Hlavní obsah

Dojede Ferrari na špinavý luxus? Předjelo ho Porsche. Tesla hraje emisím do karet

Ferrari se daří, ale hrozí mu obrovské pokuty za emise.Video: Jan Marek, Youtube.com

Stáji se vzpínajícím se hřebcem se daří. Po skokovém navýšení prodejů z necelých tří miliard dolarů v roce 2015 na téměř čtyři a půl miliardy následují rok tuto hodnotu přibližně držela až do loňska. Letos ale znovu šlápla na pedál a jen do listopadu dosáhla na více než sedm a půl miliardy. Soumrak by ale pro Ferrari mohl nastat s nastupujícím trendem elektromobility.

Článek

Italský podnik vcelku suverénně vede v prodejích svých špičkových a velmi drahých vozů. Nikoli na počet, ale na výslednou sumu.

Vzhledem k vysoké ceně automobilů jí podle agentury Bloomberg stačí i to, že za rok prodá tolik aut, co její bývalý mateřský koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) za rok, a hodnota firem je nesrovnatelná – přes 31 miliard dolarů pro Ferrari a 2,8 miliardy dolarů pro FCA. Údaje monitoroval k 5. listopadu investiční web Morningstar.

Hodnota Ferrari jen letos vzrostla o 77 procent. To nechalo daleko za stájí z Itálie ujíždět třeba i britský Aston Martin, jehož hodnota o 66 % klesla.

Ferrari musí řvát, to elektromotory neumí

Společnost ale zaostává v jednom důležitém trendu – elektromobilitě. Zatímco takové Porsche v září představilo svůj elektrický Taycan, Ferrari stále otálí. Důvody jsou podle Bloombergu přirozené – luxusní italské vozy by přišly o typický zvuk jejich motoru a spousta fanoušků automobilky je vůči ekologickým autům skeptická.

Nevole přizpůsobit se elektromobilitě by ale Ferrari mohla přijít draho. Třeba politika Evropské unie (EU) vůči emisím je nekompromisní. Podle té jsou auta odpovědná za zhruba 12 procent veškerého znečištění oxidem uhličitým, tedy hlavním skleníkovým plynem, na území EU.

Snižující se emise, zvyšující se pokuty

Loňská hranice schválená Evropským parlamentem připouštěla 120 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr. Za dva roky už to bude 95 gramů. A ve stejné výši bude od roku 2021 pokuta – 95 eur za každý gram navíc. Dosud se penále stále ještě stupňuje podle prvního, druhého a třetího gramu po pěti, patnácti a 25 eurech.

Emise luxusních vozů Ferrari se pohybují od 250 až do 430 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To by i při velmi hrubém průměrování na celou flotilu aut vycházelo zhruba na 535 tisíc korun navíc za každý jediný vůz.

Čistou cestou proti penále. Tesla pomáhá i té špinavé

Automobilkám se nabízí řada cest, jak se s novou hranicí vypořádat. Do svých flotil mohou zařadit nově vyvinuté hybridní vozy nebo elektromobily. Pro příklad: ekologická verze Škody Octavia typu GreenLine má spotřebu 3,4 litru na 100 kilometrů, což odpovídá emisím oxidu uhličitého jen 89 gramů na kilometr.

Jiným příkladem může být vyhýbavé řešení už zmíněné automobilky Fiat Chrysler Automobiles. Ta mohla podle analytiků v roce 2021 kvůli emisím platit pokutu ve výši až 51,2 miliardy korun. Dohodla se proto s americkým výrobcem elektromobilů Tesla, že do své flotily začlení její vozy. Vzájemné vyrovnání firem bude podle listu Financial Times v nižších řádech miliard.

Doporučované