Článek
Kadeřníci se do Vánoc nezastaví. Po šesti týdnech nucené pauzy mají kalendáře plné k prasknutí. Většina z nich byla dokonce nucena prodloužit svou pracovní dobu. Teď je čeká dvanáctihodinová pracovní doba každý den. V některých případech podnikatelé v oblasti služeb krásy protahují svoji otvírací dobu i na víkendy.
Podle šéfa Asociace kadeřníků ČR Václava Pražáka je právě předvánoční čas pro úpravu účesu to nejžádanější období. „Všichni chtějí na svátky vypadat dobře,“ tvrdí Pražák. „Návaly bych čekal i v běžný rok během tohoto období. O to více je poptávka nyní posílena. Čekají nás teď perné dny,“ dodává kadeřník, který sám v Praze provozuje salon krásy.
Informaci o nabitém kalendáři potvrdila také majitelka kadeřnictví CUT. v pražském Karlíně. „S rodinou jsem se do Vánoc rozloučila. Podle mého harmonogramu se přijdu domů jen vyspat. Než se ostatní vzbudí, už budu pravděpodobně zase v salonu česat klienty,“ říká Barbora Hrdinová pro SZ Byznys.
I přesto, že ji ale čekají hektické pracovní dny, na návrat do práce se naopak těšila. „Neumím si představit, že bych byla doma ještě déle. Těšila jsem se na otevření už začátkem týdne. Už jsem na tyto dny měla objednané klienty. Po jednání vlády jsem jim ale musela najít jiný termín, po tomto čtvrtku,“ popisuje návrat do svého podniku Hrdinová.
Zásadní výhodou pro karlínské kadeřnictví bylo rozdělení zodpovědnosti za podnik. V CUT. salonu totiž kadeřníci pracují takzvaně „na židli“. Každý z nich si tak financuje svůj podíl nájmu a organizuje vlastní klienty. Prostor tak funguje výrazně flexibilněji. „Byla výhoda mít tíhu vládního rozhodnutí rozdělenou na části. Věděli jsme, že toto těžké období společnými silami přetrpíme,“ říkají kolegové v salonu.
I přesto si však žádný z nich iluze nedělá. „Ušlé zisky určitě už nedoženeme. Měli jsme zavřeno tři měsíce. Taková doba se dá těžko nahradit,“ říká majitelka salonu pro Seznam Zprávy.
Jan Sippl, kadeřník, který působí v karlínském salonu, potvrdil, že více než šedesát procent klientů tvoří ženy se světlým melírem. „Další významnou skupinou jsou pak muži, kteří potřebují účes zkrátit nebo upravit škody, které napáchali při domácím střihu,“ dodává Sippl pro Seznam Zprávy.
V době zavřených kadeřnictví pak pro některé nedočkavé klienty majitelka připravovala směsi barev na doma. „Ve skleničce jsem smíchala barvy do odstínu, který si klientka přála, a mezi dveřmi jsem jí ho prodala. Zbytek už byl na ní,“ popisuje službu Hrdinová.
Šlo podle jejích slov jen o desítky klientů, kteří byli v „kadeřnické nouzi“.
I po otevření v salonech krásy ale každý zaměstnanec i klient musí dodržovat striktní bezpečnostní opatření, včetně roušek a dodržování sociální distance nebo plochy 15 metrů čtverečních na jednoho klienta. „Například pro nás to není moc dobrá zpráva. Na naši velikost podniku si můžeme dovolit obsloužit jen tři klienty najednou. V normálním režimu bychom zvládali víc,“ popisuje majitelka podniku.
V rámci dodržování tohoto příkazu je nutnost dodržovat naprosto striktní časový rozvrh. Kadeřníci si v současné době podle Asociace kadeřníků ČR nechávají větší časové rozestupy mezi klienty. Mohlo by se totiž stát, že pokud klient dorazí později, zdrží tak celý zástup dalších klientů, kteří se nesmí v prostorách kadeřnictví kumulovat. „Museli by jednoduše čekat venku,“ říká Pražák.
Významným zlepšením oproti opatřením v první vlně pandemie koronaviru je zrušení povinnosti nosit na hygienických rouškách navíc ještě obličejové štíty. „Jsme velmi rádi, že nemusíme nosit štíty. Na ty si kadeřníci velmi stěžují, protože se v nich opravdu nepracuje dobře,“ říká v závěru pro Seznam Zprávy Václav Pražák za Asociaci kadeřníků ČR, který sám v hlavním městě provozuje salon Václav Pražák Hair Design.