Hlavní obsah

Domácí chléb či smuteční kondolence. Co vyhledávají lidé v karanténě?

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Pandemie koronaviru, která po celém světě těžce zasáhla ekonomiku a životy mnoha lidí, také zásadně proměňuje chování uživatelů na internetu. Ti teď vyhledávají návody na barvení vlasů nebo nejlepší cvičební pomůcky.

Článek

Lidé mají stále chuť se učit něco nového, a dokonce větší než obvykle. Alespoň to říká YouTube, největší internetový server pro sdílení videosouborů. Podle jeho statistik teď internetu vládnou instruktážní videa, kde se uživatelé dozvědí, jak si doma ostříhat vlasy nebo vyrobit novou poličku. Nejenže je lidé sledují víc než kdy dřív, ale dívají se na ně také dvakrát déle, než tomu bylo v loňském roce.

Domácí chléb, číslo R a smuteční kondolence

A podobně to vypadá i na největších vyhledávačích. Otázky typu „Jak na…?“ patří podle Nadine Eggertové, expertky na optimalizaci vyhledávačů pracující pro zpravodajský web BBC, mezi ty nejčastější. Obzvlášť populární jsou podle ní návody na výrobu domácí dezinfekce a obličejových masek nebo recepty na pečení chleba. V Japonsku a ve Spojených státech se kvůli rostoucí popularitě potýkali s nedostatkem mouky.

Eggertová také zaznamenala od uzavření britských škol značný nárůst otázek týkajících se gramatiky, interpunkce, zlomků, biologie člověka a historie. Stejně časté jsou lékařské dotazy kolem nemoci covid-19. Lidé se zajímají o to, zda se dá virem nakazit dvakrát, jestli ho přenáší domácí mazlíčci nebo co znamená ono pověstné „číslo R“.

Zvýšenou poptávku zaznamenala i jedna netypická položka. Smuteční kondolence. „Nikdy v historii je lidé nehledali víc. Kromě toho, že je kupují, také zjišťují, co se do nich obvykle píše. Nejspíš je předtím nepotřebovali. Soucítím s nimi,“ uvedla Eggertová.

Ve vyhledávačích se podle ní najdou ale i úsměvné otázky. „V kolik hodin si ve Skotsku můžete koupit alkohol?“ se prý objevuje pravidelně každý pátek.

Na dračku šly činky i toaletní papír

Nákupy přes internet pak odpovídají dlouhodobému pobytu v domácnosti. Ve Velké Británii se sledováním online nákupů zabývá společnost RedBrain. Britové podle ní v e-shopech v březnu a dubnu vyhledávali především cvičební pomůcky, zahradní sekačky, květiny, rostliny, semínka a barvy na vlasy.

Podle firmy RedBrain existovaly především dva znatelné, ale krátkodobé trendy. Nejvyhledávanější březnovou položkou se stal toaletní papír s téměř 5 miliony hledání. V dubnu ho nahradilo dámské spodní prádlo s 2,1 miliony hledání. Stabilní popularitě se pak těší činky, stále je vyhledávají miliony lidí.

„Je snadné si myslet, že svět se zastavil, ale naše data vyprávějí jiný příběh,“ uvedl Alistair Campbell ze společnosti RedBrain. „Pohled na objem online nákupů ukazuje, že internetové obchody stále rostou. Všichni také procházíme podobnými zkušenostmi a kupujeme spoustu stejných věcí ve stejnou dobu.“

Doporučované