Hlavní obsah

Babišova firma tvrdila, že měla reklamu na Čapím hnízdě. Fotky doložily opak

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Preol, firma spadající pod Agrofert bývalého premiéra Andreje Babiše, se brání proti doměření daně.

Firma Preol spadající pod Agrofert bývalého premiéra Andreje Babiše, se u soudu brání proti doměření daně za reklamu na Čapím hnízdě. Soudce však vysvětlil, že finanční úřad jí daň doměřil po právu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Lovosická společnost Preol, patřící do holdingu Agrofert bývalého premiéra a poslance ANO Andreje Babiše, neuspěla u soudu se žalobou proti Odvolacímu finančnímu ředitelství, které jí doměřilo daň za reklamu zadanou na rozestavěné Farmě Čapí hnízdo.

Finanční orgán doměřil Preolu daň ve výši 190 tisíc korun, protože podle něho firma v šesti případech uplatňovala reklamu, která však ve středočeském multifunkčním areálu vůbec nebyla.

Soudce Petr Černý z Krajského soudu v Ústí nad Labem nyní dopsal rozsudek, kde zdůvodňuje, proč žalobu Preolu zamítl.

V dokumentu, který Seznam Zprávy získaly, například uvádí, že sice Babišova firma fotografiemi doložila reklamu na golfovém odpališti, avšak vůbec nebylo zřejmé, kde a kdy snímky vznikly. A naopak přijal, jak neexistenci reklamy doložily úřady.

„Správce daně opatřil veřejně dostupné fotografie golfového odpaliště, z nichž není zřejmé, že by se zde nějaká reklama nacházela,“ napsal soudce Černý.

Preol také tvrdil, že během let 2012 a 2013 měl svou reklamu v multifunkční aréně a že na parkovišti areálu měl své logo na ceduli s „čapí nohou“.

„Správce daně opatřil z předmětného období fotografie multifunkční arény, kde žádné reklamy nejsou viditelné, čímž dostatečně prokázal své pochybnosti o realizovaném plnění,“ uvedl soudce Černý.

Další dva snímky pak podle něj doložily, že ani cedule „čapí nohy“ na parkovišti nebyla.

Vedle zmíněných fotografií finanční úřad soudu doložil, že reklama na Čapím hnízdě nebyla ani podle výpovědí svědků. Preol u soudu argumentoval tím, že tyto výslechy byly bezprecedentní, protože „správce daně pokládal otázky nesrozumitelnou formou“.

Další dotazy pak podle Babišovy firmy byly položeny tak, aby svědky znervóznily.

Ale ani s tímto Preol před soudem neuspěl. „Soud tedy žalobu vyhodnotil jako zcela nedůvodnou,“ doplnil soudce Černý.

Preol s rozsudkem ústeckého krajského soudu, o kterém informoval i iRozhlas.cz, nesouhlasí a podal kasační stížnost. Případem se tak bude ještě zabývat Nejvyšší správní soud.

Reklama na staveništi za 272 milionů

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Babišova farma u Benešova.

Farma Čapí hnízdo získala od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun. V té době to tvořilo 70 až 90 procent celkových tržeb ztrátového kongresového centra nedaleko středočeských Olbramovic.

Hned v prvním roce fungování, tedy v roce 2010, byly příjmy – tehdy ještě ne zcela dokončeného – Čapího hnízda z reklamy 65 milionů korun. A jak v počátcích prověřování propočítal časopis Reportér, stačilo by to třeba na pronájem 1100 billboardů na celý rok nebo uhrazení dvou tisíc reklamních spotů, které by v souhrnu vidělo 685 milionů diváků.

Několik společností z Agrofertu poslalo peníze za reklamu Čapímu hnízdu ještě předtím, než se rekreační areál oficiálně otevřel. Některé firmy, jež za reklamu na Čapím hnízdě zaplatily, také krátce nato zanikly.

Reklama ve venkovském rekreačním areálu do značné míry postrádala logické opodstatnění. V prvních letech fungování, z nichž pocházejí prověřované reklamní smlouvy, farma sloužila hlavně jako středisko pro podnikové akce Agrofertu.

Reklamou na Čapím hnízdě a podezřením, že společnosti spadající pod Agrofert platily účelově Farmě Čapí hnízdo nadhodnocené částky za reklamu a tím si záměrně snižovaly daňový základ – takže se dopustily daňových úniků, se sedm let zabývala také policie.

Jenže na rozdíl od soudu neuznala svědectví, že tomu tak bylo. Nakonec rozhodla, že v případu nebyl spáchán trestný čin a kauzu odložila.

Policista Pavel Mikšovský v usnesení mimo jiné napsal, že i když Odvolací finanční úřad doměřil společnosti Preol a dalším třem firmám z holdingu Agrofert daň, nemělo to na trestní řízení žádný vliv.

Mikšovský také uvedl, že si policie udělala vlastní rozsáhlé šetření. A na rozdíl od výše uvedených a soudu předložených zjištění finančního orgánu se podle policisty ukázalo, že reklama zadaná holdingovými firmami skutečně na Čapím hnízdě mezi roky 2010 až 2013 byla.

„Fakticky tedy nelze prokázat, že k některému z plnění nedošlo,“ uvedl policista Mikšovský.

Přitom na policii vypovídal také bývalý šéf Čapího hnízda Tomáš Rak, který řekl, že reklamu si firmy z Babišova holdingu platily účelově. „Provádění reklamy ze strany Farmy Čapí hnízdo bylo čistě účelové, a to s jasným cílem dofinancovat potřebné finanční krytí pro dokončení výstavby, vybavení před samotným provozem a spuštění provozu, a to včetně provozních nákladů,“ uvedl Rak v červenci 2021 při výslechu.

Jenže policista Mikšovský jeho slovům neuvěřil.

V souvislosti s Farmou Čapí hnízdo je Andrej Babiš ještě stále obžalován z napomáhání k dotačnímu podvodu. Byl sice dvakrát nepravomocně osvobozen, ale čeká se na verdikt odvolacího soudu, k němuž podal státní zástupce odvolání.

Doporučované