Hlavní obsah

Babišova firma prohrála první soud kvůli reklamě na Čapím hnízdě

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Holding Agrofert bývalého premiéra Andreje Babiše neuspěl se žalobou u soudu.

Agrofert podal žalobu proti tomu, že Odvolací finanční ředitelství doměřilo firmě daň za reklamu na Čapím hnízdě. Soud ji zamítl, ze stejného důvodu se však soudí i další firmy z holdingu bývalého premiéra Andreje Babiše.

Článek

Holding Agrofert bývalého premiéra a poslance ANO Andreje Babiše prohrál první soudní spor v kauze související se zadáváním reklamy na Čapím hnízdě.

Mateřská firma koncernu podala k pražskému městskému soudu žalobu proti tomu, že jí doměřilo daň Odvolací finanční ředitelství. Jenže u soudu, jak zjistily Seznam Zprávy, Agrofert neuspěl. „Žaloba byla zamítnuta,“ potvrdila zastupující mluvčí pražského městského soudu Štěpánka Tykalová.

O jak velké doměření daně se Babišův holding soudí, ale nechtěla říct, protože rozhodnutí soudu ještě nebylo sepsáno. Agrofert se k rozsudku nevyjádřil. „Probíhající řízení nekomentujeme,“ uvedl mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský.

Doměření daně zdůvodnilo Odvolací finanční ředitelství tím, že u části plateb za reklamu „nebyla prokázána oprávněnost“. Přeloženo: nad výdaji, které společnosti z holdingu za reklamu na Čapím hnízdě oficiálně zaplatily –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ šlo zhruba o 272 milionů korun –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ měli finanční úředníci pochybnosti.

Rozsudek pražského městského soudu není pravomocný, Agrofert proti němu může ještě podat kasační stížnost, kterou by se zabýval Nejvyšší správní soud.

Vedle Agrofertu se na soudy se žalobami obrátily také další firmy z tohoto holdingu: Preol, Precheza a Primagra. Důvodem je to, že také nesouhlasí s rozhodnutím Odvolacího finančního ředitelství, aby doplatily na dani částku dohromady přes milion korun. O žalobách, které tyto společnosti podaly, však zatím soudy nerozhodly.

Případ reklamy na Čapím hnízdě policie prověřovala přes pět let i v trestní rovině. Vyšetřovatelé se zabývali podezřením, že společnosti spadající pod Agrofert platily účelově Farmě Čapí hnízdo nadhodnocené částky za reklamu a tím si záměrně snižovaly daňový základ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ takže se dopustily daňových úniků.

Tyto činy se jim však nakonec nepodařilo prokázat. Policie letos dospěla podruhé ke stejnému závěru. Tedy, že v této kauze nebyl spáchán trestný čin a proto případ odložila.

Policejní spis si však před několika dny vyžádalo Nejvyšší státní zastupitelství, které nyní zkoumá, zda ještě nenařídí kontrolu. Což může to vést k tomu, že bude policejní prověřování pokračovat.

Andrej Babiš je navíc v souvislosti s Farmou Čapí hnízdo stále obžalován z napomáhání dotačnímu podvodu. Byl sice dvakrát nepravomocně osvobozen, ale čeká se na verdikt odvolacího soudu, k němuž podal státní zástupce odvolání.

Reklama na staveništi za 272 milionů

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Babišova farma u Benešova.

Farma Čapí hnízdo získala od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun. V té době to tvořilo 70 až 90 procent celkových tržeb ztrátového kongresového centra nedaleko středočeských Olbramovic.

Hned v prvním roce fungování, tedy v roce 2010, byly příjmy – tehdy ještě ne zcela dokončeného – Čapího hnízda z reklamy 65 milionů korun. A jak v počátcích prověřování propočítal časopis Reportér, stačilo by to třeba na pronájem 1100 billboardů na celý rok nebo uhrazení dvou tisíc reklamních spotů, které by v souhrnu vidělo 685 milionů diváků.

Několik společností z Agrofertu poslalo peníze za reklamu Čapímu hnízdu ještě předtím, než se rekreační areál oficiálně otevřel. Některé firmy, jež za reklamu na Čapím hnízdě zaplatily, také krátce nato zanikly.

Reklama ve venkovském rekreačním areálu do značné míry postrádala logické opodstatnění. V prvních letech fungování, z nichž pocházejí prověřované reklamní smlouvy, farma sloužila hlavně jako středisko pro podnikové akce Agrofertu.

Doporučované