Hlavní obsah

DPP zatím nesmí uzavřít smlouvu na vlaky pro metro, ÚOHS vydal zákaz

Foto: DPP, Metroprojekt

Vizuál metra D v Nových Dvorech.

ÚOHS zakázal pražskému dopravnímu podniku uzavřít smlouvu na vlaky pro metro D. Tendr napadla firma Stadler kvůli referencím.

Článek

Pražský dopravní podnik zatím nesmí uzavřít smlouvu na nové vlaky pro pražské metro za 86 miliard korun. Vydaným předběžným opatřením to zakázal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který tendr začal v lednu posuzovat. Informaci serveru Zdopravy.cz ČTK potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda, jde podle něj o standardní krok.

Mluvčí doplnil, že zákaz uzavřít smlouvu platí od ledna, kdy začalo správní řízení, dosud jej však zajišťovala lhůta stanovená zákonem. „Ze zákona 60 dní od začátku správního řízení nesmí zadavatel smlouvu uzavřít. Když se blíží konec této lhůty a správní řízení nekončí, což se u podobně složitých případů stává, vydává ÚOHS předběžné opatření, které zabraňuje uzavření smlouvy až do konce správního řízení,“ vysvětlil Švanda.

Antimonopolní úřad se tendrem začal zabývat na podnět společnosti Stadler Rail, která napadla podmínku referencí s provozem pod stupněm automatizace GoA3. Rozporuje také to, že podmínky neuznávají zahraniční reference a autorizace.

Do soutěže nakonec dorazily dvě nabídky: od sdružení Škoda/Siemens a Alstomu. DPP v říjnu částečně podmínky rozvolnil, podle společnosti Stadler ale nedostatečně.

Stadler v soutěži neuspěl s požadavkem, aby mu byla uznána jako reference pro kvalifikaci dodávka metra pro Glasgow. Tam jsou vlaky vybaveny vyšším stupněm automatického zabezpečení GoA4. Podmínky soutěže DPP ale takovou referenci nepřipouštějí.

Odhadovaná hodnota zakázky je téměř 86 miliard korun. Kromě dodávek vozů pro metro D a C je součástí automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provoz metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tedy bez provozního personálu na palubě.

Dopravní podnik prozatím poptává 69 plně automatických vlaků, součástí zakázky bude i vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.

Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejvytíženější lince C až o 20 procent. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.

Doporučované