Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Ten přejezd je hodně pitomej. Taková vyvýšenina na kolejiště a hned zas dolina. Hodněkrát je slyšet, jak tam lidé škrtají spodkem aut,“ popsal reportérovi Seznam Zpráv bezprostředně po železniční nehodě David Honsa. Bydlí pár desítek metrů od přejezdu. Cestu přes koleje prý nejčastěji využívají cyklisti a pak ti, kdo míří do nedaleké Farmy Bezdínek, případně do štěrkovny.
„Teď je tu větší provoz, protože do farmy jezdí hodně kamionů, staví tam skleníky,“ dodává Honsa.
„Každý náklaďák si škrtne o přejezd“
I další obyvatelé Dolní Lutyně hovoří o špatně řešeném přejezdu. „Co tu projede kamion, tak škrtá nohama od návěsu. Řidiči si určitě stěžovali, ale dodneška s tím nikdo nic neudělal,“ řekl Seznam Zprávám Dolní Lutyňan, řidič kamionu Tomáš.
Podle jeho souseda Daniela problém nastal v období, kdy se stavěl nový koridor.
„Dřív tam byly normálně rovné koleje, ale jak to předělávali, museli je trochu naklonit do oblouku, a tudíž navýšit cestu. Dokonce bych dokázal – kdyby policie místo tragédie nezapáskovala - ukázat škrtance v betonu, jak tam vozidla narážejí ‚břichem‘.“
Jiří Stodůlka, majitel Farmy Bezdínek, začal budovat svou firmu v roce 2018. Vzpomíná, že o rok později byl přejezd zavřený kvůli kompletní rekonstrukci.
„Každý rok přes přejezd přejedou řádově tisíce vozidel, z toho vyšší stovky jsou nákladní vozidla různých typů – kamiony, autobusy, zemědělská technika. Žádnou oficiální stížnost na tento železniční přejezd od našich dodavatelů nebo dopravců, kteří k nám jezdí, jsme zatím nezaznamenali,“ napsal Seznam Zprávám.
Správa železnic: Přejezd takto funguje 20 let
Správa železnic stížnosti místních odmítá. „Přejezd je v této stavební podobě přes dvacet let a žádné problémy jsme během té doby neřešili. Ani nemáme žádné hlášení stížností,“ sdělil Seznam Zprávám mluvčí Dušan Gavenda.
Přejezd byl prý postavený podle schválené projektové dokumentace, a tedy splňuje příslušné normy.
„Od roku 2009 na přejezdu nebyly evidované žádné mimořádné události. Byl zcela bezproblémový,“ stojí si Gavenda za svým. „Aktuálně řešíme úpravy přejezdu v návaznosti na poslední plány Moravskoslezského kraje, který by tam chtěl nechat jezdit linku s nízkopodlažními autobusy. Nicméně to nemá nic společného s bezpečností přejezdu,“ dodává.
Ve stejném duchu se vyjádřil i Drážní úřad.
„Na tento přejezd neevidujeme žádné podněty, které se týkají bezpečnosti a prověřování. V roce 2002 tam proběhla rekonstrukce a všechno bylo v pořádku. To by se jinak nezkolaudovalo,“ tvrdí mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
„Příjezd vlaku nic neavizovalo“
K události se poprvé vyjádřil Martin Skácel, provozní ředitel společnosti Spro, jejíž šofér náklad převážel.
„Náš řidič vjel na přejezd v době, kdy výstražné signalizační zařízení příjezdu, zvukové, světelné ani mechanické, nebylo v činnosti. Při jízdě přes železniční přejezd však na přejezdu s návěsem uvázl, a to v důsledku stavu profilu náspu a celého kolejiště vůči vozovce samotné,“ stojí ve vyjádření na stránkách firmy.
Fotogalerie z nehody vlaku:
„Řidič po zablokování návěsu z vozidla vystoupil a snažil se okamžitě soupravu vyprostit prostřednictvím zvednutí hydraulického pérování. V té době se rozezněla signalizace železničního přejezdu a krátce nato se přiblížil vlak,“ stojí v prohlášení. Střetu prý nešlo zabránit ani varovat strojvedoucího.
S vyjádřením Správy železnic a Drážního úřadu, které považují přejezd za bezproblémový, nesouhlasí. „Vzhledem k tomu, že se to vozidlo na přejezdu zaseklo, tak nemůže být dobrý. Nikde jinde se nikdy nezaseklo,“ ohradil se pro Seznam Zprávy Skácel.
„Přejezd není v pořádku“
„Nedokážu to odborně posoudit, to musí udělat odborníci, ale podle nás není v pořádku, není podle normy a neodpovídá standardům přejezdu. Je to sice náš laický názor, ale tak se nám to jeví,“ dodává.
Karvinští kriminalisté mezitím vyšetřují středeční železniční neštěstí jako podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti právě řidičem nákladní soupravy. Současně ale prověřují i možnost trestní odpovědnosti také právnických osob.
„Pro zdárné objasnění věci budou přizváni znalci z různých oborů. Předpokládáme, že prověřování bude trvat několik měsíců,“ napsala Seznam Zprávám Daniela Vlčková, mluvčí krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje.