Hlavní obsah

Italská hasicí letadla budou chybět. Švédská náhrada zaostává

Takhle vypadá Air Tractor AT-802F. Dva kusy do Česka poslalo Švédsko, hasit by mohly začít už v pátek.Video: Air Tractor, Youtube.com

Ještě v pátek se možná místo dvojice italských letounů do hašení Českého Švýcarska zapojí dva stroje Air Tractor ze Švédska. Plnohodnotná náhrada to ale nebude.

Článek

Na letišti ve Vodochodech u Prahy v pátek po poledni přistála dvojice švédských letounů Air Tractor AT-802F. Mají se zapojit do hašení požáru v Českém Švýcarsku, podle hasičů by to mohlo být ještě v pátek.

Tyto letouny mají se stroji Canadair poslanými z Itálie společnou velkou výhodu v podobě možnosti naplnit nádrže přímo z vodního zdroje poblíž požáru. Voda se tak do nich nemusí napouštět, což šetří drahocenný čas.

Ve srovnání s Canadairy mají nicméně Air Tractory i jednu nevýhodu, která je patrná na první pohled – jsou menší.

Foto: Shutterstock.com

Letoun Air Tractor.

Air Tractory mají na rozdíl od Canadairů jediný motor, menší rozpětí křídel asi o 10 metrů, prázdné jsou víc jak třikrát lehčí a jejich nádrže pojmou poloviční množství vody (3000 litrů).

„Je to původně zemědělské práškovací letadlo,“ řekl pro Seznam Zprávy vojenský analytik Jiří Vojáček s odkazem na menší kapacitu nádrží. S nejvyšší pravděpodobností navíc podle něj Air Tractor není ani obratnější.

Jediný motor tohoto stroje má totiž podle oficiálních údajů firmy výkon 1600 koní, zatímco Canadair CL-415 má dva motory s výkonem přes 2300 koní. Air Tractor je bez vody sice podstatně lehčí, když ale naplní nádrž, ztěžkne téměř o polovinu celkové hmotnosti, zatímco Canadair asi o třetinu. „S jedním motorem a třemi tunami vody v nádrži to bude jako létat s nákladním vlakem – neobratné a pomalé,“ řekl Vojáček.

„Pořád to ale je nějaký přínos,“ zhodnotil dále Vojáček a upozornil, že lehké vrtulníky, které s hašením nyní pomáhají, unesou v tzv. bambi vaku jen asi tisíc litrů vody a ty těžší, jako například armádní Mi-17, který ve čtvrtek poslala Armáda ČR, asi 2,5 tisíce litrů.

Nasazený polský a slovenský vrtulník by měly mít maximální kapacitu ještě o půl tuny větší, tedy stejnou jako letadla Air Tractor AT-802F.

Americký výrobce tento stroj na svém webu představuje jako špičkový hasicí letoun, který „rok za rokem“ prokazuje svou efektivitu v leteckém hašení. Má ale sloužit primárně k rychlé akci v začátcích požáru.

Foto: Simlinger, Shutterstock.com

Letoun Canadair.

„Rychle vezme požár útokem, dokud jsou plameny ještě malé. Tím zamezí jejich šíření a sníží teplotu, než přijede hasičská jednotka a práci dokončí. To je hlavní role stroje Air Tractor AT-802F,“ píše firma. Letoun je podle ní ověřený při prevenci velkých požárů, čímž šetří náklady.

Právě nízké provozní náklady jsou podle všeho možná největší výhodou Air Tractoru. Podle výrobce má na světovém trhu dokonce vůbec nejlepší poměr cena-výkon.

Doporučované