Článek
Pojmy jako Nocleženka nebo Kotlíková sbírka si pomalu nacházejí cestu do povědomí lidí v Česku. Ukazují, že ani problémy provázející už druhý rok pandemie, zdražování energií, ani další překážky je nepřipravily o chuť pomáhat těm nejchudším. Dosavadní výsledky sbírek pro lidi bez domova anebo v nouzi, které pořádá Armáda spásy, to potvrzují.
Už vloni se podařilo prodat rekordních 40 tisíc Nocleženek, letos vypadají čísla ještě pozitivněji. V období od začátku listopadu do konce prosince 2020 si Nocleženku koupilo 7012 lidí, letos eviduje Armáda spásy 9454 prodaných poukazů jen v období od 1. listopadu do 19. prosince.
Jan František Krupa, národní ředitel sociálních služeb Armády spásy, za čísly vidí až hmatatelnou míru solidarity. To, že lidé jsou ochotní myslet na ty, kteří jsou na tom hůř. „To mi dodává optimismus, že to s naší společností, často shazovanou ve smyslu ‚každý myslí sám na sebe‘, není vůbec špatné,“ říká pro Seznam Zprávy Krupa. „Za to jsem strašně moc rád a moc vděčný.“
Armáda spásy využila k letošnímu 19. prosinci necelé tři tisíce Nocleženek.
Co je Nocleženka
Zakoupením takzvané Nocleženky v hodnotě 100 korun dárce podpoří člověka bez domova, který tak bude moci díky jeho daru strávit noc v teple noclehárny Armády spásy. Nejde však pouze o přespání, člověk bez domova má v rámci noclehu zajištěnu i polévku s pečivem, teplý nápoj a má možnost se osprchovat a provést osobní hygienu. Velmi důležitou součástí je také možnost promluvit si se sociálním pracovníkem a začít řešit svou životní situaci.
Každá zakoupená Nocleženka má přiděleno své číslo, které je evidováno, aby mohl být dárce informován, když je „jeho“ Nocleženka využita. Nocleženky jsou rozdělovány mezi jednotlivé noclehárny a rozdávány terénními či sociálními pracovníky. Případně jsou v době největších mrazů uplatňovány plošně pro celou noclehárnu.
Zdroj: Armáda spásy
Kotlíky po roční pauze bodují
Úspěšně nakročeno má také takzvaná Kotlíková sbírka. A to navzdory tomu, že minulý rok kvůli pandemii neprobíhala. V roce 2019 se povedlo vybrat 438 tisíc korun, letos bylo k 19. prosinci na online účtu necelých 86 tisíc, ke kterým se přidají také zdroje získané z fyzické sbírky. Jen v Brně evidovala Armáda spásy za dva týdny 20 tisíc korun. Ostatní kotlíky se budou počítat později.
Na rozdíl od Nocleženky, která v online prostředí už zdomácněla, mají letos kotlíky na internetu premiéru. Po loňské absenci způsobené proticovidovými opatřeními to byl nutný krok. „V závislosti na zkušenosti z minulého roku jsme se rozhodli uspořádat vánoční kotlíkovou sbírku i online formou, aby lidé mohli přispívat v případě dalších omezení,“ vysvětluje Tereza Melišová z Armády spásy.
Koronavirová omezení však charitě zkomplikovala situaci i letos. „Mnoho našich vánočních kotlíků mělo být umístěno na vánočních trzích, které se v letošním roce opětovně nekonaly. Některé z nich se podařilo umístit na jiná místa, ale v některých městech se vánoční kotlíková sbírka neuskutečnila vůbec,“ vysvětluje Melišová.
Jak se akce povedla, bude definitivně jasné až začátkem příštího roku. „Samotný výsledek letošní vánoční kotlíkové sbírky bude známý až v lednu roku 2022, kdy budou rozpečetěny a spočítány všechny kotlíky,“ říká Melišová. „Chtěli bychom poděkovat všem dárcům, kteří přispěli jakoukoliv formou,“ dodává.
Co je Kotlíková sbírka
Vánoční Kotlíková sbírka vznikla v roce 1891 v San Francisku. Důstojník Armády spásy tehdy do polního kotlíku, symbolu jídla pro chudé, vybíral prostředky na jídlo pro potřebné. Jídlo tehdy zajistil zhruba tisícovce lidí.
V současné době jsou finance používané nejen pro lidi bez domova, ale také na práci s mládeží, jako jsou například tábory nebo pořádání klubů. Prostředky také putují na pomoc rodinám nebo seniorům.
Empatie přežívá i náročném období
Optimismus obou zástupců Armády spásy potvrzuje slova klinického psychologa Miroslava Světláka. „Empatie je všude kolem nás. Lidé se k sobě chovají vlídně, soucitně, pomáhají si, uhýbají sanitkám, nakupují dárky z lásky, modlí se za nemocné, zapalují svíčky, zachraňují planetu a tak dále,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
„Nedopřávejme pozornost hlupákům a neztrácejme čas reakcemi na ně. Máme jiné věci na práci než reagovat na promile populace, která dostala díky technologiím jedinečnou možnost být také slyšet,“ dodal.