Článek
Článek si můžete pustit také v audioverzi.
Před 14 dny vyjel tým z kanceláře ombudsmana na šetření do několika Krajských asistenčních center pomoci Ukrajině (KACPU).
Při návštěvě Brna, Ostravy, Zlína a Prahy pozorovali, jestli v jedněch z prvních míst, která uprchlíci v Česku navštíví, dochází k rovnému přístupu při jejich přijímání. Jedno z měst ale neprošlo.
„V pražském KACPU nebyl rovný přístup k romským uprchlíkům, kteří nebyli vůbec vpouštěni do prostor registračního centra, jen v doprovodu osoby z neziskového sektoru či policisty. Ocitali se pak v situaci, kdy museli čekat venku, případně ve stanu před budovou,“ popsala pro Seznam Zprávy zástupkyně ombudsmana Monika Šimůnková, která tým vedla.
„Bylo po nich požadováno, aby měli zajištěné ubytování jako předpoklad pro to, aby si mohli podat žádost o udělení dočasné ochrany,“ dodala.
Právě asistenční centrum přitom má uprchlíkům kromě registrace pomáhat také s hledáním bydlení nebo zajišťováním zdravotní prohlídky.
Podle vládní zmocněnkyně pro lidská práva Kláry Šimáčkové Laurenčíkové chování personálu asistenčního centra přispělo k situaci na hlavním nádraží.
„Někteří lidé nebyli připuštěni do té procedury. Čekali na kontakt řadu dnů, a to ve velmi nevyhovujících a rizikových podmínkách, jako je třeba hlavní nádraží,“ řekla Seznam Zprávám.
Zástupkyně ombudsmana Šimůnková ale její slova mírní. Připustila, že mohlo jít o jednu z příčin, ale mezi lidmi, kteří na hlavním nádraží pobývají, jsou podle ní i další skupiny. Třeba ti, kteří přišli o dočasné ubytování, případně tací, kteří už dočasnou ochranu mají.
„Podle mě to nelze spojovat, KACPU je jeden segment,“ reagovala.
„Došlo ke zlepšení“
Kancelář ombudsmana výsledky šetření poslala na Ministerstvo vnitra. A Šimůnková na Radě vlády pro záležitosti romské menšiny o situaci informovala i šéfa resortu Víta Rakušana (STAN). Ten Seznam Zprávám odpověděl, že situaci nepřetržitě řeší.
„Mým cílem je nastavit systém tak, aby nedocházelo k situacím, kdy není možné najít dočasné přístřeší pro ty, kteří nemají kam jít. (…) Věřím, že kroky, které se nám k tomu podařilo uskutečnit v posledních dnech, k tomu přispějí,“ reagoval s tím, že jakékoli xenofobní projevy odsuzuje a že „na jednáních s primátorem a hejtmany žádal o lidský přístup ke všem uprchlíkům“.
Pražský magistrát, pod který asistenční centrum patří, ale podle mluvčího Víta Hofmana o výsledcích hodnocení kanceláře ombudsmana neví. „Do KACPU přišla před časem ohlášená kontrola od veřejného ochránce práv, ale výsledek návštěvy nebyl magistrátu předán,“ reagoval na dotaz.
A dodal, že Vysoký komisař OSN pro uprchlíky podle něj dosavadní výsledky v hlavním městě ohodnotil jako „standard vysoké úrovně“.
Podle zmocněnkyně pro lidská práva se nicméně situace v asistenčním centru „zlepšila“. „K nerovnému, bariérovému až diskriminačnímu přístupu v těchto dnech nedochází,“ zmínila.
Je ale zároveň podle ní nutné řešit situaci systémově. Proto chce Rakušanovi navrhnout, aby centra posílil o koordinační pracovníky, kteří by měli na starost některé specifické a zátěžové situace.
Kraje – jako třeba Středočeský – přitom v těchto dnech některá centra kvůli menšímu zájmu ze strany uprchlíků ruší.