Článek
Total, nebo Eni. Nadnárodní ropné firmy, které mají své sítě čerpacích stanic po celé Evropě. V Česku teď ale chybí – což se však brzo změní. Podle informací redakce Seznam Zpráv jsou totiž právě tito dva hráči v úzkém výběru společnosti Čepro pro hledání strategického partnera. Rozhodnuto má být do konce roku.
„Máme dvě nabídky, které teď vyhodnocujeme,“ potvrdil v rozhovoru pro SZ generální ředitel Čepra Jan Duspěva. Jména firem však nechtěl specifikovat.“ Jsou to firmy, které aktuálně v České republice nepůsobí, ale působí skoro ve všech ostatních zemích,“ dodal.
Návrat na známý trh
Oba adepti jsou silnou zahraniční značkou a oba to už v Česku zkoušeli – francouzský Total své pumpy před časem prodal, tehdy ale český trh nebyl tak konsolidovaný a firma se soustředila spíš na své africké aktivity. Italská nadnárodní ropná společnost Eni tu zase provozovala čerpací stanice Agip, ze kterých se v roce 2015 stal Mol.
Totalu, který má v Česku stále své středoevropské zastoupení, přitom může hrát do karet i blízkost rafinerie v saské Leuně a to, že se Čepru už osvědčil jako spolehlivý dodavatel pohonných hmot, a tedy alternativa k rafinerii Unipetrolu.
Státem ovládané Čepro potřebuje pro svoji maloobchodní síť dvou set čerpacích stanic silného partnera z jediného důvodu – chce být atraktivnější pro více řidičů a docílit tak větší výtoče paliv. Koncept současných pump EuroOil totiž v dnešní době, kdy je tankování spojeno i s okolním prostředím, nákupem kávy a celkovým zážitkem, v porovnání s konkurencí ztrácí.
ČEPRO
- Stoprocentním akcionářem Čepra je ministerstvo financí.
- Firma zajišťuje především přepravu, skladování a prodej ropných produktů.
- Za úkol má i ochranu zásob státních hmotných rezerv.
- Provozuje síť 1165 kilometrů produktovodů, k dispozici má 650 skladovacích nádrží, jejichž kapacita je 1,76 milionu metrů krychlových.
- Provozuje síť vlastních čerpacích stanic pod obchodním názvem EuroOil – ta je třetí největší v ČR.
„EuroOil je známá značka, ale přeci jen v regionu. Věříme, že si udržíme stále zákazníky, a věříme, že když do toho regionu přineseme známou značku, tak si sáhneme i na část tranzitních řidičů, kteří u nás teď netankují,“ dodává Duspěva.
Značka za poplatek z litru
Podmínky chystaného partnerství jsou jasně definované. „Je to nastavené tak, že bychom platili z každého litru určitý poplatek majiteli značky. Ale cenotvorba, provozování čerpací stanice a veškerý majetek zůstane ve správě společnosti Čepro. Je pro nás důležité, abychom si udrželi samostatnost v obchodním rozhodování, “ vysvětluje Duspěva, jenž odmítá, že by kvůli tomu měly na čerpacích stanicích jím vedené firmy pohonné hmoty zdražit. „Pokud ano, půjde o haléřové položky,“ řekl Duspěva s tím, že společnost si zkusila tento model zkalkulovat a dává jí finanční smysl.
Čepro by mělo zaplatit i přemalování a předělání všech stanic. K tomu by mělo dojít už v příštím roce. „Náklady na rebranding půjdou za námi. Očekáváme, že mohou být do 200 milionů korun. Nám se to potkává s přirozenou úpravou čerpacích stanic,“ dodává Duspěva s tím, že zároveň s modernizací by měla v příštím roce proběhnout i automatizace zhruba čtyřiceti čerpacích stanic, které by pak byly otevřeny nonstop.
Akce bude mít velký dopad na rozdělení trhu s pohonnými hmotami. EuroOil je totiž v současnosti třetí nejsilnější hráč po Benzině a Molu.