Článek
Absolutně nejprodávanějším nápojem v Česku je voda. Tvoří zhruba polovinu celého trhu. A Kofola chce tento trh změnit – nabídne totiž čepovanou vodu ze sudu.
„Prvotní projekt se v létě rozběhne v našich Salateriích UGO. Počítáme s tím, že až se osvědčí, půjdeme s ním do restaurací,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy majitel Kofoly Jannis Samaras s tím, že do sudů bude firma stáčet Rajec. Tedy pramenitou vodu z Rajecké doliny.
Kohoutková versus točená
Novinka přichází v době, kdy chce Evropská unie posílit důvěru ve vodu z kohoutku v rámci boje proti plastům. V souvislosti s popularizací kohoutkové vody se už několik let mluví o jejím povinném zavádění do hospod a restaurací. Veolia pak podnikům, které za ni neúčtují poplatky, nabízí i karafy zdarma.
Podle Jannise Samarase má však zákazník u čepované vody ze sudu jistotu, že je bez chloru, a na rozdíl od té kohoutkové přesně ví, z jakého je zdroje. V tuto chvíli firma ladí poslední detaily – technologie, obaly i produkt má, sladit musí i legislativu a obsluhu. To nakonec rozhodne o konečné realizaci a ceně.
Kofola
Česká nápojářská skupina, jež působí v Česku, na Slovensku, Slovinsku, Chorvatsku.
Patří mezi 10 největších rodinných firem v Česku. Hlavními postavami jsou Jannis Samaras s rodinou, švagrem Reném Sommerem a Reném Musilou. Firmu začali budovat s Jannisovým otcem Kostasem, řeckým rodákem, který žil v Česku. Vlastní značky Kofola, Top Topic, Jupí, Jupík, Chito, Rajec, Vinea a další.
Od prosince 2015 se s akciemi Kofoly obchoduje na pražské burze.
„Tolik energie, kolik jsem investoval do tohoto projektu, jsem do ničeho jiného v poslední době nevložil. Zdánlivě jednoduchá věc má mnoho úskalí, nicméně věříme, že jsme na dobré cestě,“ vysvětluje Jannis Samaras. Čepovaná pramenitá voda by měla podle současných předpokladů odpovídat cenové hladině, na kterou jsou zákazníci restauračních zařízení zvyklí.
Nealko poráží pivo
Pro Kofolu je projekt čepované pramenité vody součástí plánu na udržitelný rozvoj společnosti. „Stav životního prostředí nám není lhostejný. Otázka, na kterou v dnešní době hledá odpověď celý nápojářský průmysl, je, jak najít rovnováhu udržitelnosti podnikání a jeho dopadu na životní prostředí. My věnujeme mimořádnou pozornost uhlíkové stopě nápojových obalů. Naší vize je zero waste a carbon neutral do roku 2030,“ dodává Samaras, který věří, že minimálně v restauracích, které se také zabývají udržitelností, se novinka chytí. V minulých letech po ní navíc byla poptávka právě ze strany hospod a restaurací. "Je na každém, aby si zvolil nápoj i obal, který mu pro danou příležitost vyhovuje nejvíc. Čepované nápoje vyšly z pohledu uhlíkové stopy nejlépe,"dodává Samaras.
Za nealkoholické nápoje podle společnosti Nielsen utrácejí Češi více peněz než za pivo. Loni za nealko jen v obchodech utratili téměř 19 miliard korun a koupili ho až 1,7 miliardy litrů.
Společnost GfK zase zjistila, že loni balenou vodu zakoupily téměř všechny české domácnosti – 95 procent. Vedou ty minerální a léčivé. Nejvíc utrácejí za vodu lidé ve středních Čechách (v průměru 1 700 korun ročně), nejméně v Praze (1 000 korun).