Článek
Psal se rok 1967, když se u Prahy rozjely stavební práce na prvním úseku D1. Po více než 55 letech se nejstarší dálnice v Česku dočká stavby posledního úseku. Jde o deset kilometrů mezi Přerovem a Říkovicemi.
Poslední část za 6,9 miliardy korun postaví sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc. „Příprava této stavby byla extrémně složitá a řadí se k nejkomplikovanějším v ČR,“ sdělil šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Přípravné práce, včetně kácení dřevin, startují na přelomu roku. Naplno se rozjedou v lednu a hotovo má být na začátku roku 2026. „Stavba je plánovaná na 39 měsíců, tři stavební sezony,“ uvedl pro Seznam Zprávy ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Podle Mátla definitivní termín záleží na tom, jak se stavba bude vyvíjet. „Ještě nemáme stavební povolení v právní moci a máme dílčí vyvlastnění, takže stavba se může zkomplikovat. Na druhou stranu se ale může dařit a stavba se může urychlit,“ doplnil.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při nástupu do úřadu avizoval, že chce za čtyři roky postavit 200 kilometrů dálnic. Česko přesto ve srovnání se sousedy v tempu zaostává. V roce 2022 se podařilo zprovoznit 21 kilometrů dálnic, také v novém roce to mají být „nižší desítky kilometrů“.
O stovkách kilometrů nyní ministerstvo mluví při započtení silnic první třídy. „Přesný údaj nově otevřených a nově rozestavěných kilometrů v roce 2023 teprve ŘSD upřesní. V následujících dvou letech by mělo být zprovozněno více než 200 km dálnic a silnic I. tříd,“ sdělil mluvčí resortu dopravy František Jemelka.
Co se týče D1, chybějící úsek čítá tři mimoúrovňové křižovatky, pět protihlukových stěn i několik mostů, které měří dohromady skoro dva kilometry.
D1 Říkovice–Přerov
Délka úseku: 10,1 km (km 75,3–85,4)
Počet všech stavebních objektů: 228
Celková délka mostů: 1907 m
Mimoúrovňové křižovatky: 3
Zahájení: prosinec 2022
Předpokládané dokončení: 2026
Cena: 6,9 miliardy korun
Stavbě předcházely dlouholeté soudní spory, protestovala proti ní část místních či ekologičtí aktivisti. Stát odkoupil či vyvlastnil i některé rodinné domy. „Po desítkách žádostí, petic nebo bojů s Dětmi Země a dalšími spolky se blížíme ke klíčovému, historickému okamžiku - a to k zahájení té nejdůležitější strategické komunikace. Je to průlomový okamžik nejen pro město, ale i pro stát,“ sdělil Pavel Gala z přerovské radnice. Dlouholetý úředník dálnici plánoval se šesti různými vedeními města.
Přerovu se díky tomu uvolní průtah městem. „Vyvedením dopravy ze zastavěného území dojde v Přerově k zásadnímu zlepšení životního prostředí, což je pro naše město velmi důležité,“ sdělil primátor města Petr Vrána (ANO).
„Obrovskou radost“ neskrývá ani ředitel Fiala. „Celou dobu mého působení, což je téměř osm let, se věnujeme potřebným úředním procesům. Řešili jsme mnoho překážek a soudů,“ vrátil se ke dlouhým přípravám.
Rozšíření D1 u Brna
Půldruhého roku od modernizace 160 kilometrů mezi Prahou a Brnem se stavební stroje ve velkém vrátí i na tento úsek D1. Silničáři začnou opravovat protektorátní most Šmejkalka na pomezí regionů Praha-východ a Benešovska. Práce původně měly být součástí modernizace 160kilometrového úseku, kvůli úspoře času jej z plánů vyňali.
S největšími komplikacemi ale musí řidiči počítat na D1 kolem Brna. Po letech plánů má začít rozšiřování na tři pruhy v každém směru, a to technologicky jednodušším úsekem mezi exity k dálnici na Vídeň a na Bratislavu. Rozšíření 1,5 kilometru dlouhé části dálnice mělo odstartovat už v roce 2022. „Důvodem pro odklad je fakt, že stále nemáme uzavřenou soutěž na dodavatele. Ještě jsme neobdrželi nabídky uchazečů. Aktuální termín je konec ledna 2023,“ vysvětlil Fiala.
Úsek kolem 196. kilometru „déjedničky“ patří k vůbec nejvytíženějším na české dálniční síti. Denně tam projede až devadesát tisíc aut.
Termín zahájení v roce 2023 však nemusí být definitivní. „Měli bychom začít maximálně v květnu nebo červnu, aby práce v této sezoně měly smysl. V opačném případě to znamená posunout celý soubor staveb, což bychom neradi,“ doplnil Fiala.
Rozšiřování D1 na šest pruhů se ale celkově týká téměř třiceti kilometrů. A to od 182. kilometru, kde se silnice připojuje od Třebíče, po 210. kilometr. Tam šoféři sjíždí na Uherské Hradiště. Práce potrvají nejmíň osm let.
Před Vánoci dostali silničáři podle informací Seznam Zpráv stavební povolení i na úsek, který zahrnuje přestavbu „matky křižovatek“, tedy křížení D1 a D2. Práce tam mají začít v roce 2024.
Vedení ŘSD avizuje, že až na výjimky zachová provoz 2+2, přesto lze ve vytížené části déjedničky očekávat kolony. Ty jsou běžné už teď, dálnice tam kapacitně nestačí.
Modernizace severní alternativy D1
Ředitelství silnic a dálnic chce v novém roce otevřít více než desítku staveb. Týká se to obchvatů Loun, Karviné nebo jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu. Silničáři mají zprovoznit také silnici I/36 Časy–Holice. Má posloužit jako přivaděč z nového úseku D35 ve směru na Holice.
Plánované zprovoznění dálnic a silnic I. třídy v roce 2023
D3 0309/II - Chotýčany odpočívka
D3 0310/II - Hodějovice-Třebonín
D48 - MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa (Bělotín–Dub)
D7 - Louny, zkapacitnění obchvatu
I/11 - Doudleby nad Orlicí – obchvat
I/11 - Opava, severní obchvat – západní část
I/31 - Časy–Holice
I/34 - Stráž nad Nežárkou – Lásenice
I/38 - Havlíčkův Brod, JV obchvat
I/53 - Znojmo–Lechovice
I/67 - Karviná-obchvat
I/43 - Hradec nad Svitavou – Lačnov
I/68 - Třanovice-Nebory
Zdroj: ŘSD
Právě na D35, která má po dostavbě sloužit jako severní alternativa D1, se práce rozjedou hned na čtyřech úsecích. Stavbaři zahájí třeba 11kilometrový úsek mezi Hořicemi a Sadovou nebo téměř 12 kilometrů autostrády mezi Janovem a Opatovcem.
Celkově jsou to na D35 projekty za víc než 12 milliard korun a znamenají téměř třicet kilometrů nového povrchu. Hotovo má být v těchto čtyřech případech v roce 2026.
Stát plánuje rozjet čtyřicet staveb, třeba pokračování prací na D3 do Rakouska a také zahájení klíčového úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Poláci jsou napřed, na české straně chybí na hraniční přechod ke Královci dostavět přes čtyřicet kilometrů.
„Peníze využijeme například i na nové úseky dálnic D6 okolo Hořoviček a Hořesedel,“ doplnil mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.
Zahájení staveb dálnic v roce 2023
D1 - Most Šmejkalka
D1 - Brno centrum – Brno jih
D3 0312/II - Nažidla - Dolní Dvořiště, st. hranice
D3 0312/I - Kaplice nádraží – Nažidla
D6 - Petrohrad–Lubenec
D6 - Hořesedly, přeložka
D6 - Hořovičky, obchvat
D7 - MÚK Kněževes, přídatné pruhy
D8 - MÚK Zdiby – rozšíření Prosecké radiály, etapa 2 – direktní větev
D10 - přímá větev MÚK Bezděčín
D10 - MÚK Kosmonosy
D11 - Trutnov - státní hranice ČR/Polsko
D35 - Vysoké Mýto – Džbánov
D35 - Hořice–Sadová
D35 - Janov–Opatovec
D35 - Ostrov – Vysoké Mýto, tunel Homole
D46 - MÚK Vyškov
D48 - Dub–Palačov (I/35 Lešná–Palačov)
D55 - Napajedla - Babice, most SO 201
D55 - Olomouc–Kokory
Nový portál pro řidiče
Ministerstvo na začátku prosince spustilo web portaldopravy.cz. Uživatelé se mohou podívat na údaje o řidičském průkazu, o zákazech řízení či profesní způsobilosti. Online lze zkontrolovat, kolik trestných bodů řidič sesbíral. Lidé tam najdou informace o všech historicky vlastněných autech nebo mohou ověřit najeté kilometry u konkrétního vozu. Nově je také možné elektronicky zažádat o výměnu řidičáku kvůli krádeži, ztrátě nebo změně osobních údajů.
Portál má dál usnadňovat komunikaci lidí s dopravními úřady. „Dalšími kroky v rozvoji tohoto dopravního nástroje bude přidání výpisu z karty řidiče, nové žádosti v agendě vozidel a plavidel. Taktéž chceme portál zpřístupnit pro právnické osoby, nabídnout elektronickou úhradu správních poplatků na všechny úřady,“ plánuje ministr dopravy.