Hlavní obsah

Dokud není oblast v karanténě, nemůžeme vrátit peníze, tvrdí cestovky

Foto: Profimedia.cz

Češi rušící zájezdy v Itálii naráží na storno poplatky. Cestovní kanceláře se brání, že nemají jinou možnost.

Češi naráží na storno poplatky při rušení zájezdů do rizikových oblastí na severu Itálie. Zástupci cestovních kanceláří tvrdí, že jim stát nedává jinou možnost.

Článek

Dva příběhy Čechů, kteří se snaží zrušit blížící se zájezd do italských lyžařských středisek, ukazují, jak cestovní kanceláře problém řeší.

První Čech využil služeb velké cestovní kanceláře NEV-DAMA, která patří do skupiny CK Fischer. Druhý pak menšího specialisty na Itálii s názvem Italia Travel.

Oba zákazníci mířili do oblastí, které aktuálně nejsou v karanténě, přesto chtějí vyslyšet varování českých úřadů a ministra zdravotnictví a zbytečně neriskovat cestu do severní Itálie.

Jenomže je překvapily vysoké storno poplatky od cestovních kanceláří. Ty se brání, že poplatky ze zákona odpadávají jen ve chvíli, kdy je oblast v karanténě.

„Pokud chce klient opravdu zájezd stornovat, tak jedině dle všeobecných podmínek,“ dostal zákazník NEV-DAMA písemnou reakci na jeho odstoupení od smlouvy. Storno poplatek se přitom zvyšuje podle toho, kolik dní zbývá do odjezdu.

Mezi 19. až 10. dnem před zájezdem je to 75 procent z ceny, od 9. dnů je to pak 90 procent ceny.

Vyberte si vaše storno poplatky

Nad rámec smluvních podmínek cestovní kancelář NEV-DAMA nabízí speciálně kvůli rušení italských zájezdů druhou možnost. Vrátí peníze za skipasy, ovšem storno poplatek za ubytování bude 100procentní. „I tak to vyjde lépe,“ stojí v reakci, kterou zákazník dostal.

„Postupujeme podle zákona,“ reaguje Jan Bezděk, mluvčí CK Fischer. Zdůrazňuje, že na storno poplatcích kancelář nevydělává. „Za ty peníze jsme zaplatili italské kapacity,“ podotýká Bezděk.

Menší cestovní kancelář Italia Travel pak dle všeobecných podmínek účtuje 80procentní storno poplatek z ceny ubytování. Peníze za skipasy vrátí.

„Případně bychom se mohli informovat, zda by byla možná změna termínu,“ snaží se cestovní kancelář najít ještě alternativní řešení.

Podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže je u rušení zájezdů nejdříve nutné si zjistit, jestli jde přímo o region, kde je vyhlášená karanténa. V takovém případě cestovní kanceláře peníze vrací.

„Jde o lokality, do které se nedá vstoupit ani z ní vystoupit a služby tam nefungují tak, jak by měly,“ vysvětluje Papež.

Pokud tam akutní nebezpečí nehrozí, cestovní kanceláře podle Papeže nemohou vyhodnocovat míru rizika. „ Pokud by tam bylo akutní nebezpečí, tak předpokládáme, že by politici to území zavřeli do karantény,“ říká Jan Papež.

Stát musí říct, co dělat

V případě, kdy klient ruší zájezd a oblast není v karanténě, musí počítat se storno poplatkem. Podle Papeže totiž v takovýchto případech nefunguje žádná státní podpora cestovních kanceláří.

„Stát se k nám nechová jako k zemědělcům. Stát řekne, že bychom se měli chovat lidsky, ale zároveň na nás pošle berní úřad, který nám řekne, že jsme si vrácené peníze nemohli odepsat z nákladů. Z hlediska účetnictví jde o neoprávněné vrácení,“ vysvětluje Papež s tím, že by to musely kanceláře platit ze svých zisků.

Podle něj se cestovní kanceláře musí chovat podle zákonů do okamžiku, kdy česká vláda nedá jiný pokyn.

Karantény jsou vyhlášené podle portálu Ministerstva zahraničních věcích ve dvou italských regionech v několika oblastech. V Lombardii jde o Codogno, Castiglione d’Adda, Casalpusterlengo, Fombio, Maleo, Somaglia, Bertonico, Terranova dei Passerini, Castelgerundo e San Fiorano. V Benátsku pak jde o oblast Vo' Euganeo.

Doporučované