Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Před informační cedulí ve vestibulu stojí asi 20 lidí, někteří posedávají. Zmateně koukají na měnící se informace, zároveň kontrolují svůj spoj na telefonu. Kvůli srážce osobního a nákladního vlaku v Pardubicích nabírají jejich spoje zpoždění, některé jsou přímo zrušené.
Starší pár mířící do Neratovic působí ještě klidně, jejich vlak nabral lehké zpoždění, ale měl by je dovézt, kam chtějí. Naopak čtyřčlenná skupinka turistů ze Španělska směřující do Vídně nervózně přešlapuje s kufry uprostřed fronty na informacích Českých drah, kde je plno. Před každou přepážkou se tvoří fronta, u některých postává až 12 lidí.
Jízdenky platí i pro náhradní spoje
Když přišla na Španěly řada, zaměstnanec Českých drah jim suše oznamuje, že jejich vlak jen tak neodjede. „Říkal, že se stala nějaká velká nehoda. My teď moc nevíme, co dělat. Řekl, ať jedeme jiným vlakem, ale neorientuji se,“ popisuje Španěl.
Muž v brýlích a s delšími vlasy za přepážkou vysvětluje dvěma slečnám s kufry, že pokud se chtějí dostat do svého cíle, měly by jet vlakem do Přelouče. Tam mají přestoupit na autobus, který je doveze. „A lístky nám normálně platí?“ ptá se, zatímco zaměstnanec kýve souhlasně hlavou. „Rozhodně, s tím problém nebude,“ ujišťuje je.
Původní materiály Seznam Zpráv k železničnímu neštěstí v Pardubicích
Vše důležité o tragické nehodě z 5. června 2024 najdete zde.
Reportáž z místa nehody, kde probíhá vyšetřování.
Video zobrazující srážku vlaků a zásah záchranářů.
Svědectví cestujících z havarovaného vlaku.
Článek o pravděpodobném viníkovi nehody a postupu vyšetřování.
Galerie, jak viděli nehodu reportéři i profesionální fotograf v řadách zasahujících hasičů.
Vysvětlení hasiče, jak se postupuje při zásahu u nehody vlaku.
Přehled dopravních komplikací, které nehoda způsobila na klíčové trase mezi Čechami a Moravou.
Před informacemi postává i Daniela se svou kolegyní, která do telefonu oznamuje, že dneska z Prahy asi neodjedou. Ženy míří na služební cestu do Bruntálu. Na otázku, zda vědí, jak dlouho tu budou čekat, odpovídá: „My tu stát určitě nebudeme, protože máme jet Leo Expressem, který na dnešek už nejde přebukovat.“
Podívejte se na fotogalerii z pražského hlavního nádraží:
Daniela měla dnes odjet do Olomouce na služební cestu. „Peníze nám prý vrátí. Mě asi nejvíc naštvalo, že nám o zrušení spoje napsali deset minut před sedmou ráno. Věděli to několik hodin, že to budou odklízet. Myslím, že kdyby to poslali o hodinu dřív, možná jsme s tím mohly něco dělat,“ popisuje. Dodává, že Leo Express jim v SMS zprávě napsal, že si mají spoj případně změnit na jiný nebo ať ho úplně zruší.
Spoj do Budapešti nevyjel
V Lounge Českých drah mezitím sedí asi deset lidí, zatímco jedna ze zaměstnankyň instruuje postarší pár ze Slovenska. „Když se teď zvednete, stíháte ještě vlak na Přelouč. Tam bude autobus. Být vámi, vstanu a vyrazím, vlak bude za chvíli tady,“ říká a pár ji poslouchá. „Od šesti se zrušilo už asi deset spojů. Nejede to směrem na Polsko, Maďarsko a Slovensko,“ popisuje zaměstnankyně z Lounge.
Hlášení mezitím oznamuje, že spoj směrem na Budapešť přes Brno, Břeclav a Bratislavu nepojede. To se týká i zhruba dvacetileté Ley, která míří do Budapešti. „Teď tu stojím a čekám, co bude. Že se tam nedostanu, jsem zjistila až tady,“ popisuje a otáčí se, aby zvedla telefon mamince, kterou zajímá, jak probíhá cesta její dcery.
Postarší paní nás oslovuje před informační cedulí a ptá se, zda nevíme, jak se dostat do Brna. „Před chvílí jsem přiletěla z dovolené do Prahy, potřebuji se dostat domů,“ vysvětluje naléhavě a sleduje ceduli. Ta hlásí, že spoj do Brna nabírá zpoždění dvě hodiny. „Asi se zeptám známých, jestli dnes nemůžu přespat u nich. Bojím se, že se do Brna dnes nedostanu,“ říká a míří na informace.
Cestující se na lavičkách mísí s bezdomovci
Jeden z cestujících mezitím popisuje páru cizinců, proč čekají. „V Pardubicích se srazily dva vlaky. Byla to velká nehoda,“ vysvětluje v angličtině a ukazuje jim fotky. „Šílené. To si tu ještě asi postojíme,“ reaguje cizinka.
Hlášení mezitím oznamuje, že zpoždění nabírá už i spoj na Mělník. „Ohlášená doba zpoždění se může změnit,“ říká hlasatelka skoro za každou informací. „Podle mě to není konečný, to je v hajzlu,“ říká jeden z mužů svému kamarádovi. I oni míří do Brna.
U vstupu do metra postává s kufrem Facundo, v ruce svírá dvě jízdenky – jedna z nich je na metro, druhá je lístek na vlak, kterým ale nakonec nepojede. Novinář z Uruguaye míří do Vídně. O tom, že dnes vlakem neodjede – a pokud ano, tak s velkým zpožděním – se dozvěděl až na nádraží. Na informacích mu sdělili, že by měl jet na Florenc a pokračovat autobusem. Refundaci má vyřešit online.
Ve vestibulu je kolem půl desáté vydýchaný vzduch. Lidé posedávají na židlích, schodech, u sloupů i na zemi. Někteří se přesunuli do parku, aby se nadýchali čerstvého vzduchu. Na lavičkách se tak mísí skupiny turistů v obložení kufrů s bezdomovci, kteří nikam nespěchají.
Do článku jsme doplnili další svědectví cestujících.
Nejhorší železniční nehody v Česku
Srážka vlaků u Stéblové
Z nevyjasněných důvodů vyjel 14. listopadu 1960 večer osobní vlak ze stanice Stéblová, aniž by počkal na křižování s vlakem v opačném směru. Byla hustá mlha a průvodčí zahlédl záblesk zeleného světla, domníval se, že to je signál od výpravčího. Vlak se rozjel, přestože svítila červená, vlak z protisměru do stanice totiž ještě nepřijel. „Záblesk zeleného světla“ zůstává záhadou. Není pravděpodobné, že by si průvodčí vymýšlel. V tom případě by se pokoušel o sebevraždu a masovou vraždu. Vlaky se srazily asi jeden a půl kilometru od stanice Stéblová. Nehodu nepřežilo 118 lidí.
Srážka vlaků u Šakvic
Osobní vlak zastavil 24. prosince 1953 brzy ráno asi 200 metrů za stanicí Šakvice. Čekal na uvolnění koleje. V plné rychlosti do něj zezadu narazil rychlík tažený parní lokomotivou jedoucí z Brna.