Článek
Baťa má své prodejny otevřené pro nákup bot pro děti a mládež, lidé si v obchodech mohou také vyzvedávat internetové objednávky, nevhodné zboží v nich mohou vracet či vyměňovat. Týká se to i výrobků zakoupených před uzavřením obchodů.
Každý výrobce obuvi využívá podle tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) Vlasty Mayerové trochu jiné kopyto a obuv, i když je velikostně v pořádku, nemusí sedět tvarově. „My jsme například při přeměření vnitřního prostoru u dětské obuvi od různých výrobců se stejným značením velikosti zjistili rozdíly až o dvě čísla. Velmi důležitý je samozřejmě i střih obuvi,“ uvedla.
Pro lidi podle statistiky Bati není příliš komfortní objednávat více párů bot a ty, které nesedí, vracet poštou. Osobní odběr v prodejně tak podle marketingové manažerky firmy Denisy Jandové preferuje 30 procent zákazníků.
„Přestože se lidé naučili více nakupovat on-line a našemu e-shopu se daří, stále doufáme v brzké zrušení komplikovaných zákazů v prodejnách,“ doplnil provozní ředitel společnosti Baťa Tomáš Novotný.
Vláda zakázala maloobchodní prodej v boji proti koronaviru od 22. října, následně opatření v prosinci zhruba na tři týdny uvolnila. Následně od 19. ledna udělila výjimku mimo jiné prodejcům dětských bot.
Mayerová z ČOKA ale už dříve ČTK řekla, že situace maloobchodních prodejců s obuví a koženou galanterií je kvůli pandemii a restrikcím kritická. Prodej přes e-shopy a výdejní okna podle ní v žádném případě propady tržeb z klasických prodejen nemůže nahradit.
Jednatel řetězce s obuví Jadi.cz Jaromír Horčička upozornil, že obuv je specifická tím, že se objednává nejčastěji devět měsíců předem. Obchodníci s módou podle něj obecně nejvíc vydělávají zhruba od 20. března do 20. května a od 20. září do 20. listopadu. Zbytek roku je podle něj vyrovnaný nebo ztrátový a dotuje se hlavně z příjmů z hlavních sezon. Na obě však loni připadlo vládní uzavření.