Článek
Specializovaný finanční úřad se ohradil proti rozhodnutí policie v kauze reklamy na farmě Čapí hnízdo. Podal stížnost proti rozhodnutí policisty Tomáše Mikšovského, který případ uzavřel se závěrem, že v něm nebyl prokázán trestný čin.
Předmětem vyšetřování byl fakt, že na rozestavěné farmě Čapí hnízdo fakturovaly firmy z Babišova holdingu Agrofert reklamu v řádu stovek milionů korun. Policie se pak zabývala podezřením, že Farmě Čapí hnízdo platily účelově a že šlo o nadhodnocené částky, jimiž si holdingové firmy záměrně snižovaly daňový základ – takže se mohly dopustit daňových úniků.
„Stížnost byla skutečně Specializovaným finančním úřadem podána,“ potvrdil Seznam Zprávám mluvčí finanční správy Tomáš Weiss.
Podle něho se k tomuto kroku jeho kolegové rozhodli proto, že nedostali dostatečný čas na prostudování spisu. „Specializovaný finanční úřad se k tomuto kroku rozhodl z důvodu velmi krátké zákonné lhůty v délce tří dnů, ve které není možné prostudovat spis čítající stovky stran,“ uvedl mluvčí Weiss.
Doplnil, že úřad zatím stížnost proti postupu policie ještě detailně neodůvodnil a chystá se k tomu až v dalších dnech.
Co řeší Specializovaný finanční úřad?
Specializovaný finanční úřad spravuje daně vybraných subjektů, kterými jsou třeba největší firmy v Česku, které mají obrat přes dvě miliardy korun. Dále se zajímá o daně finančních institucí: bank, pojišťoven, investičních fondů nebo penzijních společností. Navíc spravuje také daň z hazardních her.
Celý spis v kauze reklamy na Čapím hnízdě má v současné době policie, která ho i se stížností Specializovaného finančního úřadu předá státnímu zástupci Františku Partíkovi. Žalobce následně rozhodne, zda jsou důvody k odložení kauzy oprávněné. Předpokládá se, že svůj závěr oznámí nejpozději do konce dubna.
„Pokud státní zástupce shledá rozhodnutí policejního orgánu za nedůvodné, usnesení zruší a s ohledem na konkrétní nedostatky uloží policejnímu orgánu odpovídající pokyn, kterým bude policejní orgán ve svém dalším postupu vázán,“ uvedl mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala.
Reklama na staveništi za 272 milionů
Farma Čapí hnízdo získala od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun. V té době to tvořilo 70 až 90 procent celkových tržeb ztrátového kongresového centra nedaleko středočeských Olbramovic.
Hned v prvním roce fungování, tedy v roce 2010, byly příjmy – tehdy ještě ne zcela dokončeného – Čapího hnízda z reklamy 65 milionů korun. A jak v počátcích prověřování propočítal časopis Reportér, stačilo by to třeba na pronájem 1100 billboardů na celý rok nebo uhrazení dvou tisíc reklamních spotů, které by v souhrnu vidělo 685 milionů diváků.
Několik společností z Agrofertu poslalo peníze za reklamu Čapímu hnízdu ještě předtím, než se rekreační areál oficiálně otevřel. Některé firmy, jež za reklamu na Čapím hnízdě zaplatily, také krátce nato zanikly.
Reklama ve venkovském rekreačním areálu do značné míry postrádala logické opodstatnění. V prvních letech fungování, z nichž pocházejí prověřované reklamní smlouvy, farma sloužila hlavně jako středisko pro podnikové akce Agrofertu.
Policista Mikšovský a žalobce Partík navrhli kauzu už jednou odložit, a to předloni v létě. Tehdy nikdo stížnost proti tomu nepodal, ale do případu se vložilo pražské vrchní státní zastupitelství. Řeklo, že vyšetřovatelé nepostupovali správně, a nařídilo, aby do spisu doplnili další důkazy.
Když však vyšetřovatelé splnili všechny úkoly, které od vrchních žalobců dostali, stejně dospěli k odložení kauzy.
Kauza reklamy je další, kterou kolem středočeského multifunkčního areálu Čapí hnízdo úřady řeší. Andrej Babiš a kandidátka hnutí ANO do Evropského parlamentu Jana Nagyová jsou kvůli farmě obžalováni z dotačního podvodu. Dvakrát je soud první instance osvobodil s tím, že se jim trestný čin nepodařilo prokázat.
Pravomocně však kauza uzavřena není, protože soudce Jan Šott nyní sepisuje písemné znění rozsudku. Očekává se, že proti němu poté podá žalobce Jaroslav Šaroch odvolání, takže případ bude řešit pražských vrchní soud.