstvo dopravy ji za nelegální považuje.
Mluvčí Stránská legálnost reklamy neodvozuje od platného zákona, nýbrž od nájemních smluv a řádně placeného nájemného.
„Pojmem nelegální reklama se v médiích běžně označuje reklama, která je umístěna bez souhlasu majitele pozemku. Takový typ reklamy však v žádném případě neprovozujeme. Máme vždy nájemní smlouvy s majiteli pozemků a velká část těchto majitelů jsou veřejnoprávní instituce,“ argumentuje mluvčí a hovoří dále o údajně nejasné legislativě a neustálených právních názorech.
„Co se týče legislativy, tak ta se v oblasti reklamy vyvíjela v čase a kvůli tomu se do problematiky vnesly určité nejasnosti. Vždyť i samo Ministerstvo dopravy vydávalo v různých dobách různá – i protichůdná – stanoviska, která samozřejmě neposílila podnikatelskou jistotu,“ doplnila za skupinu BigBoard Pavlína Stránská.
Že by se skupina chystala sporné cedule z dálničních mostů odstraňovat, nijak nenaznačila.
Když to skončí…
Ochotu s takovou reklamou skoncovat prezentoval podnikatel Stanislav Bernard, spolumajitel stejnojmenného pivovaru v Humpolci. Jak uvedl, právě od skupiny BigBoard (konkrétně mluví o firmě BigMedia) mají oba dva poutače na humpolecké pivo, které na D1 visí. Mimochodem, jeden je na zmíněném mostě u Koberovic, druhý u Ostředku.
Bernard říká, že doposud věřil, že dodavatelská firma má po právní stránce vše v pořádku, pokud by to tak nebylo, určitě by prý svůj postoj k věci přehodnotili.
„Platíme za ty dva poutače velké peníze, ročně statisíce. My bychom se ale rozhodně nechtěli podílet na něčem, co je nelegální. Když to skončí, tak to holt skončí,“ uvedl humpolecký pivovarník.
A podobně se nakonec vyjádřila i Barbora Cihlářová, mediální zástupkyně fastfoodového řetězce KFC, který na D1 využívá nejvíc poutačů. „Pokud by se ukázalo, že některá z ploch nesplňuje právní požadavky, budeme tuto situaci s našimi partnery okamžitě řešit. Pro značku KFC je důležité dodržování platných pravidel a předpisů,“ reagovala na otázky Seznam Zpráv.