Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Pondělí, krátce před druhou odpoledne, dálnice D1 nedaleko Slavkova. Kolona popojíždí od Ostravy směrem do Brna. Přesahuje deset kilometrů. Čtyři havarovaná auta na 208. kilometru D1, která do sebe narazila kolem desáté ráno, už jsou téměř odklizená. Jen kolem posledního popochází ustaraný majitel.
Než šoféři dojedou k příčině zdržení na dálnici, čekají v zácpě až hodinu. Po druhé odpoledne se kolona nakrátko trhá. O hodinu později řidiči zas zkouší své nervy v zácpě, která začíná ve směru na Prahu na 220. kilometru u Vyškova a končí až za třicet kilometrů u sjezdu na brněnské Výstaviště.
Na vině už není žádná nehoda, jen kolaps dálnice.
V různých variacích hlavně v okolí Brna a Prahy je to běžný letní obraz D1.
Devět sezon trvající modernizace nejstarší české autostrády totiž nezahrnovala úseky v okolí Brna a Prahy. A zvlášť na průtahu jihomoravskou metropolí je situace letos v létě mnohdy neúnosná.
Peklo u Brna
Několik desítek minut si u Brna v pondělí musejí počkat také řidiči mířící do Vídně. Provoz na začátku I/52 je tam nyní zúžený do jediného pruhu. Zácpa na desítky minut tak zasahuje až na D1.
Ve stejnou dobu čekají před křížením D1 a D2 také šoféři přijíždějící od Bratislavy, kteří chtějí přes Brno pokračovat třeba na Prahu, nebo na Ostravu.
Mezi výpadovkami na Vídeň a Bratislavu projede až 80 tisíc aut za 24 hodin. I podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je to celoročně nejproblematičtější úsek dálnice. „Vysoké dopravní intenzity již není schopen čtyřpruh kapacitně zvládnout,“ přitakává mluvčí ŘSD Jan Studecký. Zároveň dodává, že právě proto už silničáři příští týden začnou s rozšiřování D1 u Brna na tři pruhy.
Na modernizovaných úsecích mezi Mirošovicemi a Kývalkou je přitom situace o poznání lepší.
Redaktor vjíždí po osmé ráno na D1 nájezdem Brno-centrum. Za pražským Chodovem na začátku D1 je za 95 minut. Úsek o délce 190 kilometrů tak projede průměrnou rychlostí 120 kilometrů v hodině.
Jediné zdržení přichází přibližně 20 kilometrů před hlavním městem. Silničáři u Všechrom na pěti kilometrech pracují celou stavební sezonu. Mezi 15. a 22. kilometrem dálnice už dokončili opravu jízdního pruhu do Prahy, začali s pásem na Brno.
Mimo jiné vymění podklad vozovek i mostů, opraví odvodnění a postaví nové protihlukové stěny. „Na závěr bude vozovka vybavena meteorologickými čidly, budou vyměněny kamery pro dohled na provoz a provedeno nové vodorovné a svislé dopravní značení,“ avizuje mluvčí.
Redaktor má po deváté ráno štěstí. Nehodu z časného rána odklidili, zdržení na desítky minut už neplatí.
Řidiči však v tomto úseku dupají na brzdu hodně často. „Na spojení od Benešova se prakticky dennodenně tvoří kolona. A v exponovaných dnech je tohle místo do písmene tragické,“ říká mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.
Také opačný úsek spíše výjimečně jede bez kolon, i když o rizikové momenty není nouze. Na 10. kilometru stojí na krajnici ve svodidlech havarovaná dodávka. Asi po půl kilometru zabírá dva pravé pruhy napříč zabrzděné auto s nákladem. Šofér ho ve velmi nebezpečné situaci kontroluje.
Na dalších dvou místech údržba u kraje obnovuje bílé značení na dálnici, respektive seká trávu. Dále na 155. kilometru popojíždí dodávka, z níž se valí hustý dým. Nic z toho však provoz nezpomaluje.
Situace se ještě zhorší
Zmíněné komplikace začínají až na obchvatu Brna. Auta tam zpomalují v obou směrech.„Je to úzké hrdlo. Dovolenkáři přes něj míří na jih Evropy. Je to obrovský uzel. Situace je problematická, ale bohužel se ještě zhorší,“ upozorňuje Sirota.
V srpnu má totiž začít další obří projekt, rozšíření D1 na šestipruh právě v přetíženém úseku u Brna.
„Nebude to zásadní past pro řidiče. Víme, že komplikace tam jsou už bez dopravního omezení v současném režimu. Stále budeme držet dopravu v režimu dva plus dva pruhy,“ avizoval v minulý týden generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Zároveň nepopírá, že při neočekávané události doprava v úseku kolabovat bude.
Silničáři se brání, že obří projekt nešlo přibalit do dlouholeté modernizace, která oficiálně skončila v roce 2021.
Pro rozšíření na tři pruhy u Brna v každém směru potřebují nová stavební povolení, stanoviska EIA. „Jako bychom připravovali úplně novou dálnici jako na zelené louce. Hlavně splnit přísnější hlukové limity nebude jednoduché,“ předvídá Mátl.
Modernizace D1
- Začala 9. května 2013, oficiálně skončila 1. října 2021. Termín dokončení byl dvakrát posunut. ŘSD však vyčlenilo některé stavby, například most Šmejkalka.
- Stavbaři opravili 160 kilometrů dálnice od Mirošovic po Kývalku, včetně 95 mostů a 35 nadjezdů. Dálnici na každé straně rozšířili o 0,75 metru.
- Opravy stály 28,1 miliardy korun.
- Byla rozdělena do 21 úseků mezi mimoúrovňovými křižovatkami v délce od tří do téměř 15 km. ŘSD vypsalo celkem 21 zakázek.
Sirota namítá, že stát v uplynulých letech zaspal. „Třeba Vídeň má na některých místech osm pruhů a ve špičkách těžko zvládá. Bez rozšíření budeme naříkat rok co rok stejně,“ doplňuje a říká, že je smutné, když se řidič na relativně klidné cestě po tisíci kilometrech z Chorvatska nejvíc zdrží až doma.
„Je frustrující, když po docela snesitelné cestě, úplně poslední kilometry strávíte v zácpě a stresu,“ dodává.
Podle něj příliš nepomůže ani objíždění brněnské části D1. „Nějaké v uvozovkách záchranářské cestičky přes Znojmo nebo Jihlavu jsou často taky plné,“ říká.
Sedm etap, sedm let
Práce na rozšíření D1 mezi Kývalkou a Holubicemi v okolí Brna jsou nyní rozdělené do sedmi etap. Potrvají od začátku srpna nejméně do roku 2030. Stavbaři začnou právě nejvytíženějším úsekem mezi exity na Vídeň (194) a Bratislavu (196). U projektu vysoutěženém za miliardu korun bez DPH mají zůstat přes dva roky.
„K prvnímu zásadnímu zlepšení tedy dojde na konci roku 2025, kdy bude tato stavba hotová,“ avizuje mluvčí ŘSD.
Do té doby se bude dopravní špunt na D1 dál neočekávaně zavírat.