Článek
Možnost návratu pivních kol, o níž ve středu Seznam Zprávy informovaly, vyplývá z rozsudku, podle kterého neměl o zákazu rozhodovat magistrát, ale silniční úřady na jednotlivých městských částech.
Žalobu na opatření podalo několik firem, kterých se zákaz nějakým způsobem týkal. Soud jim dal v květnu za pravdu v tom, že o zákazu neměl rozhodovat magistrát. Ten totiž má podle Statutu hlavního města Prahy vydávat dopravní opatření pouze na silnicích první třídy, zatímco zákaz pivních kol se týkal zejména nižších komunikací.
Ve čtvrtek se ale ukázalo, že například Karlín se proti návratu pivních kol pojistil. Městský zákaz totiž Karlín nezahrnoval a radnice vydala svůj vlastní. Ten soudem zrušen nebyl. „Soud zrušil magistrátní opatření z roku 2019, které Karlín nezahrnovalo. Proto v letošním březnu vydala Praha 8 vlastní zákazy vjezdu vozítek širších než 1,2 metru pro Karlín,“ řekl mluvčí Prahy 8 Martin Šalek.
Zákaz v Praze 8 soud nezrušil a platí dál. Zatím je zákaz zaveden do konce roku 2020. „Ale odbor dopravy jej hodlá prodloužit i do budoucna,“ sdělil Šalek.
Obecně platí, že do širšího centra Prahy pivní kola od soboty opět mohou. „Městský soud si je vědom, že uvedená interpretace je do určité míry formalistická, nicméně v tomto ohledu jde o legislativní mezeru ve statutu, kterou nelze překlenout soudním výkladem,“ píše se v rozsudku. S opatřením podle dokumentu také nesouhlasila Praha 4. Soud rovněž uvedl, že jako důvod k podobné regulaci podle silničního zákona neobstojí „argumentace vhodností, kulturností či estetičností daného dopravního prostředku“. Magistrát podle soudu ani dostatečně neprokázal, že vozítka jsou hlučná a ruší místní obyvatele.
Anketa
Město po rozsudku přijalo dočasné opatření, které zákaz ponechalo v platnosti na dalších 60 dní, nejedná se ale o trvalé řešení. Náměstek Adam Scheinherr rozeslal městským částem dopis, ve kterém je o konci platnosti opatření informuje, i když v něm nezmiňuje prohraný soud. Jako důvod zrušení zákazu uvádí „odmítavý postoj některých městských částí“. Jako nejzazší termín zneplatnění dopravního značení dopis uvádí 15. srpen.
Náměstek také napsal, že městské části si mají nyní zákaz schválit každá zvlášť v koordinaci s opatřením magistrátu, které se bude v souladu s judikaturou týkat silnic první třídy. „Zároveň vám doporučuji se s jednotlivými provozovateli těchto pivních kol, tzv. beer biků, na vámi plánovaných opatřeních předem dohodnout, abychom eliminovali eventuální budoucí soudní spory,“ napsal Scheinherr.
Zákaz magistrát schválil loni, jeho platnost poté zdržela neúspěšná stížnost Ministerstvu dopravy od českého rodinného minipivovaru Gwern, který řadu pivních kol zásobuje. Tato firma je také jednou z těch, které proti opatření podaly úspěšnou žalobu. Značení začala Technická správa komunikací instalovat v únoru.
Pivní kola jsou další z řady turistických atrakcí, na něž si v posledních letech stěžují obyvatelé centra města. Magistrát v minulosti pomocí změny zákona docílil zákazu vozítek segway, řešilo se i omezení tzv. elektrokoloběžek, které připomínají spíše mopedy, nebo jízdních kol v některých pěších zónách. Problém s pivními koly se dotkl i jiných evropských metropolí, například Amsterdam je předloni zakázal.