Článek
„Vůbec nevím, co mám dělat.“ „Půjčil jsem jim nadvakrát celkem milion korun.“ „Mé jméno nepište, hlavně ať se o tom nedozví syn.“
Zoufalou situaci nyní řeší stovky seniorů v Česku, kteří naletěli detailně propracovanému systému podvodníků z Brněnska.
Jak už Seznam Zprávy v pátek jako první informovaly, kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu řeší jeden z nejrozsáhlejších podvodů na starých lidech v dějinách České republiky. Jednatelé a zaměstnanci holdingu Ramfin si podle policistů od lidí nad padesát let napůjčovali celkem 234 milionů korun. Systém fungoval na principu „letadla“, obvinění z podvodu čelí čtyři lidé.
Propletenec firem se sídly v centrech Prahy, Brna či Olomouce nejdříve získal důvěru seniorů, protože jim díky placené službě sehnal třeba instalatéra nebo právníka. Pak od klientů jednatelé vylákali vysoké částky. Navnadili je na výhodné, ale ne podezřele vysoké úroky. Nabízeli investování do dluhopisů. „Smlouvy o zápůjčce pouze sloužily k zastření úmyslu neoprávněně získat majetkový prospěch,“ uvedl mluvčí policejního útvaru Jaroslav Ibehej.
Mezi podvedenými je například 75letý Miloš P. z Brna. Už před deseti lety využíval služby Senior Safe. Za firmou, která se v polovině roku 2019 přejmenovala na Celostátní českou službu, stojí stejní lidé jako za holdingem Ramfin. „Díky Senior Safe mi sehnali třeba hodinového manžela nebo instalatéra. Pomohli mně a bylo to docela levné,“ vypráví starší muž, jak si firma získala jeho důvěru.
Na pobočce a v sídle spřízněných firem v Kobližné ulici v Brně si jako stovky dalších sjednal schůzku. V roce 2018 půjčil holdingu půl milionu korun s úrokem přes dvě procenta. Loni přidal dalších pět set tisíc. „Dal jsem jim ty peníze dobrovolně. Byli to hrozně příjemní, ochotní kluci,“ dodává důchodce.
Byly to moje celoživotní úspory. Vůbec nevím, na koho se mám obrátit. Kontaktní telefony nefungují.
Až doposud mu na úrocích chodilo přes dva tisíce korun měsíčně, takže neměl žádné pochybnosti. „Píší nám teď na internetu, že jsme blbci. Ale tady fungovala společnost, která pomáhala důchodcům. Na koho se má člověk obrátit? Měl jsem předtím peníze v bance v podílových fondech. Přišel jsem za pět let o patnáct tisíc. Tady mi alespoň chodily úroky,“ vysvětluje.
Teď je v zoufalé situaci. „Byly to moje celoživotní úspory. Vůbec nevím, na koho se mám obrátit. Kontaktní telefony nefungují,“ doplňuje důchodce.
Firmy měly několik kanceláří v brněnském obchodním domě Vichr. Jak se v pondělí přesvědčil redaktor Seznam Zpráv, ze dveří zmizely cedule příslušných společností, kanceláře jsou zavřené.
Redakce se pokoušela kontaktovat jednatele holdingu. Telefonní čísla jsou nedostupná, na zaslané e-mailové dotazy nikdo nereagoval.
Bez informací je také další klientka Marie T. z Prahy. „Je mi 75 let a vůbec nevím, kam se se svým problémem obrátit. Na telefonech mi to nikdo nezvedá nebo jsou nedostupné,“ říká pro Seznam Zprávy.
Před časem se dostala do kontaktu se zaměstnanci firmy Pout(k)o. Společnost je majetkově propojená s holdingem Ramfin. „Byla jsem u nich v kanceláři na Václavském náměstí. Slibovali, že seženou třeba malíře nebo úklid. Za tuto službu jsme speciálně platili. Taky se mě zeptali, kde mám uložené peníze,“ popisuje seniorka.
Pracovníci firmy jí nabídli investici s úrokem 2,25 procenta. „Řekli mi, že je to všechno pod záštitou České národní banky. Kdyby mi nabídli úrok třeba 13 procent, asi mě to zarazí. Takto mě nenapadlo, že může jít o podvod,“ vysvětluje.
Holdingu tak v březnu 2020 půjčila 300 tisíc korun. Smlouvu uzavřela až do jara 2024, měsíčně doposud dostává 563 korun. „Teď se bojím, že mám celoživotní úspory pryč. Mám svůj věk, nemusí to trvat dlouho a nebudu se třeba moci hýbat. Chtěla jsem být připravená a dopadla jsem takto,“ doplňuje seniorka. Celé jméno uvést nechce. Bojí se reakce syna, prý by zažila jen další „peklo“ a stres.
Nátlak a zloba „dobrodinců“
K zápůjčce 50 tisíc pracovníci holdingu přemluvili také 84letou matku Dalibora Cáby, Jarmilu. „Nejdřív ji přesvědčili na levnější energie. Později jí nabídli tříletý dluhopis s úrokem přes dvě procenta,“ popisuje syn.
Když chtěla jeho matka zrušit přechod k energetické společnosti z holdingu, čelila prý nátlaku. „Šla do kanceláře na Kobližné. Pracovník se na ni strašně rozzlobil. Byla z toho vyplašená,“ vypráví Cába. Jeho matka přesto letos v lednu prodloužila zápůjčku na další tři roky.
Na podivné praktiky už dříve upozornila ředitelka projektu Senior Pas Marika Hemmerová. Před několika lety, v době fungování firmy Senior Safe, zjišťovala situaci přímo na brněnské pobočce. „Na každého seniora nastoupili dva lidé, kteří přesvědčovali klienty, aby podepsali nějaké dokumenty. Senioři nevěděli, co z toho bude plynout a že budou muset platit nějaká finanční plnění. Pán v kanceláři byl velmi nepříjemný. Strhal přede mnou všechny cedulky ze dveří,“ popisuje Hemmerová.
Služba Senior Pas pak ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů vydala varování před praktikami firem z holdingu. „Nakonec jsme ho ale museli stáhnout, protože nás chtěli žalovat za pošpiňování. V tu chvíli nedělali nic nelegálního. Ale z lidského hlediska mi to připadalo naprosto nepřijatelné. Nemohla jsem uvěřit, že by jejich jednání bylo zákonné,“ dodává ředitelka.
Kriminalisté uvedli, že podvedené klienty firem z holdingu Ramfin sami osloví. „Zatím nemusejí nic dělat. Máme detailní seznamy všech poškozených a budeme je průběžně kontaktovat,“ říká mluvčí Ibehej.