Hlavní obsah

Deštníky jsou pryč. Podivný byznys jede dál navzdory vyhlášce

Foto: Matěj Nejedlý, SZ

Staroměstské náměstí hlídala o víkendu městská policie. „Deštníkáři“ na ni byli připraveni.

V Praze začala platit nová vyhláška, která má otupit problematické praktiky takzvaných deštníkářů, kteří nabízejí cizincům turistické služby a schovávají se za charitu. Reportér Seznam Zpráv ji vyrazil otestovat.

Článek

Je sobota ráno a pražské Staroměstské náměstí se jako každý víkend začíná naplňovat turisty z celého světa. K vidění jsou sluneční brýle, trdelníky či záplava mobilních telefonů, kterými si návštěvníci metropole pořizují selfie před orlojem. Něco ale chybí, není tu ani jeden červený deštník.

Ten mívají prodejci lístků na vyhlídkové jízdy po Praze, jejichž problematické aktivity má pod pokutou až 100 tisíc korun od března omezit nová vyhláška.

Byznys kvete dál

Vyhláška konkrétně zakazuje „konání a propagaci sbírek prováděných prodejem předmětů či vstupenek na všeobecně přístupné akce, pokud se jedná o prodej a propagaci předmětů nebo služeb v oblasti cestovního ruchu na území památkové rezervace“. „Deštníkáři“ totiž prodej vstupenek spojují s podporou charity, jejíž činnost je přinejmenším problematická a prakticky nelze dohledat, což Seznam Zprávy popsaly v lednu.

Obcházejí tím tržní řád a zákaz pouličního prodeje.

Na nová pravidla jsou ale „deštníkáři“ evidentně připraveni. „Ještě v pátek večer jsme napočítali deset deštníků na Staroměstském náměstí, tři na Václavském a jeden na náměstí Republiky. Dnes jsme zatím nikoho neviděli,“ popisuje na místě situaci ze sobotního rána strážník.

Chci si informace od strážníka potvrdit a zjistit, jestli vyhláška funguje. Hledám tak obvyklé „deštníkáře“ a zjišťuji, jestli zkouší prodávat lístky na autobus v civilu. Na první pohled nová pravidla a zvýšený dozor strážníků fungují, přesto jsem prodejce našel.

Deštník sice nemá, na obvyklém místě v blízkosti „nástupní stanice“ autobusu, který sváží turisty po městě, ale stojí muž v černobílé maskáčové bundě a oslovuje několik turistů. Poté, co si ho začnu všímat, se ale nenápadně vytratí v davu. Nacházím ho až po pár minutách. Snažím se zeptat, jestli si u něj můžu koupit lístek, lámanou češtinou mě ale tentokrát odkazuje pouze na kamenný obchod – tedy do budky v domě Zlatý kříž.

Nová pravidla mají zamezit zneužívaní charity k prodeji

  • Od března by se už lidé v centru Prahy neměli setkat s veřejnými sbírkami, které jsou zneužívány ke komerčnímu prodeji vstupenek. Začíná platit vyhláška, která to zakazuje.
  • Zákaz se týká území památkové rezervace a také památkové zóny v městské části Praha 2. Změna se týká zejména takzvaných deštníkářů. Za porušení vyhlášky bude hrozit pokuta až 100 tisíc korun. Opatření by nemělo nijak omezit skutečné charitativní sbírky.

„Dobrý den, já lístky neprodávám, můžete je koupit tamhle,“ říká muž. Po této konverzaci ze mě spolu s dalším mužem na několik desítek minut na dálku nespustí oči a několikrát si mě vyfotí. Nikoho dalšího už při činu nepřistihnu.

Na nová pravidla jsou „deštníkáři“ evidentně připraveni, což byla ostatně informace, která kolovala po kancelářích odpovědných úředníků už v průběhu týdne. Pracovali mimo jiné s verzí, že budou mít prodejci v sobotu ráno místo deštníků noviny – na prodej tisku se vyhláška nevztahuje. Žádné noviny, se kterými by zároveň prodávali za tisíce korun také lístky na autobus, ale nakonec na místě nejsou.

Jak vypadá jízda, kterou deštníkáři nabízí? Vyzkoušeli jsme ji

Deštníky ani noviny tedy turisty neobtěžují, vyhláška zdá se zabrala. Byznys s prodejem lístků na autobusy typu Hop on – Hop off, tedy naskoč–vyskoč, ovšem pokračuje i bez nich. Co půl hodinu přijíždí další autobus, do kterého nasedá kolem 30 lidí. Jediný rozdíl je, že jim lístek neprodal člověk s deštníkem, kupují si ho až u řidiče nebo ve zmíněné budce.

Strážníci limitovaní uniformou

Na Staroměstském náměstí bývalo červených deštníků historicky nejvíce, nová pravidla mají hlavně zamezit obtěžování turistů a lákání na předražené služby. V okolí proto hlídkují nejen strážníci, ale také policisté.

Na vymáhání přísnějších pravidel v sobotu dohlížel také Jiří Pospíšil (TOP 09), náměstek primátora pro cestovní ruch, a Terezie Radoměřská, jeho stranická kolegyně a starostka Prahy 1. V jednu chvíli vytvořili „pracovní skupinu“, jakési poradní kolečko, ve kterém vyhodnocovali situaci.

„První hodiny se ukázalo, že prodej deštníkářů se zatím nerealizuje, to ale není vítězství, jen první moment. Bitva s touto organizovanou skupinou pokračuje dál, možná to pro ně byl prvotní šok, my jim musíme činnost nadále znepříjemňovat,“ sděluje Pospíšil. Situaci podle svých slov náměstek v týdnu vyhodnotí a spolu se strážníky a právníky zváží další postup.

Foto: Matěj Nejedlý, SZ

Strážník městské policie kontroluje na Staroměstském náměstí průvodce.

Jak víkend dopadl řečí čísel, uvedla pro Seznam Zprávy mluvčí pražských strážníků Irena Seifertová. Potvrdila, že se několik prodejců pokusilo vyhlášku obejít. I přes zákaz oslovovali turisty a zkoušeli jim prodat jízdenky na vyhlídkové jízdy.

„Na území městské části Praha 1 a 2 jsme zatím otevřenou a viditelnou nabídku těchto služeb nezaznamenali. Šest případů z Prahy 1 jsme ale zadokumentovali a k posouzení předali správnímu orgánu, který je oprávněn ve věci rozhodnout. Prozatím se tedy podařilo, dle našeho názoru a zkušeností z víkendu, dosáhnout hlavních cílů vyhlášky, a sice toho, aby se skupinky tzv. deštníkářů na území památkové rezervace viditelně neprojevovaly,“ informuje mluvčí.

Jak funguje byznys deštníkářů

  • Deštníkáři do začátku platnosti vyhlášky prodávali v ulicích vstupenky na několik druhů „vyhlídkových jízd“. Reportér Seznam Zpráv jednu z nich vyzkoušel. Ceny jsou u všech společností podobné.
  • Denní jízdenka jedné ze společností je za 750 korun nebo 32 eur. Nejdražší jízdenka – family ticket – vyjde na 2380 korun. Deset korun z každé jízdenky šlo podle údaje na lístku nadaci, která pomáhá lidem v tíživé situaci. Ovšem lidé z branže tuto nadaci neznají a ani Seznam Zprávám se přes opakované pokusy nepodařilo nikoho z nadace kontaktovat.

Pro strážníky bylo podle Seifertové o víkendu nejdůležitější zmapovat chování „prodejců“. V některých ulicích Prahy 1 skutečně zaznamenali skrytou nabídku okružních jízd, ne však v přítomnosti uniformovaných hlídek městské policie, protože si prodejci před strážníky logicky dávali pozor.

„Na danou problematiku se tedy budeme i nadále zaměřovat, je ale otázkou, jak moc budou strážníci, kteří ze zákona musí svoji činnost vykonávat ve stejnokroji, ve svých kontrolách úspěšní,“ vysvětluje Seifertová.

Město má být odolné proti vykukům

Kritická je k situaci starostka Radoměřská, podle ní je vyhláška pouze „rozptylování dýmu“. Oheň ale hoří dál, podnikatelé se budou snažit pravidla obcházet.

„Nedaří se nám eliminovat tento nekorektní byznys, kdy nám po Praze jezdí autobus tvářící se jako městská doprava, který využívá všech pravomocí a možností jako MHD, ale je orientován čistě na zisk z turistů. Kdyby se toto podařilo vyjmout a identifikovat jako služby turistického ruchu, máme spoustu vyhlášek, které zamezí, aby tato vozidla vjížděla do centra. V tu chvíli by deštníkáři ztratili smysl,“ míní Radoměřská.

Za přeprodejem lístků několika provozovatelů „vyhlídkových jízd“ neboli za samotnými „deštníkáři“ stojí firma Info Prague, s. r. o. Jejími jednateli jsou podle obchodního rejstříku egyptský podnikatel Hesham Mohamed Elsayed Moursi a Lada Hrochová. Oba jednatele se Seznam Zprávy pokusily opakovaně kontaktovat, do vydání článku se ale ani jeden z nich neozval.

Foto: Matěj Nejedlý, SZ

Někteří provozovatelé vyhlídkových jízd se proti deštníkářům vymezují.

Hrochová v minulosti působila mimo jiné jako předsedkyně spolku HelpMi, tedy nadace, za kterou se byznys s prodejem lístků skrýval, aby mohli vstupenky nabízet na nejžhavějších turistických místech. Ani z nadace se redakci doteď nikdo neozval.

Na praktiky prodejců dlouhodobě poukazuje také Janek Rubeš, známý youtuber a autor pořadu o turistických pastech v Praze Honest Guide. I on se byl o víkendu v centru města podívat.

„Ač vnímám pozitivně, že skutečně v prvních dnech z náměstí tito naháněči do autobusů zmizeli, tak si myslím, že město na ně mělo páku i dřív. Jejich klička s charitou je sice úsměvná, ale to by mělo být asi tak vše. Vedení města musí přece stát pevně na nohou a nemá být pro smích podobným vykukům, musí být odolné na podobné kličky. Když si vezmu tričko s nápisem nejsem zloděj, tak mě to přece neopravňuje krást v obchodě,“ uzavírá Rubeš.

Doporučované